فرصت بازی در یک فیلم کوتاه تجربه ای همدلانه به من داد


پیام احمدی نیا بازیگر ایرانی فعال در عرصه فیلم کوتاه درباره تفاوت بازی در فیلم کوتاه و بلند به خبرنگار مهر توضیح داد: در این زمینه بازی در فیلم کوتاه با بازی در فیلم بلند تفاوت زیادی دارد. می توان گفت که تفاوتی با یکدیگر ندارند. مهم این است که از چه زاویه ای می خواهیم این مقوله را ببینیم. اگر مسائل فنی را در نظر بگیریم، به نظر من تفاوتی بین این دو حوزه وجود ندارد، جز اینکه اکثر فیلمسازان این حوزه تجربه اول یا دوم را دارند.
وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم فرم و محتوای کار را در نظر بگیریم، به نظرم بازی در فیلم کوتاه با فیلم بلند بسیار متفاوت است. در یک فیلم کوتاه پنج دقیقه ای باید مفهوم را به مخاطب منتقل کنید که معمولا رویه ای متفاوت از فیلم ۹۰ دقیقه ای است. اینجا زمان کمتری برای قصه گویی و شخصیت پردازی داریم و از این منظر معتقدم فیلم کوتاه اساسا مقوله ای متفاوت با فیلم بلند است. اما در اجرای فنی، این دو حوزه تفاوت چندانی با هم ندارند.
این بازیگر درباره سختی ایفای نقش در یک فیلم کوتاه به دلیل زمان کم نیز بیان کرد: قطعا کار در یک فیلم کوتاه برای یک بازیگر سخت تر است. در یک فیلم بلند، یک بازیگر ۹۰ دقیقه فرصت دارد تا یک شخصیت را پرورش دهد و می تواند جنبه های مختلف شخصیت را در موقعیت های داستانی مختلف نشان دهد، اما در یک فیلم کوتاه، زمان بسیار کم است. در مدت کوتاهی هم باید شخصیت خلق شود و هم داستان روایت شود. این وضعیت قطعا کار را سخت می کند. به همین دلیل فیلمسازان در فیلم های کوتاه سکانس ها را به گونه ای طراحی می کنند که هم از نظر پیشروی داستان از نظر محتوایی حرفی برای گفتن داشته باشند. در فیلم های کوتاه به سختی شاهد سکانس یا حتی دیالوگ لازم هستیم، زیرا باید از حداقل زمان بهترین استفاده را ببریم.
احمدی نژاد دلیل کار پربار خود را در فیلم کوتاه بیان کرد: علاقه من به اولین فیلم کوتاه به این دلیل است که می توانم شخصیت های متفاوتی را نسبت به فیلم های بلند تجربه کنم و دامنه انتخاب نقش برایم بیشتر است. از سوی دیگر، فیلمسازان فیلم کوتاه اغلب فیلمسازان جوان و خلاقی هستند که من دوست دارم با آنها کار کنم. طبیعتا همین دوستان بعدا وارد عرصه سریال سازی یا فیلم بلند خواهند شد و شما این فرصت را دارید که از ابتدا با کار و سیستم فکری آنها آشنا شوید.
وی افزود: مخاطبان فیلم های کوتاه عمدتا بچه های سینما و متخصصان این عرصه هستند و وقتی شما را در نقش اصلی یک فیلم ۲۰ دقیقه ای ببینند می توانند به شما به عنوان یک بازیگر نقش اول اعتماد کنند. این اتفاق از یک فیلم کوتاه برای من افتاد. بعد از فیلم کوتاه «زونا» بازی در فیلم «دارنده طلا» به من پیشنهاد شد و توانستم نقش اصلی فیلم بلند را بازی کنم. در فیلم های کوتاه این فرصت را دارید که ابعاد مختلف توانایی بازیگری خود را نشان دهید. هر چند «زونا» مسیر دیگری را پیش روی من باز می کند. فیلم‌های کوتاه دیگری که روی آن‌ها کار کرده‌ام نیز همین‌طور هستند. در جشنواره فیلم کوتاه تهران گاهی سه فیلم را همزمان ساخته ام.
بازیگر این فیلم درباره فضای همدلانه در گروه تولید فیلم کوتاه نیز بیان کرد: یکی از دلایل اصلی این مشکل کوتاه بودن مراحل ساخت فیلم کوتاه است که اساسا به مرحله اختلاف نظر و حاشیه سازی نرسیده است. از طرفی بچه هایی که برای فیلم کوتاه کار می کنند قطعاً نگاه اقتصادی ندارند و به همین دلیل کار برای آنها بیشتر از جنبه هنری است و به همین دلیل با دیگران همدردی می کنند تا اتفاق خوبی بیفتد. خوبیش این است که در نهایت تنها فایده ای که از حضور در یک فیلم کوتاه می توانید داشته باشید، دیدن کارتان با شرکت در برخی جشنواره هاست.
احمدی نژاد بر لزوم تنوع ژانر در تولید فیلم کوتاه تاکید کرد: این تنوع قطعا لازم است، فیلم های بلند ما همیشه از فیلم های کوتاه ما وام می گیرند و بسیاری از اولین اتفاقات در فیلم کوتاه تجربه می شود. ژانرهای مختلف در سینمای کوتاه نیز به فیلم های بلند ما سیاست می دهند تا از نظر ژانر نیز بتوانیم آثار گوناگون را ببینیم.
سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذر پندار از ششم مهرماه تا دوم آبان ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود.