علامه طباطبایی الگوی کامل یک روحانی شیعه است


به گزارش یک پایگاه خبری آنلاین، همزمان با چهل و دومین سالگرد رحلت علامه طباطبایی، مرتضی نجفی قدسی مدیر سابق دارالقرآن علامه طباطبایی و از خادمان قرآن کریم. کشور، شخصیت ابدی خود را توصیف کرد. از صاحب تفسیر المیزان در یادداشتی که به شرح زیر است:

نام خدای مهربان

«علمای زمین مانند ستارگان آسمانند»

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: علما در زمین مانند ستارگان آسمان هستند

بیست و چهارم آبان ماه سالروز درگذشت مفسر بزرگ قرآن مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی (ره) است و با توجه به بعد وجودی این شخصیت بزرگ، باید نام و آداب و رسوم ایشان را به یاد آورد. ، و باورها

علامه طباطبایی را می توان الگویی کامل برای علمای شیعه دانست که در جامعیت علم و عمل بی نظیر است و کارهای علمی خود را پشت سر گذاشت و شاگردان بسیار برجسته ای تربیت کرد. در فقه و اصول ده سال از محضر بزرگانی چون شیخ محمد حسین نائینی، شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (کامپانی) و سید ابوالحسن اصفهانی کسب فیض کرده است.

وی در فلسفه و حکمت از شاگردان ممتاز آیت الله سید حسین بادکوبایی در نجف اشرف بود و در اخلاق و عرفان از محضر مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی (قدس سره) عارف بزرگ در نجف اشرف بهره برد. از این رو می گفت: هر چه داریم از آن مرحوم داریم. قاضی داریم!

شیوه تفسیر قرآن علامه طباطبایی نیز متأثر از مرحوم میرزا علی آقا قاضی بوده است، چنان که می گوید: مرحوم قاضی برای تفسیر قرآن و معنای آن راه درازی داشت و این تفسیر آیه به آیه. سبک آموزش داده شد. مرحوم قاضی به من تعلیم داده است و ما را مرحوم قاضی در تعبیر ما اقتدا می کنیم و ایشان در فهم معنای تاریخ دریافتی از ائمه از ائمه معصومین (ع) ذهن بسیار باز و روشنی دارند. (مانند). ) و ما راه فهم حدیث را که به آن «فقه الحدیث» می گویند از ایشان آموخته ایم.

علامه طباطبایی از جوانی به موازات آن علم و تزکیه نفس را به کار می برد و شب های زیادی را در مسجد کوفه، مسجد سهله یا معبد امیرالمومنین (ع) نجف به عبادت و مراقبه و تزکیه نفس می گذراند. او از دستورات اخلاقی و رفتاری قاضی فقید پیروی می کرد و قلب خود را برای دریافت وحی و الهام الهی آماده می کرد.

* دعوت آمریکایی از علامه طباطبایی

او را در حکمت و فلسفه پیشوای فلاسفه می دانند، از این رو هفتاد سال پیش آمریکایی ها به عظمت علمی او پی بردند و سعی کردند او را برای تدریس فلسفه به آمریکا ببرند و او قبول نکرد، حتی دولت آمریکا از شاه ایران درخواست کرد که این کار را کرد، اما باید به آمریکا می رفت و محمدرضا شاه درخواست آمریکایی ها را برای مرحوم آیت الله اعظمی بروجردی، عالی ترین مرجع شیعه در قم، فرستاد و آیت الله بروجردی هم پیام داد، اما علامه طباطبایی با این کار موافقت نکرد. سفر کنید و در آمریکا بمانید!

* عظمت تفسیر المیزان

یکی از آثار بزرگ علامه طباطبایی، تألیف تفسیر المیزان در ۲۰ جلد است که بیست سال به طول انجامید. روش تفسیری علامه طباطبایی به این صورت است که آیات را بر اساس «یک قرآن بیان برخی از آنها» با استفاده از آیات دیگر تفسیر می کند و البته علاوه بر آن روایتی فلسفی جداگانه نیز دارد. ، بحث علمی، اجتماعی و تاریخ .

