بررسی هزینه تحصیل در دانشگاه های استرالیا



تحصیل در دانشگاه های استرالیا
اگر از ایران، قصد مهاجرت به استرالیا را داشته باشید، قطعا یکی از دغدغه‌های شما، هزینه این سفر و همچنین هزینه‌های مربوط به زندگی و هزینه تحصیل در استرالیا خواهد بود. برای رفع این معضل، می‌توانید از مشاوره موسسه مای آرمان استفاده کنید تا تجربه شیرینی از تحصیل در استرالیا داشته باشید. اما اگر بخواهیم خلاصه‌ای از زندگی و تحصیل در استرالیا را با کشورهای دیگری همچون انگلستان، فرانسه، آلمان و آمریکا مقایسه کنیم، در اکثر موارد، با اعداد و ارقام کمتری مواجه خواهیم شد؛ به جز در یک مورد!

در واقع، هزینه تحصیل در استرالیا نسبت‌ به بخشی از کشورهای اروپایی و آمریکا کمتر است؛ اما اگر آن را با ایران مقایسه کنیم، خواهیم دید که کفه ترازو برای هزینه تحصیل در استرالیا سنگین‌تر است. ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید که هزینه تحصیل و مخارج مربوط‌ به زندگی در تمام شهرهای کشور پهناور استرالیا یکسان نیست. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به استرالیا را دارید، توصیه می‌کنیم برای اطلاع از هزینه‌ها، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

هزینه زندگی در ملبورن

ملبورن از شهرهای معروف استرالیا محسوب می‌شود که هر ساله، مهاجران و گردشگران زیادی را به خود می‌بیند. این شهر به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای استرالیا برای زندگی شناخته می‌شود. به‌طوری که یک زندگی متوسط در این شهر، چیزی حدود 3600 دلار استرالیا در ماه هزینه دارد!

این مقدار در شرایطی در نظر گرفته شده است که شما در آپارتمانی واقع در مرکز شهر ساکن باشید؛ هزینه متوسطی برای خوراک، پوشاک و تفریح خود داشته باشید و اکثر رفت‌وآمد خود را با استفاده از حمل‌ونقل عمومی انجام دهید. البته با کاهش برخی تفریحات و صرفه‌جویی بیشتر، می‌توانید هزینه زندگی خود را تا دوسوم کاهش دهید.

اگر محل سکونت خود را از مرکز شهر به حاشیه منتقل کنید، بدون نیاز به صرفه‌جویی اضافه‌تر، هزینه‌های ماهیانه خود را به حدود 1500 تا 2000 دلار استرالیا کاهش خواهید داد. بنابراین، زندگی در مرکز شهر ملبورن، هزینه‌های سنگین‌تری بر شما تحمیل می‌کند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که تقریبا نیمی از هزینه‌های ذکر شده برای زندگی در ملبورن یا سایر شهرهای استرالیا، مربوط به مسکن است. مابقی مبالغ ذکر‌شده برای خوراک، پوشاک، رفت‌وآمد، تفریح، قبوض آب و برق و … صرف می‌شود.

هزینه زندگی در سیدنی

سیدنی گران‌ترین شهر برای زندگی در استرالیا به حساب می‌آید. این شهر همانند ملبورن، از شهرهای بزرگ و معروف استرالیا محسوب می‌شود که سالیانه گردشگران و مهاجران پرشماری به آن سفر می‌کنند. سیدنی به‌ دلیل وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معتبر، دانشجویان زیادی را از سراسر دنیا در خود جای داده است. در واقع سیدنی از مقاصد اصلی دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به استرالیا است.

اگر همه شرایط یک زندگی متوسط را برای این شهر نیز در نظر بگیریم، هزینه ماهیانه آن، چیزی حدود 3800 دلار استرالیا خواهد بود. اما منظور از زندگی متوسط چیست؟ چه مواردی را در این زندگی گنجانده‌ایم؟ منظور از زندگی متوسط، زمانی است که فرد در آپارتمانی در مرکز شهر اقامت دارد و برای رفت‌وآمد خود، بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند. همچنین اکثر اوقات، غذای خود را در خانه صرف می‌کند؛ اما گاهی به رستوران هم سر می‌زند. از نظر تفریح و سرگرمی نیز ماهیانه مواردی همچون باشگاه، دیدن مسابقه ورزشی، خرید لباس، دورهمی دوستانه و… را در برنامه خود دارد.

اما کسی که بخواهد صرفه‌جویی بیشتری داشته باشد و هزینه کمتری برای تفریح و خریدهای غیر ضروری خود انجام دهد، می‌تواند زندگی خود را با هزینه‌ای در حدود 2200 دلار در ماه مدیریت کند. همچنین با انتقال محل سکونت به حاشیه سیدنی، می‌توانید باز هم بخش قابل‌ توجهی از هزینه زندگی خود را کاهش دهید.

