حمل و نقل عمومی و مزایای آن


حمل و نقل عمومی و استفاده از آن مزایای بسیاری دارد، از تحرک فردی، دسترسی به فرصت های شغلی برای میلیون ها نفر در سراسر کشور، تا صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی و ترافیک شهری که به شهرهای بزرگ وارد می شود.

حمل و نقل عمومی عامل مهمی برای نوسازی جامعه شهری است و برای تبدیل شدن به انتخاب اول شهروندان باید به تجهیزات آن توجه ویژه ای داشت. اما متاسفانه با تمام تلاش های صورت گرفته در کشور همچنان کمبودها و کمبودهای زیادی در ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد.

روز به روز بر جمعیت شهرهای بزرگ دنیا افزوده می شود که البته شهرهای بزرگ ایران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آمارها در دنیا نشان می دهد که جمعیت شهری در کمتر از ده سال به پنج میلیارد نفر خواهد رسید. روزانه تعداد زیادی تردد در شهرها صورت می گیرد که در شهرهای بزرگ به میزان قابل توجهی بیشتر است و در این بین کلان شهری مانند تهران نیازمند توجه و رفع نواقص این حوزه است.

متخصصان این امر بر این باورند که بین کارایی بخش حمل و نقل و کارایی عمومی اقتصادی و رشد اقتصادی رابطه مستقیم وجود دارد و عامل موثری در توزیع درآمد، کاهش نابرابری اقتصادی و اجتماعی، کاهش اثرات فقر و تفاوت درآمد بین افراد است. . اقشار مختلف به عنوان یک جامعه در نظر گرفته می شوند. اینکه سهم حمل و نقل عمومی در جابجایی درون شهری طبق آمار به سطح بالایی رسیده است نشان از رشد و برنامه ریزی کارشناسانه در این زمینه دارد. به عنوان مثال در دنیا تولید خودرو برای سیستم حمل و نقل درون شهری تفکیک شده و از آپشن های خاصی در تولید خود استفاده می کنند اما متاسفانه در ایران این امکان محقق نشده است.

در تابستان گرم کنونی، بسیاری از اتوبوس‌های داخل شهری در تهران، به‌ویژه شهرهای بزرگ دیگر، فاقد امکانات سرمایشی مناسب هستند و سختی سفر در مسیرهای کوتاه به اندازه سفرهای طولانی خارج از شهر و مردم طاقت‌فرسا است. آنها به وسایل نقلیه عمومی نقل مکان کردند و مجبور به تحمل گرما در اتاق فلزی اتوبوس ها و تاکسی های تک خطی شدند. همچنین ایستگاه های تاکسی و اتوبوس فقط از نام ایستگاه استفاده می کنند و از مسافرانی که در سرما و گرما در این ایستگاه ها منتظر هستند محافظت نمی کنند. فرسودگی ناوگان عمومی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. نوسازی آن نقش مهمی در تولید آلاینده و آلودگی محیط زیست خواهد داشت.

حمل و نقل عمومی و توسعه شهری
حمل و نقل عمومی و توسعه شهری

در این که تاکسی هم جزئی از این چرخه است شکی نیست اما برخی با تاکسی هایی برخورد کرده اند که تهویه هوا دارند و دردسر سفر در ترافیک سنگین شهری را کاهش می دهند. بدون شک مصرف سوخت و فرسودگی بسیاری از خودروهای سواری از دلایل اصلی پرهیز از استفاده از تهویه مطبوع است که نیاز به مدیریت شرکت های تاکسیرانی دارد.

این روزها کلان شهرهایی مانند تهران در رتبه بندی آلوده ترین شهرهای جهان قرار می گیرند و مسئولان مدام شعار استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی برای جلوگیری از ترافیک و آلودگی هوا را می دهند، اما ناوگان حمل و نقل عمومی فقط مختص اقشار خاص است. افرادی که چاره ای جز استفاده از وسایلی ندارند که در تابستان گرم و در زمستان سرد است غیرقابل قبول به نظر می رسند. شاید برای درک هرچه ملموس این مشکل از مسئول محترم دعوت کنیم که در یک روز تابستانی برای تردد بین شهری از عقب خودروی تهویه مطبوع خود پیاده شده و با اتوبوس و تاکسی سفری کوتاه داشته باشند. بین شهرها امیدواریم مسئولان این منطقه به مشکل ناوگان حمل و نقل عمومی توجه جدی داشته باشند تا اندکی از رنج و مشقت اقشار متوسط ​​و پایین مردم شریف ایران کاسته شود.

اکبرزاده – کارشناس اجتماعی