بررسی وضعیت تحول دیجیتال در سیستم بانکی / گشت و گذار در بانکداری دیجیتال بر اساس فرآیندهای سنتی


۴ فعال در حوزه بانکداری الکترونیک، حال و هوای تحول دیجیتال در شبکه بانکی کشور را متفاوت از سایر کشورها دانسته و بیان می کنند که فرآیند بانکداری را در مسیر سنتی پیش می برند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در هفته ای که گذشت، نقطه نظرات چهار فعال بانکداری الکترونیک در خصوص وضعیت تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور فاش شد.

همانطور که می دانید عصر دیجیتال همه ابعاد زندگی بشر را متحول کرده است، بنابراین نسل جدید می خواهند سبک زندگی خود را در این محور پیش ببرند و این نشان دهنده عدم توجه به ترویج و توسعه مسائل دیجیتال امروزه مانند بانکداری دیجیتال است. چالش برانگیز بوده است. است

فرهنگ دیجیتال مقوله پیچیده ای است که در گذار از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال نیازمند توجه ویژه است. از آنجایی که اکثر بانک‌های کشور مشتریان خود را نمی‌شناسند و نیازهای آن‌ها را با روشی نظام‌مند تحلیل می‌کنند و نمی‌توانند به صورت شخصی خدمات ارائه کنند، بنابراین بانک باید رویکرد مناسبی را برای تحلیل اطلاعات و داده‌های مورد نیاز اتخاذ کند. در مسیر شناخت صحیح خود حرکت کنند. این نوع برداشت را می توان ترفندی مفید برای کمک به بانک دانست. علاوه بر این، حرکت به سمت تحول باید با شناسایی کامل ویژگی ها و تجزیه و تحلیل فناوری برای نزدیک شدن به مشتریان همراه باشد.

در تحول دیجیتال بانکداری باید تمام اهداف بانک در حوزه فناوری دیجیتال یکپارچه شود و به این ترتیب کسب و کارهای مرتبط با این صنعت متحول شوند، علاوه بر این تحول دیجیتال می تواند هزینه های زیادی را کاهش دهد. همچنین بهبود خدمات رسانی به مشتریان برای کاهش زمان یک تقاضای جدی در بین مشتریان به ویژه مشتریان جوان است که با ارتقای تحول دیجیتال در صنعت بانکداری محقق می شود.

همزمان با تغییرات تکنولوژیک خدمات بانکی، نوع فعالیت بانک ها نیز باید تغییر کند. امروزه دنیا دیگر تاکیدی بر افزایش شعب و ایجاد ساختارهای فیزیکی ندارد و همین مشکل باعث شده است تا بحث های جدیدی در مورد ادغام شعب، حذف شعب، ارائه خدمات آنلاین و الکترونیکی ۲۴ ساعته و «نئو بانک» در داخل مطرح شود. جهان و در برخی موارد در ایران و جهان نیز باید عملیاتی شود.

ماندگاری در محور سنتی

محمدحسین منوچهری، رئیس گروه مهندسی نرم افزار بانک آینده گفت: بانکداری دیجیتال از دیرباز در دنیا وجود داشته و در کشور ما نیز مانند سایر کشورها وارد این عرصه شده است و این پیشرفت در حال افزایش است. همان زمان. همزمان با اپیدمی کرونا اما قبل از این تحول، مشکلات نظارتی و نظارتی زیادی داشتیم، اما پس از بحران کرونا، مشکلات نظارتی از بین رفت و این امکان را برای بانک‌ها فراهم کرد که بدون هماهنگی با خواسته‌های نظارتی، خود را با مشکلات دیجیتالی تطبیق دهند.

وی افزود: اکنون می بینیم که بانک های ایرانی نیز مانند سایر بانک های دنیا در این زمینه خوب عمل کرده اند و بانک ما از نظر خدمات رسانی به مشتریان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، هرچند جای کار زیاد است. اما مطابق با سیر تحول روز است، ارائه خدمات مطلوب به مشتریان جنبه های مختلفی دارد که یکی از آنها خدمات ارائه شده به مشتریان و روند و مسائل پشت پرده است، جای کار زیاد است.

مقاومت بانکداری دیجیتال در مرحله تبدیل فرم کاغذی به الکترونیکی است

محسن زادمهر، مدیرعامل بانکینو در پاسخ به این سوال که چند بانک مفهوم دیجیتال را درک کرده اند، گفت: این مشکل با آن چیزی که ما در مورد آن فکر می کنیم بسیار فاصله دارد و امروز شاهد آن نیستیم. دگرگونی، اما این ماهیت تکامل است. این در حالی است که فناوری گنجانده شده است، اما تجارت و فرآیندها به روش سنتی انجام می شود. در لایه ای که از آن صحبت می کنیم فقط در مسیر ارائه محصول در سطح پایین در حال پیشرفت است اما امیدوارم در سال های آینده این بحث تحول شکل بگیرد و وارد فرآیند و مدل کسب و کار شود.

