عرضه خودرو در بورس قیمت را متعادل می کند


از سال ۱۹۹۸، مقامات در بخش سکوت تصمیم گرفتند تا یک قرعه کشی اتومبیل را اجرا کنند. قرعه کشی باید اختلاف قیمت بین تولیدکنندگان و حاشیه بازار را کاهش دهد و قیمت خودرو کمتر باشد، اما در واقعیت اینطور نیست.
به گزارش سایت های خبری درک آنلاین; عباس تابش رئیس سابق سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان با بیان اینکه پس از قرعه کشی قیمت خودرو در بازار باید حداکثر ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه معامله شود، گفت: اکنون پس از گذشت ۳ سال قرعه کشی، این سامانه نه تنها قیمتی را کاهش نداد، بلکه اختلاف قیمت را نیز افزایش داد، به طوری که هم اکنون خودروی پژو ۲۰۶ در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد اما به بیش از ۳۱۰ میلیون تومان رسیده است. در بازار ..
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان که یکی از مخالفان سرسخت نظام قرعه کشی است، اظهار داشت: این روش سود را به جیب دلالان کشانده است و اصولا قیمت خودرو باید در حاشیه تعیین شود. توسط کارخانه خود به بازار عرضه شود. اما نمایندگان مجلس از راهکار دیگری برای کاهش قیمت ها بین بازار و تولیدکنندگان خبر دادند و آن عرضه خودرو در بورس کالا بود. این روش فروش نه تنها مورد تایید نمایندگان بلکه بسیاری از کارشناسان نیز می باشد.
امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو می گوید: تا زمانی که قیمت های دستوری و رانتی ملی است، بهترین راه برای فروش خودرو به قید قرعه است، زیرا این رانت را عادلانه بین مردم تقسیم می کند.
به گفته این کارشناسان صنعت خودرو، روش صحیح فروش خودرو این است که این محصولات باید در بازار با قیمت آزاد به فروش برسند که در حال حاضر چنین نیست. در حال حاضر از نظر قانون و سیاست، عادلانه ترین روش فروش خودرو در بورس است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما اگر تولید خودرو بالا برود و قیمت ها متعادل شود، فروش خودرو در بورس نیز غیرمنطقی خواهد بود.
در ادامه احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه دیدن بورس کالا مکانیزمی نمادین و منطقی برای تخصیص منابع در کشور است. بورس کالا باید بیش از این وزن داشته باشد. عرضه کالاهایی مانند خودرو در این بورس به حذف رانت کمک می کند.
مهدی بیات منش کارشناس حوزه بورس کالا نیز می گوید: خودروهای تولید داخل به دو قسمت تقسیم می شوند. قطعه اول خودرویی است که توسط شورای رقابت قیمت گذاری شده و قطعه دوم مشمول قیمت اجباری نیست.
به عنوان مثال خودروهای تولیدی گروه بهمن یا برخی خودروهای شرکت ایرانیان خودرو مشمول قیمت گذاری اجباری نیستند. در شرایط فعلی امکان عرضه چنین خودروهایی در بورس کالا وجود دارد، خودروهایی مانند تارا، هایما از جمله خودرو در بورس کالا قابل عرضه است.
به گفته این کارشناسان، با سامانه حراج در بورس کالا، به نظر می رسد خودروسازان از این سازوکار بیشتر سود ببرند. اما باید توجه داشت که سیستم حراج و عرضه فعلی عامل و ابزاری برای افزایش قیمت ها نیست و مسئولان بورس کالا می توانند با نظارت دقیق از بروز این مشکل جلوگیری کنند.
وی گفت: صنعت خودرو به جای کاهش قیمت تمام شده باید بر افزایش سود از طریق افزایش قیمت فروش تمرکز کند. در حالی که می توان با کاهش قیمت کرایه خودروها به عنوان مثال در سهمیه بندی فولاد، انرژی و کنترل مناسب عرضه در بورس کالا، مشکل را مدیریت کرد. در کل بحث عرضه خودرو در بورس کالا گام بسیار مهمی است که اگر این عرضه شامل تمامی محصولات خودرویی شود می توان آن را حرکت بزرگی برای حذف قرعه کشی دانست.
به گفته مدیر تامین بورس کالا، دریافت خودرو شاهین در بورس کالا برای اولین بار انجام شده و مراحل عرضه در بورس کالا در حال تکمیل است.
از سال گذشته پس از بحث و تبادل نظر در مورد عرضه خودرو در بورس، خودروهای شاهین و وانت کارا بهمن موتور جدید عرضه شد. اکنون با عرضه این خودرو در بورس، قیمت آن پس از عرضه در بورس ۹۷ میلیون کاهش یافت و در بازار آزاد نزدیک به ۴۰ میلیون کاهش قیمت داشت.
کارا کارا تک کابین که قبل از عرضه در بورس کالا ۳۵۰ میلیون معامله می شد اکنون در بازار آزاد ۳۱۶ میلیون معامله می شود! البته قیمت آن در بورس کالا به ۲۹۰ میلیون رسیده است.