هفت روند فناوری که منجر به توسعه نئوبانک ها می شود


به گزارش پایگاه های خبری بانکداری الکترونیک، نئوبانک ها در سال های اخیر محبوبیت زیادی در بین عموم مردم پیدا کرده اند و به دلیل همین محبوبیت، چالش هایی بین بانک های دیجیتال، بانک های سنتی و نئوبانک ها به وجود آمده است.

بسیاری از بانک های سنتی برای ارائه خدمات سریعتر وارد عرصه دیجیتال شده اند، اما آیا این بانک ها می توانند با کندی فرآیند تصمیم گیری و صدور مجوزهای مختلف کنار بیایند؟ این مورد فقط به موقع پاسخ داده می شود!

یکی از ویژگی‌های اصلی نئوبانک‌ها این است که می‌توانند مهاجران را بشناسند، وام را سریع پرداخت کنند و حواله‌های بین‌المللی را با سرعت چندبرابر انتقال دهند و علاوه بر همه این‌ها، نئوبانک‌ها تجربه خوبی را برای مشتریان فراهم می‌کنند که مشتری ما را به حداکثر می‌رساند. مزیت – فایده – سود – منفعت.

طبق تحقیقات بازار Zion، بخش نئوبانکداری بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶ با CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) ۵ درصد رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۶ حدود ۳۹۴ میلیارد دلار سهم خواهد داشت.

در واقع بانک‌های دیجیتال، بانک‌های سنتی هستند که به صورت دیجیتال خدمات ارائه می‌کنند که نتیجه آن عدم حضور فیزیکی مشتریان در بانک است.

هر ساله بسیاری از فین تک ها شروع به ارائه خدمات بانکی به مشتریان خود می کنند و تعداد کل بانک های دیجیتال افزایش می یابد. تا سال ۲۰۲۰، بیش از ۳۰۰ نئو بانک در سراسر جهان راه اندازی شده است.

۳۹۴ میلیارد دلار سهام نئوبانکینگ تا سال ۲۰۲۶

طبق تحقیقات بازار Zion، بخش نئوبانکداری بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۶ با CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) ۵ درصد رشد خواهد کرد و تا سال ۲۰۲۶ حدود ۳۹۴ میلیارد دلار تولید خواهد کرد.

چیزی که نئوبانک ها را برای مشتریان جذاب می کند، ناامیدی مشتریان و بانک های سنتی از انتخاب بانک های دیجیتال و نئوبانک ها است. مردم از هزینه های پنهان، سیاست های قیمت گذاری مضحک و راه حل های پردازش مالی کمتر کاربر پسند خسته شده اند.

اگر بانک های سنتی این مشکل را حل نکنند، می توانند تا ۱۶ میلیارد دلار درآمد، ۳۴۴ میلیارد دلار سپرده های بانکی و ۱۱ درصد از مشتریان خود را به رقبا از جمله بانکداری دیجیتال از دست بدهند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که قیمت‌گذاری رقابتی، برنامه‌های کاربردی ساده و آسان، و ارتباطات واضح، بهترین جاذبه‌های نئوبانکی برای مصرف‌کنندگان هستند.

سایر محققان قبل از شیوع کرونا دریافتند که مشتریان راهی بهتر برای مدیریت وجوه، دسترسی آسان‌تر به تراکنش‌ها، اتصال به سایر مؤسسات مالی و اطلاع‌رسانی سریع‌تر می‌خواهند.

معمولاً بانک‌های نئو انعطاف‌پذیرتر هستند، می‌توانند تجربه شخصی‌سازی شده را ارائه دهند و بهتر به نیازهای مشتریان پاسخ دهند.

اما چه پیشرفت‌های فناوری به این فین‌تک‌ها اجازه می‌دهد تا سیستم‌های بانکی سنتی و عمیقاً نهادینه شده را به چالش بکشند؟

در ادامه به بررسی ۷ روند فناوری که در حال توسعه بانک‌ها و نئوبانک‌های رقیب هستند می‌پردازیم:

بانکداری باز

بانکداری باز (OB) موسسات مالی و ارائه دهندگان شخص ثالث را با دسترسی به داده های مشتری یکپارچه می کند، توسعه انواع راه حل های نرم افزاری را افزایش می دهد، پرداخت ها را سرعت می بخشد، شفافیت مالی را برای دارندگان حساب بهبود می بخشد، و فرصت های فروش متقابل را افزایش می دهد.

بسیاری از مؤسسات مالی در سراسر جهان برای بهبود ارائه خدمات، Open Banking API را اتخاذ می کنند.

OB مبنایی را برای موارد زیر تعیین می کند: ورودی های هوشمند، از جمله تأیید حساب، فرم های تکمیل خودکار، تأیید درآمد، و رویکردهای تحلیلی برای امور مالی شخصی (به عنوان مثال، داشبورد، بودجه هوشمند، و نکات پس انداز) و امور مالی SME. خدماتی مانند تجمیع حساب، حسابداری خودکار را ارائه می دهد. و چک های استطاعت.

اپلیکیشن موبایل

در بخشی از گزارش منتشر شده توسط ایلیا، اپلیکیشن‌های موجود در صنعت مالی کشور بررسی شده است که نتایج نشان می‌دهد ۳۸.۲ درصد از مردم از اپلیکیشن‌های خاص بانک خود برای پرداخت‌ها و عملیات بانکی استفاده می‌کنند.

اما در میان اپلیکیشن هایی که به تمامی بانک ها خدمات مالی ارائه می کنند، آپ و همراه کارت به ترتیب با ۲۸.۴ و ۱۴.۴ درصد در رتبه های اول و دوم قرار دارند.

