استراتژی های کلیدی و نصب زنجیره ای در پای مشتری


استراتژی کلید در و نصب زنجیر به پای مشتری، روشی برای معامله در بازاری است که مشتریان را به خدمات یا محصولی وابسته می‌کند، جایی که هیچ تصمیم و قدرتی برای خرید وجود ندارد. یک برند دیگر یک استراتژی مهم که بسیاری از برندهای پیشرو در جهان انجام می دهند، تبدیل مشتریان خود به مشتریان وفادار است.

استراتژی Lock-in یکی از استراتژی های هدفمندی است که مستقیماً در افزایش مشتریان شما مانور می دهد. به همین ترتیب شما به عنوان یک کارآفرین، محصول یا خدماتی را ارائه می دهید که مشتریان خود را مجبور می کند خرید خود را تکرار کنند. بسیاری از شرکت های پیشرو جهان از این ترفندها برای موفقیت در بازار استفاده می کنند. شرکت‌های بزرگی مانند Hewlett-Packard که چاپگرها و کارتریج‌ها را ارائه می‌کنند، سال‌هاست که از استراتژی قفل استفاده می‌کنند. بیایید کمی واضح تر توضیح دهیم. اگر یک پرینتر جوهر افشان از این شرکت خریداری کنید و بعد از مدتی مثلاً کارتریج داخل دستگاه بعد از مدتی بیرون آمده باشد و برای خرید کارتریج جایگزین به فروشگاه مراجعه کنید، می بینید که شرکت کارتریج از همه نوع را قیمت گذاری می کند. کارتریج از شرکت های مشابه بالاتر است. البته می توانید همین کارتریج ها را با قیمت های پایین تری پیدا کنید که می توانند در دستگاه خود نصب شوند، اما استفاده از کارتریج های برندهای مختلف نه تنها به دستگاه شما آسیب وارد می کند، بلکه می تواند دستگاه شما را از گارانتی خارج کند. اینجاست که برای خرید کارتریج باید هزینه بیشتری پرداخت کنید و کارتریج ارائه شده توسط سازنده را خریداری خواهید کرد. اینجاست که هیولت پاکارد می تواند از استراتژی کلیدی خود برای نصب زنجیره روی مشتریان خود استفاده کند و آنها را واقعاً مجبور کند که مشتریان وفادار باشند.

با توجه به پیچیدگی این استراتژی، اگر بخواهیم آن را به زبان ساده بیان کنیم، در واقع مشتری در اینجا انتخاب نمی کند، بلکه علیرغم میل درونی خود مجبور به انتخاب بوده و به نوعی مجبور به استفاده و ادامه همکاری با برند بوده است. آن را رها کن. در دنیای تجارت امروز، بسیاری از موفق ترین برندهای جهان از استراتژی های مشتری محور استفاده می کنند. در مثال بالا ، عمده محصولات و مواد مصرفی ترویجی و انواع دیگر را نیز می توان نام برد. شرکت نسپرسو (قهوه‌ساز و کپسول)، ژیلت (تیغه و تیغه) و صدها مورد از این دست را می‌توان نام برد.

برخی از شرکت ها نیز از ایجاد موانع قانونی سود می برند و در نتیجه مشتریان را مجبور به خرید می کنند. در واقع در این روش، یک برند معروف با برجسته کردن مزیت های رقابتی، مثلاً قیمت نسبت به برندهای رقیب، با افراد با نفوذ و بعضاً مقامات دولتی وارد مذاکره یا نفوذ می کند و در نتیجه مشتریان خود را مجبور به خرید می کند. شرایط فعلی صنعت خودروی ایران از این استراتژی سود می برد. زیرا برای بسیاری از افرادی که خودرو می خرند چاره ای جز خرید خودروی داخلی وجود ندارد.

استراتژی هدف
استراتژی هدف

بسیاری از شرکت ها و برندهای معروف از تله های حلقه بسته برای ارائه کالا و خدمات استفاده می کنند. به گونه ای که محصول یا خدماتی را ارائه می دهد که برای کار به آن نیاز دارید. اندروید و اپل بارزترین نمونه ها در این زمینه هستند. زیرا با خرید چنین محصولی مجبور به تهیه موسیقی و نرم افزار سیستم عامل همان برند می شوید و نمی توانید از سایر محصولات رقیب استفاده کنید. در نهایت امیدواریم تمامی محصولات ایرانی به کیفیت مطلوب مطلوب دست یابند که علاوه بر این که محصولات ایرانی انتخاب بسیاری از مردم و نیز آرزوی هر ایرانی است.

مهسا صالحی – کارشناس ارشد مدیریت مالی