تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی



نگاهی به دور بر خود بیندازید آسمان، لباس هایی که می پوشیم حتی غذایی که می خوریم همه ترکیب زیبایی از رنگ های مختلف هستند. تصور دنیای بدون رنگ یعنی زندگی در جهانی سرد و بی روح، اگر به رنگ ها دقت کنید می بینید چگونه آنها زنده هستند و می توانند بر احساسات ما تاثیر بگذارند. رنگ ها جز اصلی دکوراسیون داخلی هستند و دکوراسیون داخلی بدون رنگ معنا نخواهد داشت. در این مقاله چگونگی تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی را بررسی می کنیم.

تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی

تئوری رنگ در طراحی داخلی

وقتی صحبت از تاثیر رنگ بر طراحی داخلی منزل می شود تئوری رنگ بسیار اهمیت پیدا می کند. رنگ ها می توانند فضای خانه شما را کوچکتر یا بزرگتر نمایش دهند، در صورتی که وقتی مکانی را دکور می کنیم اگر به درستی از رنگ ها استفاده نکنیم ممکن است نتیجه کار خوب نشود. بنابراین قبل از هر چیدمانی و انتخاب هر رنگی بهتر است با رنگ ها آشنا شویم و بدانیم کدام رنگ ها کنار هم زیباتر هستند.

چرخه رنگ

زمانی که دکوراسیون داخلی لازم داریم از یک پالت رنگی استفاده کنیم لازم است بدانیم کدام رنگ ها کنار هم زیباتر هستند چرخه رنگ بر اساس رنگ های رنگین کمان تنظیم شده و با استفاده از آن می توانیم پالت رنگی بهتری را انتخاب کنیم.

رنگ های اولیه

رنگ های اولیه همان سه رنگ اصلی آبی، سبز، قرمز هستند. به طور معمول رنگ ها از ترکیب رنگ های دیگر ساخته می شوند. اما توجه داشته باشید این سه رنگ اصلی خالص هستند، یعنی هیچ ترکیب رنگی وجود ندارد که برای ما رنگ های آبی، سبز و قرمز را بسازد.

رنگ فرعی

رنگ های فرعی برعکس رنگ های اصلی یا ثانویه هستند، این رنگ ها کاملا ترکیبی هستند و از ترکیب دو رنگ اصلی ساخته می شوند. یعنی ما دو رنگ اصلی سبز و زرد را ترکیب می کنیم و رنگ فرعی زرد را می سازیم.

تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی

هارمونی رنگ

هارمونی رنگ می گوید رنگ هایی که استفاده می کنیم باید باهم جور باشند و تناسب داشته باشند. در دکوراسیون داخلی هم از رنگ استفاده می کنیم و بهتر است به هم بیایند و در هماهنگی باشند. به طور مثال زمانی برای خرید کاغذ دیواری و پرده می‌رویم رنگ هایی را انتخاب کنیم که به هم بیایند. برای داشتن هارمونی رنگ در دکوراسیون کافی رنگ های مکمل و مشابه، سرد و گرم را بشناسید و از آن ها درست استفاده کنید.

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که در دایره رنگ رو به روی هم قرار می گیرند. به طور مثال وقتی رنگ های بنفش و زرد در کنار هم قرار می گیرند همه می گویند عجب ترکیب رنگ جذابی! اگر کسی با علم رنگ شناسی آشنا نباشد متوجه نخواهد شد چیزی که باعث جذابیت این ترکیب شده قرار گرفتن دو رنگ مکمل کنار هم است.

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه برخلاف رنگ های مکمل در دایره رنگ مانند دو رفیق کنار هم قرارگرفته‌اند و زمانی که از آن کنار هم استفاده می کنیم حسابی باهم جور می شوند و یک ترکیب رنگی قشنگی را می سازند.

رنگ های سرد

به دو رنگ سرد مانند آبی و سرمه ای فکر کنید این رنگ ها شما را به یاد چه چیزی می‌اندازند؟ آیا به فکر کردن به آن ها احساس سرما به شما دست می دهد؟ باید بگوییم رنگ های سرد همان طور که از نام شان مشخص است کاملا سرد هستند و هیچ گونه گرمایی ندارد. در چرخه به سه رنگ آبی، بنفش، سبز رنگ های سرد می‌گویند، اما رنگ های سرد به این سه رنگ خلاصه نمی شود و ما رنگ های سرد زیادی داریم که از ترکیب دو رنگ سرد باهم ساخته می شوند.