نئوبانک به طور طبیعی یک بانک مبتنی بر برنامه است، در حالی که بانک های رقیب اغلب به دنبال استراتژی های بانکداری تلفن همراه یا صفحات وب معمولی هستند.

یک اپلیکیشن موبایل که به خوبی طراحی شده باشد، چندین ویژگی را به کاربران ارائه می دهد، مانند:

دسترسی آسان تر به منابع مالی آنها

اعلان ها در زمان واقعی

مشاوره و تحلیل شخصی

بهبود امنیت به دلیل استفاده از بیومتریک و تشخیص چهره

فضای ابری و معماری میکروسرویس

بسیاری از فین‌تک و بانک‌ها از مزایای فضای ابری، به‌ویژه هیبریدی‌ها بهره می‌برند. در اینجا لیست کوتاهی از مزایای این فناوری آورده شده است:

مقیاس پذیری در صورت تقاضا: رایانش ابری و خدمات میکرو به فین‌تک اجازه می‌دهد تا به راحتی همه سیستم‌ها یا اجزا را مقیاس‌بندی کند.

بهبود سرعت پردازش و بهبود عملکرد: تنظیمات زیرساخت مناسب امکان اتصال و ظرفیت پردازش سریع‌تری را نسبت به زیرساخت داخلی فراهم می‌کند، بنابراین کاربران می‌توانند سریع‌تر عمل کنند و از خدمات رضایت بیشتری داشته باشند.

امنیت پیشرفته با معرفی فضای ابری: بسیاری از فین‌تک‌ها می‌توانند برخی از ویژگی‌های امنیتی را اضافه کنند و به طور موثر با استانداردهای صنعت (مانند PCI DSS یا ۳DS 2.0) مطابقت داشته باشند.

اتصالات اکوسیستم: استفاده از فضای ابری و میکروسرویس ها به کسب و کارها این امکان را می دهد تا نیازهای بازار را برای یکپارچه سازی سیستم (مانند بانکداری باز) برآورده کنند یا با ارائه دهندگان شخص ثالث ارتباط برقرار کنند تا خدمات بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند.

تجزیه و تحلیل پیشرفته

برای مصرف کنندگان و بانک ها، توسعه تجزیه و تحلیل داده ها مزایای متعددی دارد. برای بانک‌های سنتی، راه‌حل‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل داده‌ها به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های مربوط به ترجیحات مشتری را جمع‌آوری کنند و مبنای نرم‌افزار پیشگیری از تقلب را فراهم کنند، همچنین الگوریتم‌های مدیریت ریسک را درک کنند.

اما برای مشتریان، مزایای نئوبانکداری جذاب‌تر است زیرا کمک می‌کند:

هزینه های آنها را تجزیه و تحلیل کنید

بازپرداخت را تنظیم کنید

قبض ها و بدهی ها را به صورت خودکار پرداخت کنید

از وضعیت مالی خود ایده ای داشته باشید

دریافت مشاوره مالی شخصی و بهبود سواد مالی.

در نتیجه، مشتریان ممکن است عادات خرج کردن سالم تری داشته باشند، انتخاب های هوشمندانه تری داشته باشند یا حتی در نتیجه بهبود کلی مالی شروع به سرمایه گذاری کنند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

با معرفی هوش مصنوعی و ML، بانک هایی که با نئوبانک ها رقابت می کنند می توانند خدمات را به طور چشمگیری بهبود بخشند و فرآیندهای داخلی خود را بهبود بخشند. برخی از رایج ترین کاربردهای این دو فناوری عبارتند از:

امتیاز اعتباری و پیش بینی کاهش

کنترل و بهینه سازی فرآیند (PCO)

ربات های خدمات مشتری / چت

بهبود پیشگیری از تقلب

پیشنهادات و خدمات شخصی

علاوه بر این، هوش مصنوعی و ML به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا الزامات مطابق با صنعت را برآورده کنند و به طور موثر راه‌حل‌های جدیدی را معرفی کنند.

بلاک چین

دنیای فناوری رابطه روشن و خاموشی با فناوری بلاک چین دارد. برخی می گویند که جهان را تغییر می دهد و بسیاری را از تهدید فناوری نجات می دهد. برخی دیگر شک دارند و به کاربرد عملی این فناوری اعتقادی ندارند. با این حال، چند حوزه کلیدی وجود دارد که قطعاً از اتخاذ این فناوری سود می برد:

شناسایی مشتری

تجارت را تسهیل کند

مدیریت کلاهبرداری

انتقال P2P

خدمات وام سندیکایی

همه این فناوری ها به طور قابل توجهی توسعه فین تک را افزایش می دهند، بنابراین روند تبدیل فین تک به یک نئوبانک یا یک بانک چالش برانگیز را سرعت می بخشد.

بلوبانک مدتی است که به عنوان یک نئوبانک ایرانی فعالیت می کند، اما این نئوبانک تفاوت چشمگیری با همتایان بین المللی خود دارد.

این در حالی است که بلوبانک اجازه افتتاح حساب ارزی و خدمات بین المللی را نمی دهد و به همین دلیل استارتاپ هایی مانند فینوپیا سعی در پرکردن این خلأ و رفع نیاز هموطنان دارند.

آمار و شواهد حاکی از دیجیتالی شدن امور مالی در آینده نزدیک است. این کار با حذف پول فیزیکی در بسیاری از کشورهای جهان انجام می شود.

بنابراین انتظار می رود که نئوبانک ها رشد قابل توجهی داشته باشند. در نهایت امیدواریم با انتخاب های درست، پیشرفت های فناوری را همراهی کنید.

آرش فروزان; عضو شورای فینوپیا

منبع: عصر اقتصاد