علما و بزرگان در مدح تفسیر المیزان سخنان زیادی گفته اند، مرحوم شهید آیت الله مطهری می فرماید: می توانم ادعا کنم که تفسیر المیزان ما بهترین تفسیری است که از اول اسلام تا کنون بین شیعه و سنی نوشته شده است. !

شهید مطهری در وصف علامه طباطبایی افزود: این مرد در واقع یکی از بندگان بسیار بسیار بزرگ اسلام است. رسمی … او مردی است که صد سال دیگر باید بنشیند. و ذهن را تحلیل کرده و به ارزش آن پی ببرند.

مرحوم شیخ جواد مغنیه از علما و نویسندگان بزرگ شیعه در لبنان می‌گوید از زمانی که تفسیر المیزان به من رسید عملاً کتابخانه‌ام تعطیل شد، زیرا مطالعه‌ام در المیزان ادامه داشت.

مولف کتاب های درسی «بدایه الحکمه» و «نهای الحکمه»، «اصول فلسفه و روش های رئالیسم» با یادداشت های مرحوم شهید مطهری از آثار علمی ارزشمند علامه طباطبایی در این زمینه است. حکمت و فلسفه که برای دانش آموزان و معلمان بسیار مفید است. .

تألیف «رساله الولایه»، شیعه در اسلام، حکومت در اسلام، وحی یا شعور اسرارآمیز، قرآن در اسلام و سنن النبی (ص) از دیگر آثار علامه طباطبایی است که بحمدالله دارای آن است. به زبان های مختلف ترجمه شده است.

*پروفسور هانری کربن فیلسوف فرانسوی مسلمان شد

یکی از تلاش‌های مهم و بین‌المللی علامه طباطبایی، سلسله مصاحبه‌هایی با پروفسور هانری کربن فیلسوف مشهور فرانسوی است و تمامی بیانات علامه طباطبایی در این جلسه که در تهران برگزار شد، ضبط و منتشر شد و هانری کربن در اروپا نیز منتشر شد.

هانری کربن معتقد است تنها دین زنده و اصیلی که در دنیا نمرده مذهب شیعه است، زیرا به وجود امام زنده معتقد است و با اعتماد و تکیه بر حضرت مهدی (عج) اعتقادات خود را بر همین اساس استوار می کند. به زندگی خود ادامه می دهد.

مرحوم مهندس عبدالباقی فرزند علامه طباطبایی نقل می کند که روزی بدون اینکه ما از پدرش بخواهیم رو به ما کرد و با خوشحالی خاصی گفت: این استاد کربن مسلمان شده است، ولی جرأت نکرده است. ایمانش را بگوید! چند صباحی از سخنان پدرم گذشت و روزی استاد کربن در کنفرانسی در خارج از کشور سخنرانی جنجالی ایراد کرد و سخنانی پرشور درباره امام زمان (عج) ایراد کرد و در همان حال گفت: من به بحث اسلام و رسیدن به این حقیقت نزدیک شده ام. من می خواهم پست تحقیقاتی ام را از دست بدهم، یعنی کلیسا باید من را از این پست حذف کند! وقتی پدر متوجه این موضوع شد، بسیار خوشحال و هیجان زده شدند و گفتند: من نگفتم این پروفسور کربن اسلام آورده است، اما نمی تواند آشکارا اعتراف کند؟!

* از بین رفتن درس های اخلاقی در حوزه

همانطور که گفته شد یکی از دلایل اصلی موفقیت علامه طباطبایی آشنایی با مرحوم آیت الله میرزا علی آقا قاضی در نجف است.

تزکیه نفس قطعا نیاز به معلم دارد زیرا باید بر اساس احکام شرعی باشد و با بهره گیری از معارف قرآن و اهل بیت(ع) بتوان به تصوف صحیح مورد نظر اسلام دست یافت. چون منادی اسلام است، ممکن است عملکرد غیر اخلاقی او و علمای او، شأن علمای او را بگیرد!

باید به روزی برسیم که حتی یک پرونده روحانی در دادگاه ویژه روحانیت وجود نداشته باشد و مردم مانند گذشته کشیش را آگاه و مخلص و پشت و پناهنده ببینند.