رنگ های گرم

رنگ های گرم برخلاف رنگ های سرد سرشار از گرما هستند، مثل رنگ زرد و قرمز مثل نارنجی، از خوبی های استفاده رنگ های گرم در طراحی داخلی این است که هم فضا را گرم و دنج می کند هم کمک می کند خانه ما از نگاه دیگران بزرگ تر بنظر بیاید. هیچ کس به اندازه تیم بازسازی خانه سپهر دکور چگونه از رنگ های گرم در دکوراسیون داخلی استفاده کند، آن ها پیشنهاد می کنند در کنار رنگ های گرم از رنگ های سرد و خنثی هم استفاده کنیم.

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی رنگ هایی هستند که نه سردند نه گرم هستند پس آن ها در دسته ای به نام خنثی ها قرار می گیرند. رنگ سفید، سیاه، خاکستری، کرم، نقره ای، بژ همگی رنگ خنثی به حساب می آیند، در دکوراسیون داخلی رنگ خنثی نقش یک آدم سازگار را دارد و به خوبی با همه دیگر کنار می آید.

روانشناسی رنگ در طراحی داخلی

ما از رنگ ها در دکوراسیون داخلی فقط برای ایجاد زیبایی استفاده نمی کنیم، رنگ ها می توانند روی احساسات ما اثر بگذارند و حال و هوای ما را عوض کنند. پس مهم است بدانیم هر رنگ چه احساسی در ما ایجاد می کند و از آن درست استفاده کنیم، اگر به روانشناسی رنگ ها علاقه دارید و می خواهید تاثیر رنگ بر دکوراسیون داخلی را بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید.

رنگ قرمز

رنگ قرمز را همه به عنوان رنگ عشق می شناسیم، این رنگ سرشار است انرژی، شو ر و هیجان است. رنگ قرمز می تواند باعث افزایش متابولیسم، افزایش میل جنسی و افزایش اشتها در انسان های مختلف شود، اما دقت کنید اگر شما یک انسان عصبی هستید بهتر است از این رنگ در دکوراسیون داخلی استفاده نکنید چون ممکن است باعث شود بیشتر عصبانی شوید.

رنگ صورتی

رنگ صورتی یک رنگ ملیح و رمانتیک و شادی بخش است، این رنگ زمانی که در دکوراسیون استفاده می شود احساساتی مانند راحتی، صمیمیت، پاکیزگی در ما ایجاد می کند طبق تحقیقات انجام شده ازنظر روانی رنگ صورتی ذهن را آرام می کند و احساسات شیرین در ما ایجاد می کند.

رنگ سفید

رنگ سفید یک رنگ خنثی است و در دکوراسیون بسیار استفاده می شود. این رنگ نماد تازگی است و استفاده از آن باعث می شود فضا بزرگتر و تمیز تر به نظر بیایید سفید خاصیت آرامش‌بخشی دارد و کمک می کند ضربان قلب و فشار خون کنترل شود به همین دلیل بیشتر مراکز اسپا، بیمارستان و مطب ها آن را به عنوان رنگ اصلی استفاده می کنند.

رنگ آبی

اگر به دنبال آرامش هستید از رنگ آبی در چیدمان خانه خود استفاده کنید، رنگ آبی تنفس شما را آرام می کند و باعث کاهش استرس و سوخت و سازتان می شود همچنین رنگ آبی کمک می کند شما خواب بهتری داشته باشید برای همین به عنوان بهترین رنگ برای اتاق خواب هم شناخته می شود.

رنگ سبز

زمانی که حال روحی خوبی نداریم بیشتر از هر وقت دیگر به حضور در طبیعت احتیاج پیدا می کنیم، رنگ سبز طبیعت روحیه ما را می سازد. استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی تاثیر مشابه زمانی که در طبیعت هستیم را بر ما می گذارد روانشناسان رنگ سبز را رنگ آرامش و خوش‌بینی و اعتماد می دانند.