وی ادامه داد: همانطور که تکامل اتفاق می افتد، باید در مرحله بعدی دوباره طراحی شود. اما هنوز به مرحله طراحی مجدد نرسیده ایم و فقط فرم کاغذی را به الکترونیکی تغییر می دهیم. با نگاه به تکنولوژی به عنوان یک ابزار، این مشکل تا حد ابزار افزایش یافته است. اما هیچ برنامه ای برای طراحی مجدد کامل وجود ندارد. بانک برای تسهیلات نظام بانکی در حوزه دیجیتال کار خاصی جز تغییر فرم به الکترونیکی انجام نداده و اکنون شاهد هستیم که تسهیلات آنی و سریع پرداخت نمی شود. امیدوارم مدل کسب و کار طراحی شود.

فضای خاکستری تحول دیجیتال در کشور

فرهاد اینالویی از فعالان حوزه بانکداری دیجیتال درباره وضعیت تحول دیجیتال در صنعت بانکداری گفت: برای بررسی تحول باید به خروجی ها نگاه کرد. اگر تحولی را در خروجی بانک مشاهده کردید، می توان گفت که این بانک به مسیر تحول رفته است.

معاون فناوری اطلاعات بانک زمین مهمترین ویژگی تحول دیجیتال را ساختارشکنی دانست و گفت: این برای تحول دیجیتال به این معناست که ساختارشکنی در خروجی ها دیده می شود. این در حالی است که در بانک ها شاهد چنین مواردی نیستیم و با آن فاصله داریم و این خلأ دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها نبود زیرساخت های فناورانه و مقررات مناسب است. وضعیت مدیریت نظام بانکی، دید بلندمدتی برای آن وجود ندارد و در نتیجه انرژی زیادی صرف آن نمی شود.

تحول دیجیتال به انرژی اضافی برای تعهد سهامداران، مدیران و مدیران ارشد نیاز دارد که نیاز به سرمایه گذاری، انرژی مدیریت و برنامه طولانی دارد.

اینالویی خاطرنشان کرد: باید یک DNA دیجیتال در درون سازمان وجود داشته باشد. اما اکثریت مدیران ما در بانک در رده سنی بالا هستند و متعلق به نسل آخر بانکداری هستند و از سبک دیجیتالی کاملاً دور هستند و به همین دلیل است که فقط پروژه های پرسرعت پذیرفته می شوند اما تحول دیجیتال. سریع نیست – پروژه بازگشت

وی به فضای دیجیتال فعلی اشاره کرد و گفت: در این حوزه ابتدا پروژه را تعریف می کنیم سپس به مرکز نوآوری ارائه می کنیم که خروجی آن را به ما می دهد. ما از فضایی که برای شروع میز و صندلی دادیم عبور کرده ایم، اما همچنان می بینیم بانک ها در این مسیر هزینه های زیادی می کنند که بخشی از آن مربوط به اشتباهات استراتژیک است.

کشور رقیب ما در منطقه تیم ما را می دزدد، از طرفی سیاست کلان وجود ندارد. فضای دیجیتالی شدن کشور ما خاکستری شده است به خصوص در بحث قوانین و مقررات مشکلات زیادی داریم.

استارت آپ های ناامید از فضای کسل کننده بانکداری

مصطفی طهماسبی مدیرعامل شرکت سنباد درباره تحول دیجیتال در بانکداری گفت: آنچه به عنوان تحول می خواهیم رخ دهد باید در لایه های مختلف اتفاق بیفتد. آنچه در حال حاضر در بازار می بینیم خدماتی است که به مشتری داده می شود و مشتری از آن استفاده می کند، اما تغییری در روند ایجاد نمی شود و روند ما مانند روند سنتی گذشته است.

وی ادامه داد: اگر در فضای باز بانکی به دنبال API باشیم، می بینیم که بسیاری از بانک ها برای این امر آمادگی ندارند و این موضوع چالش های زیادی را به دنبال داشته است.

طهماسبی گفت: رویکرد CBC را در اکوسیستم دو بانک دیدم و به این نتیجه رسیدم که وقتی استارت آپ ها وارد بدنه سست بانک ها می شوند، منفعل می شوند و شرایط آن طور که می خواهند پیش نمی رود و این اتفاقی است که در گذشته رخ داده است. در واقع در شروع کار هیجانی برای مدیران وجود داشت، اما ساختار و بدنه بانک با این مقوله همراه نیست و انگیزه ای برای حرکت به این سمت وجود ندارد.

وی تاکید کرد: فضای نظارتی با استارتاپ ها همگام نیست و بسیار عقب است. رگولاتوری ما راهی پیدا کرده است که سرمایه گذاران کار را تبلیغ کنند و سپس خط قرمزی برای او تعریف کنند. زمانی که استارت آپ متوجه شد با تمام تلاش ها نمی توانند کارکنان بانک را راضی کنند، سرخورده شدند و جذب خارج از کشور شدند.

مزایای تحول دیجیتال در شبکه بانکی

موانع توسعه دیجیتال در نظام بانکی کشورمان نه تنها به بدنه بانکی آسیب وارد می کند، بلکه استارتاپ ها و فین تک ها را نیز درگیر می کند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان هر روز به فکر ایده های جدیدی برای کاهش زمان و سرعت بخشیدن به فرآیند بانکی هستند که پس از آن ساختارهای سنتی و گران قیمت رها می شود.