افروغ: اسرای تجزیه طلبی پوزیتیویستی را مقصر بدانیم مختارپور: موضع افروغ صادقانه و انتقادی است


بر اساس گزارش ها خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تدوین کتاب «دفترچه‌های بی‌صدا از خاطرات تنهایی» نوشته عماد افروغ که شامل مجموعه‌ای از یادداشت‌های خاطرات این جامعه‌شناس است، به قلم علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، احمد حسینی، پژوهشگر فلسفه. حجت‌الاسلام مهدی امامی، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی انقلاب اسلامی؛ مانی کلانی دارای دکترای مردم شناسی از دانشگاه تهران است. عماد افروغ، نویسنده و پژوهشگر علوم اجتماعی امروز (دوشنبه ۲۱ خرداد) در تالار فرهنگ سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

مختارپور در ابتدای این مراسم گفت: این مجموعه – فریادهای خاموش خاطرات تنهایی – در ۷ جلد و در حدود ۲۵۵۵ صفحه است که از مطالب این کتاب مشخص می شود که این مجموعه تلاشی است برای اندیشیدن با نیت. اصلاحات، مطالبی که باید به خاطر بسپارند؛ هدف ارائه راه حل مشکلات فردی و اجتماعی بر اساس منابع دینی و اندیشه بشری است.

وی ادامه می دهد: آنچه در بین مخاطبان این کتاب احساس می شود اعتقاد عمیق نویسنده به خداست. خداوند در تمام لحظات زندگی نویسنده، در سخنرانی‌ها، کلاس‌ها، مصاحبه‌ها، جلسات و… حضور دارد و با خواندن این دفتر خاطرات احساس می‌کنید که نویسنده رابطه‌اش با خدا را همه جا می‌بیند و بر اساس آن می‌خواند و می‌نویسد.


مختارپور با اشاره به جزییات زندگی روزمره یک متفکر گفت: اینکه یک متفکر از گفت وگوی روزمره با رانندگان، عمده فروشان و… می نویسد، تصویری واقعی از زندگی واقعی را نشان می دهد و نویسنده خود را جدا از مردم نمی داند.

او فکر می کند: نکته بعدی این است که وقتی جزئیات زندگی گفته می شود، متوجه می شوید که آیا بین افکار و افکار و اعمال یک متفکر شکاف عمیقی وجود دارد یا از افکاری که زندگی می کند زندگی می کند؟ و در این کتاب می بینیم که عمل مبتنی بر اندیشه است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه دوری از نظارت، مصلحت اندیشی و نفاق مخالف از دیگر ویژگی های این کتاب است، گفت: انتقادی و واقعی است.

وی با بیان اینکه مطالعه این کتاب با تأثیرات مورد مطالعه نویسنده ادامه خواهد داشت، تصریح می کند: یکی از آموزه های این کتاب، سبک خواندن است. چگونه کتاب بخوانیم و چگونه از محتوای آن در سبک زندگی و رفتار روزمره استفاده کنیم.

وی گفت: نه اگر نویسنده تحصیلات خود را وقف رشته و دانشگاه خاصی کرده باشد. نویسنده این کتاب در همه اقشار حضور دارد و از فیلم هایی که دیده، اخباری که شنیده، کتاب هایی که خوانده، سفرهایی که طی کرده است، می گوید و تفسیر می کند. او بسیار منطقی است و از مسیر ذهن عبور می کند، اما شاهراه اصلی قلب است. یعنی در تعادل ذهن و قلب هیچکس بر دیگری برتری ندارد.

در ادامه این مراسم احمد حسینی پژوهشگر فلسفی اظهار داشت: عماد افروغ را با دوگانگی می شناسیم که قرار است به دیدگاه توحید و وحدت دست یابد و این از عنوان کتاب نیز مشخص است.

وی بیان کرد: از کتاب عماد افروغ در مجموع ۱۶ ثنویت استخراج کردم که دوگانگی خدا و خلق ریشه این دوگانگی و منشأ ثنویت دیگر است و اگر این دو رکن باشند همه دوگانگی یکی می شود.

حسینی در پایان می گوید: کمترین کاری که این کتاب برای ما می تواند انجام دهد این است که ما را کاملا مست کند و با دنیایی که نویسنده سعی دارد ما را با آن آشنا کند آشنا کند.


حجت الاسلام مهدی امامی رئیس مؤسسه علمی فرهنگی انقلاب اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: ما با «افکار زنده» روبرو هستیم و افروغ را زنده می بینم و می شناسم. موجود.