قبل از انقلاب تقریباً همه ورودی های این حوزه عمدتاً به فکر انسان بودن و تهذیب نفس بودند و مرتباً برای معنویت به نزد بزرگانی چون علامه طباطبایی می رفتند.

یکی از بزرگان حوزه به من گفت: در ابتدای دانشگاه که تازه وارد حوزه شده بودم، یک روز به درب منزل علامه طباطبایی رفتم و گفتم آقا من تازه سنتری شدم. می خواهم یک فرد روحانی باشم، لطفا نصیحتی به من بفرمایید که علامه طباطبایی در دینا به این درخواست من پاسخ دادند، فرمودند: «یونسیه» را ادامه دهید (اشاره به آیه شریفه «لا یُنسیه إِلاَّ أَعْلَکُمْ أَعْمَلَکَ». و تو غیر از گروهی که دولیم می کنند».

طلبه گفت، دیدم این ذکر را می دانم، گفت علامه آقا! یک ذکر دیگر بگو، علامه طباطبایی در پاسخ فرمودند: باید اول در این ذکر مداومت داشته باشید تا اثر ظاهر شود، بیایید که اثر ظاهر شود و ذکر بعدی را بخوانم، امیدوارم بفهمم که اثر از ذکر یونسیه می آید. آنجا که علامه به جاده صفائیه اشاره می کند و می گوید: «در نتیجه هرگاه از جاده صفاییه بگذری صدای شکوهمند این درخت را می شنوی؟!»

خودستایی باید اینطور باشد، مثل خود علامه، جلال مخلوقات را می شنوید، آن وقت می بینید که مردم چگونه به چنین عالمان روشن فکری احترام و قدردانی می کنند، چون باید کار «سیماهم فی وجوهم من، کار آل» را داشته باشند. -سجود» که کنایه از اشراق و معنویت است. در چهره مؤمنان دیده می شود.

اوایل انقلاب یادم هست که در همان مسجدالحرام وقتی حضرت آیت الله مشکینی یا حضرت آیت الله مظاهری درس اخلاق می دادند چقدر مخلصانه هزاران علاقه مند به اخلاق در این درس نشستند!

در تهران مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم حق شناس هفته ای دو بار درس اخلاق می داد و صدها جوان علاقه مند به اخلاق و عرفان گوش می دادند و اشک می ریختند!

خلاصه فقط علم است، در مدرسه هم همینطور است، آموزش و پرورش باید با هم باشد، آموزش و پرورش باید با هم باشد، متأسفانه سال هاست که تربیت و اخلاق مغفول مانده است!

* اصرار آیت الله سیستانی بر عدم فروش تخمه در مسجد!

کلام آخر یادی از مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی است که چند سال پیش در محضر آیات: مقتدایی، استادی و رسولی محلاتی به زیارت مقدس مشرف شدیم و در حرم مطهر دیدار کردیم. آقایان در جلسه که هستند و چیزی می گویند.در این زمینه می گویند چرا در منطقه بذر فروخته می شود!آیا دانشجویانی را که در حوزه درس می خوانند و به نتیجه نرسیده اند را مشغول کارهای مختلف می کنید!این کار برای شما مضر است. آنها ناکارآمد هستند، زیرا مانند دانه های جدیدی است که برای تولید آنها باید سال ها استفاده شود.”

جالب اینجاست که یکی از آقایان در مقام توضیح آمد و گفت: برای همه این اتفاق نمی افتد و فقط عده ای می توانند انصراف دهند و به مسئولیت منصوب شوند که آیت الله سیستانی فوراً فرمودند: من در این مورد صحبت نمی کنم. خودم.نوشتن این بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی است!توجه به سخنانشان! اکنون در بسیاری از شهرها نسل علمای دین به پایان رسیده است و زمانی که دین و اعتقادات مردم در گرو وجود چنین رهبران معنوی در بستر جامعه و کوچه و بازار است، در این مورد بسیار قابل ذکر است. مقوله، و معنویت اصیل باید به رسالت هدایت کننده اصلی خود مردم و جامعه، بیشتر بپردازد.

«همانا کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، خداوند رحمان به زودی محبت خود را در دل مردم قرار می دهد». (سوره مریم آیه ۹۶)