محمود فرهنگ: تفرش یکی از مراکز ثقل تعزیه است



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمود فرهنگ دبیر دوازدهمین صحنه سراسری و اولین رویداد بین المللی تئاتر «صاحب دالان» که شامگاه سه شنبه ۲۰ مردادماه با حضور حضرت ام البنین (س) برگزار شد. مادر حضرت عباس علیه السلام به همراه دکتر احمد جولی و جمعی از مردم شهرستان تفرش، نسخه تعزیه حضرت ام البنین (س) را اعلام کرده اند.

محمود فرهنگ درباره نسخه تعزیه حضرت ام البنین (س) گفت: تعزیه حضرت ام البنین (س) نسخه جدیدی است که با تحقیقات انجام شده در ساختاری جدید نوشته شده است. اسماعیل مجللی، محقق جوان تعزیه».

این هنرمند تصریح کرد: از ۱۵۰ سال گذشته نسخه های مختلفی از تعزیه به دست ما رسیده و برخی از آنها به سلیقه، ظاهر و سواد مردم بازنویسی شده است، در این میان نسخه تعزیه (س) ام البنین (س) است. ) می تواند در رشد اعتلای تعزیه مؤثر باشد».

وی ادامه داد: نسخه مکتوب باید مستند تاریخی داشته باشد و از نظر عدم باطل و باطل مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد چرا که نگارنده این نسخه باید محقق تعزیه و شاعری بزرگ باشد.

محمود فرهنگ افزود: ارائه این نسخه و اجرای آن در تفرش برای اولین بار سه شنبه ۲۰ مردادماه با همراهی دکتر احمد جولایی و تعدادی از مردم در محل تعزیه خوانی منطقه بازرجان برگزار شد. شهر تفرش و از خوانندگانی از شهرهای مختلف که این ادیشن را انجام می دهند دعوت شده است.

این هنرمند با اشاره به تفاوت آشکار این نسخه از تعزیه با دیگر نسخه ها، ادامه می دهد: یکی از تفاوت های بارز این نسخه با دیگر نسخه های تعزیه، محوریت شخصیت های زن مانند حضرت ام البنین (س) است. علیها السلام و حضرت زینب کبری علیهاالسلام و تنها مرد این نسخه روایت امام سجاد (ع) است.نسخه دیگر تعزیه صحنه جنگ و درگیری را بیان می کند اما این روایت وقایع عاشورا و شهادت حضرت امام حسین (ع) از کلام حضرت زینب (س) برای ام البنین (س) و بعد از حضرت زینب (س) حضرت امام سجاد (علیه السلام) روایت شده تا زمان رحلت حضرت ام. بینین (را).

دبیر دوازدهمین تئاتر ملی تئاتر «صاحبدلان» گفت: حماسه و ساختار بیرونی وقایع مانند جنگ همیشه در تعزیه ها مطرح می شود اما این تعزیه بدون موقعیت جنگ و درگیری مخاطب را بیشتر به تفکر وا می دارد. نسخه حضرت ام البنین علیهاالسلام یادآوری جدی، عمیق، ریشه دار و فوق العاده از وقایع عاشورا است.

وی افزود: بسیار خوشحالیم که روایت جدیدی از زندگی یکی از شخصیت های مهم تاریخ کربلا به تصویر کشیده می شود، این معضل یک پدیده جدید در شبیه سازی کشور تلقی می شود و برای تولید یک اثر همیشه نیاز به بزرگی داریم. بودجه های اقتصادی اما اینجا جوانی به همراه پدر و گروهش بدون بودجه کلان با نگاه و لطف امام حسین (ع) کار کرده است.

این هنرمند با اشاره به هنر کهن تعزیه در تفرش گفت: در تفرش بیش از ۷۰ گروه به اجرای تعزیه می پردازند. تفرش یکی از مراکز ثقل تعزیه است که شاید در جاهای دیگر شبیه آن نباشد».

وی ادامه داد: آیت الله جوادی آملی اخیراً نگاه ویژه ای به تعزیه داشتند که نشان از اهمیت تعزیه در کشور ما دارد و این زمانی است که مسئولان مرتبط با نهادهای فرهنگی و هنری، آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها به فکر ایجاد یک تعزیه هستند. پژوهشکده و مرکز علمی تحقیقاتی این هنر.تعزیه و تاریخ و بزرگانی که در عرصه موسیقی هستند و نسخه های آنها را باید در نظر گرفت.سال تعزیه».

فرهنگ افزود: تجارب اساتید تعزیه باید با روش های علمی و پژوهشی جمع آوری شود تا اتفاقات جدیدی در این زمینه شکل گیرد، مستشرقان غربی از این هنر بهره های علمی و فنی برده اند در حالی که متأسفانه ما هرگز از تا استفاده نکرده ایم. ضیاء برای رشد تئاتر کشورمان. تعزیه حاوی همه عناصر مورد نظر در نمایش است و نیازمند نگاه مسئولان فرهنگی در این زمینه است.

دبیر دوازدهمین تئاتر ملی «صاحبدلان» در پایان گفت: تعزیه علیرغم برگزاری چهل دوره جشنواره بین المللی سحر، به صورت خودجوش به سفر خود ادامه می دهد و البته در برخی موارد رشد نمی کند، زیرا وجود ندارد. بسیاری از دانش پژوهانی که تعزیه را در سطح جهانی ارائه می کنند و اکثر افرادی که به این هنر می پردازند غیر علمی و تجربی هستند و در صورت وجود دانشکده تعزیه می توان از تجربیات ارزشمند تعزیه خوانان پیشکسوت بهره برد. و محققان در این زمینه».

۵۷۲۴۴