رنگ بنفش

ترکیب دو رنگ آبی و قرمز یک رنگ جذاب به نام بنفش را می سازد. این رنگ یک رنگ خاص و منحصر به فرد است، استفاده از رنگ بنفش می تواند خلاقیت را درون انسان افزایش دهد اگر نیاز دارید میزان خلاقیتتان بالا برود پیشنهاد می کنیم در قسمت های مختلف خانه یا محل کار از این رنگ استفاده کنید.

رنگ زرد

در روانشناسی رنگ ها، رنگ زرد عامل شادی شناخته می شود و استفاده از آن به محیط گرما و شادی می بخشد. رنگ زرد می تواند افکار را مثبت می کند و در فرد خوش‌بینی ایجاد کند اما بهتر است برای کل فضا استفاده نکنید، استفاده بیش از اندازه از این رنگ در دکور خلق و خو را مانند رنگ قرمز تند می کند. طراحان داخلی ب طور معمول از این رنگ در کنار رنگ های دیگر مانند خاکستری، سفید، آبی استفاده می کنند.

رنگ مشکی

رنگ مشکی در دکوراسیون داخلی یک رنگ مدرن شناخته می شود و اگر دقت کردید باشید می بینید در حال حاضر نسبت به گذشته استفاده از این رنگ در طراحی داخلی بیشتر شده است؛ اما نکته مهم این است که این رنگ می تواند شما را به یک فرد غمگین تبدیل کندد به طور مثال یک اتاق کاملا مشکی بهترین مکان برای مبتلا شدن به افسردگی است، بهتر است برای اینکه از بار منفی رنگ مشکی کم کنید از آن در کنار رنگ های دیگر مانند قرمز، طلایی، سفید، زرد استفاده کنید.

رنگ قهوه ای

رنگ قهوه ای در دسته رنگ های خنثی قرار می گیرد و در طراحی داخلی می شوید از آن در کنار رنگ های محبوب دیگر مثل سفید، سبز و آبی استفاده کرد این رنگ نماد راحتی و ایمنی و کانون خانواده است. بنابراین برای طراحی داخلی خانه یک گزینه ایده آل به شمار می رود. شما در یک اتاق با دکوراسیون قهوه احساس راحتی و آرامش و صمیمیت خواهید کرد.

رنگ نارنجی

نارنجی یک رنگ قدرتمند است. این رنگ از ترکیب دو رنگ پرانرژی و شاد قرمز و زرد ساخته می شود، در نتیجه مانند یک بمب انرژی عمل کند، می تواند غم هایتان را از شما دور کند و احساس خوب و مثبت را جایگزین آن کند همین طور رنگ نارنجی به‌عنوان رنگ انگیزه شناخته می شود استفاده از آن در اتاق کار و درس باعث می شود باانگیزه بیشتر کارهایتان را انجام دهید و نتیجه بهتری بگیرید.

رنگ خاکستری

یکی دیگر از رنگ هایی که در دکوراسیون مدرن استفاده می شود رنگ خاکستری است از منظر روانشناسی این رنگ نماد بی‌طرفی و سازش و استقلال است. اگر در رنگ خاکستری به دنبال شادی و هیجان می گردید باید بگویم خود را خسته نکنید این رنگ یک رنگ بی روح و بی احساس که فقط برای شما می تواند احساس آرامش و رهایی ایجاد کند.

کلام آخر

استفاده درست از رنگ ها نیاز به علم دارد قطعا با خواندن این مقاله انتخاب های بهتری خواهید داشت اما اگر در هنگام دکوراسیون می خواهید نتیجه فوق العاده شود بهتر است از یک تیم حرفه ای مانند تیم سپهر دکور کمک بگیرید.

برای از بین بردن احساس افسردگی چه کاری انجام دهیم؟


در افسردگی غم به لایه‌های عمیق زندگی نفوذ کرده و اختلالاتی در احساسات و رفتار شما به‌وجود می‌آورد. اگر احساس افسردگی دارید، حتما با کمک یک روانشناس متخصص مشکل را ریشه‌یابی کنید و برای حل آن راهکار بگیرید.برای ارتباط با مشاور متخصص افسردگی روی دکمه زیر کلیک کنید.

فال حافظ