او با بیان اینکه افروغ در این کتاب مدام از خود با لایه های مختلف وجودی روایت می کند، توضیح می دهد: او در دوران قبل از انقلاب، در دوران انقلاب، در جنگ، در دانشگاه و… حضور فعالی داشته است که در کتاب به وضوح قابل مشاهده است. است.

وی بیان کرد: در این کتاب اخلاق و عدالت بسیار مطرح شده است. عدالت مبنای رشد اخلاقی است و اخلاق خدماتی برای عدالت ارائه می کند و هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد.

امامی با بیان اینکه اخلاقی که افروغ ذکر کرده زمینی است، گفت: در پنج جلد این کتاب بیان می کند که اخلاق ملکوتی نیست و اخلاق از نظر افروغ برای فردی قداست نمی آورد و با دیگری تعریف می شود. ویژگی های انسانی


مانی کلانی دانش آموخته دکتری مردم شناسی از دانشگاه تهران نیز در این مراسم سخنرانی کرد و گفت: اکنون روزهای عجیبی را سپری می کنیم. در زمان ناخوانایی و اینکه این مجموعه ۷ جلدی جملات بسیار مهمی را انتخاب کرده است. زیرا کلاسیک خوانی این کتاب حجمی از حوصله مخاطب در سنین ناخوانا خارج است و به این ترتیب او می تواند قسمت هایی از این کتاب را قطعه قطعه بخواند که هم فرصت است و هم تهدید.

وی گفت: در دنیای پر سرعت امروز، اگر کتاب تهیه می شد و خوانندگان فقط بهترین قسمت ها را می خواندند، نگران بودند که نتیجه ای از دستشان برود و اگر کسی طولانی نمی نوشت، این کار را می کرد. آنها مطالعه را دوست ندارند. و همراه افروغ». .

مردم شناسان بیان می کنند که این کتاب جنبه ای از «مردم نگاری خود» دارد: مردم نگاری خود یک روش تحقیقی است که مفهوم «خود» را در یک زمینه اجتماعی تحلیل می کند. از این روش که به طور سنتی در تحقیقات علوم اجتماعی استفاده می شود، در این کتاب نیز استفاده شده است.

در پایان این مراسم عماد افروغ سخنان خود را با بیان اینکه به «رئالیسم انتقادی» معتقد است آغاز کرد و گفت: روزی که دفتر خاطرات را شروع کردم آنچه را که آمد نوشتم و عمداً از رویکرد نظری خودم پیروی نکردم، قلم. و نوشتن.” بسیار مهم است که خداوند آن را در قرآن قسم خورده است. و بین اندیشه، قلم (نوشتن) و زبان (گفتار) رابطه وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مردم می نویسم تا درد و رنج خود را از بین ببرم و تعهد اجتماعی و مسئولیت اجتماعی من باعث شد تا این کتاب را بنویسم. و به نظر من باید متن را بدون سانسور نگه داشت و قربانی تجزیه طلبی پوزیتیویستی کاذب نشویم.

افروغ افزود: در این دفترچه خاطرات، رویکرد نظری من رویکردی بدیع با عنوان «ژانر فراگیر چند ژانر» است. دیالکتیک خرد و جامعه، این مردم هستند که باید برای درک و رفع نیازهای خود تلاش کنند.

وی گفت: ما مخاطب واحدی نداریم و خوانندگان من فقط دانشجو یا استاد و مدرس من نیستند، حرفه علمی در قالب نگارش علمی-پژوهشی ارائه می شود و عموم خوانندگان من افرادی هستند که خاطرات من را می خوانند.

افروغ در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه باید واقعیت خود را موضوع خود قرار دهید، گفت: سال هاست که نوشته ام که به من انگیزه داده است. کورکورانه و بی قید و شرط می نویسم. من از لحظات سخت فکر می کنم تا بازی های فوتبال با بچه ها. از لحظه های غم و تنهایی ام می نویسم. از تجربیات و خاطراتم در محیط های مختلف می نویسم، از لحظات خوشی که با آدم های پاک و معمولی دارم و اتفاقات بد و تلخ. از انسانهای مهربان و نجیب زندگیم و از لحظات ناب و خاص در دعاهایم می نویسم. از خانواده و محبت بی دریغشان می نویسم. از زندگی می نویسم در یک کلام، من زندگی می کنم و زندگی خود را شکار می کنم. سعی کردم سوژه خودم باشم. تنها خودی ها و با دیگران. سعی کردم خودم بازیگر باشم تا بازی دیگران را تماشا کنم.