تابلوی “استاندارد” تغییر کرده است؟؟


طراحی لوگوی سازمان چه زمانی تغییر می کند؟

در حالی که عده ای تغییر لوگوی شرکت ها و موسسات را امری سفارشی در طول زمان می دانند و نمونه هایی در این زمینه وجود دارد، اما این اقدام در وهله اول نیازمند تحقیقات گسترده است؛ به عنوان مثال، شرکت پپسی که تغییر لوگوی خود را تجربه کرده است، با تحقیقات جمعیت شناختی لوگوی خود را تغییر داد. در این مورد عنوان می شود که ابتدا باید خدمات ارائه شده توسط شرکت، بانک یا موسسه دیگر بررسی شود تا معلوم شود چه نگرشی دارند و با تحقیقات کلان در این مورد به فکر تغییر طراحی لوگو باشند. از طرفی برای تغییر طراحی لوگو باید توجه داشت که با چه نهادی سروکار داریم؟

سازمان ماستر ملی ایران یکی از سازمان‌های مهمی است که طراحی لوگوی آن تقریباً روی همه چیزهایی که می‌خریم، از یخچال گرفته تا غذا و نوشیدنی و… دیده می‌شود و بنابراین نباید به راحتی به آن دست زد. زیرا با گذشت زمان از نظر بصری موقعیت استانداردی به دست آورده و نیازی به تغییر آن نیست. مگر اینکه سرویس جدیدی به این سازمان اضافه شده باشد که با قبل متفاوت باشد. در این شرایط و برای اینکه این سازمان بتواند پیام جدید و خدمات جدیدی ارائه دهد باید لوگوی خود را تغییر دهد. این نکته را ببینید، شاید بتوان منشأ چنین تغییراتی را تصمیمی عجولانه دانست که از پشتوانه تحقیقاتی کافی برخوردار نیست و در این راه نام طراح مورد توجه قرار نمی گیرد!

تغییر مدیر، تغییر لوگو؟

بهزاد سهری یکی از گرافیست هایی است که تجربه طراحی پوسترهای زیادی از چهره های هنرمند را در کارنامه خود دارد. وی در گفت وگو با ایسنا، در واکنش به تغییر طراحی لوگوی «استاندارد» گفت: نمی دانم چه اتفاقی می افتد که لوگوی موسسه ای که سال هاست وجود دارد و از نظر کاملا آشناست. شناخت بصری، هر از گاهی دستخوش تغییرات و تغییرات مدیران می شود. قرار داده شده.”

وی ادامه داد: این قطعاً یک اشتباه است و نمی‌دانم چرا ما اصرار داریم که هر چیزی که خوب و درست است را از بین ببریم؛ چرا باید قالبی که این لوگو بر اساس آن ساخته شده است را تخریب کنیم و ناخوانا کنیم و با رنگ‌هایی که فاقد آن هستند. دلیلی برای طراحی لوگو.”

این هنرمند در تشریح طرح مرتضی ممیز می گوید: با وجود اینکه زمان زیادی از طراحی این لوگو می گذرد اما همچنان ماندگاری و قوام بالایی دارد و بارها در مدارس و دانشگاه ها از آن به عنوان یک لوگوی استاندارد یاد شده است. مامیز در این لوگو تمامی قوانین هندسی را رعایت کرده است و جدا از ظاهر بصری چشم نواز حسین بزرگ، بسیار خوانا و قابل چاپ در تمامی ابعاد است.

خوریدی تاکید کرد: یکی از زیبایی های طراحی مرتضی میمیز سادگی آن است. سادگی تغییر رنگ غیرحرفه ای در این لوگو جای خود را به طرحی داده که انتقادات زیادی را برانگیخته است.