تحصیل در دانشگاه های استرالیا

هزینه زندگی در آدلاید

آدلاید سومین شهر معروف استرالیاست که در این لیست، مورد بررسی قرار خواهیم داد. این شهر نیز همانند دو مورد قبل، از مناطق گران‌قیمت در کشور استرالیاست و هزینه زندگی دانشجویی در آدلاید، ممکن است کمی سنگین باشد. البته نسبت‌ به برخی دیگر از شهرهای استرالیا، ارزان‌تر است.

به‌عنوان مثال، اگر بخواهیم هزینه یک زندگی متوسط در آدلاید را بررسی کنیم، به مبلغی در حدود 2600 دلار استرالیا در ماه خواهیم رسید. این مبلغ با کمی اختلاف، در سایر شهرهای این کشور نیز قابل مشاهده است. در واقع، فاصله مخارج مربوط به زندگی دانشجویی در ملبورن و سیدنی با سایر شهرها کمی بیشتر است.

اگر قرار باشد مقداری از زندگی متوسط فاصله بگیرید و با پرهیز از مخارج غیر ضروری، صرفه‌جویی بیشتری انجام دهید، قطعا با مبالغ بسیار مناسب‌تری می‌توانید در آدلاید زندگی و تحصیل کنید.

هزینه زندگی در کانبرا

کانبرا، پایتخت استرالیاست که احتمالا نام آن، در مقایسه با مواردی که تا اینجا بررسی کردیم، کمتر به گوش شما خورده است. هزینه زندگی در کانبرا، ماهیانه حدود 2600 دلار استرالیاست. این مقدار برای زندگی متوسط در نظر گرفته شده و با کمی صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌های غیر ضروری، می‌توان بخشی از آن را کاهش داد.

همچنین اگر قصد زندگی در شهرهایی همچون بریزبن، داروین و هوبارت را داشته باشید، از نظر هزینه تفاوت محسوسی با کانبرا و آدلاید ندارند. بنابراین، می‌توانید با صرف هزینه کمتر، در این شهرها زندگی کنید. البته به این نکته هم دقت داشته باشید که دانشگاه و رشته تحصیلی شما، نقش موثری در شهر محل سکونتتان خواهند داشت. در ادامه، هزینه‌های مربوط به تحصیل در استرالیا و دانشگاه‌های شناخته‌شده این کشور را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهترین دانشگاه‌های استرالیا

اگر به لیست 100 دانشگاه برتر جهان نگاهی داشته باشیم، می‌توانیم نام چند دانشگاه استرالیایی را در این بین ببینیم. این دانشگاه‌ها که از نظر سطح علمی، جزو بهترین دانشگاه‌های این کشور هستند، متقاضیان زیادی برای پذیرش تحصیلی از سراسر دنیا دارند. دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه ملبورن، سیدنی، آدلاید، ساوت ولز، کوئینزلند، موناش و دانشگاه ملی استرالیا از جمله بهترین دانشگاه‌های این کشور هستند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که تحصیل در بهترین دانشگاه‌های استرالیا، چندان ارزان هم نیست؛ اما هزینه تحصیل در چنین دانشگاه‌هایی چقدر است؟

هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های استرالیا

برای ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها، باید سالانه حدود 40 هزار دلار استرالیا هزینه کنید. این مبلغ به‌طور میانگین محاسبه شده و ممکن است هزینه تحصیل در برخی رشته‌های خاص، بسیار گران‌تر باشد. همچنین مقطع تحصیلی نیز در تعیین شهریه پرداختی موثر است.

برای مثال، اگر بخواهید در این دانشگاه‌ها به تحصیل در مقطع کارشناسی مشغول شوید، باید سالانه حدود 39 تا 48 هزار دلار بپردازید. همچنین هزینه تحصیل در استرالیا برای مقاطع ارشد و دکتری، چیزی حدود 39 هزار تا 50 هزار دلار است. حتی برای مقطع دکتری، ممکن است قیمت‌های بسیار بیشتری را ببینید.

البته این نکته را از یاد نبرید که مبالغ ذکر‌شده برای تحصیل در استرالیا، به دانشگاه‌های برتر این کشور مربوط است. اگر بخواهید در دانشگاه‌های سطح متوسط تحصیل کنید، هزینه‌هایتان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

لیست دانشگاه‌های ارزان‌قیمت استرالیا

قبل از اشاره به نام‌های موجود در این لیست، این نکته را از یاد نبرید که این دانشگاه‌ها، از سطح علمی مناسبی برخوردارند؛ اما یکی از تفاوت‌های موجود بین موارد این لیست با دانشگاه‌های برتر، نبودن نام آن‌ها در فهرست 100 دانشگاه برتر جهان است. از جمله دانشگاه‌های ارزان‌قیمت استرالیا، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • دانشگاه ویکتوریا با میانگین شهریه 22 هزار دلار
  • دانشگاه چارلز داروین با متوسط هزینه 23 هزار دلار
  • دانشگاه کاتولیک استرالیا با هزینه‌ 23 هزار دلاری برای هر سال
  • دانشگاه نیو انگلند با میانگین شهریه 26 هزار دلار
  • دانشگاه سان شاین کوست با متوسط هزینه 24 هزار دلار

پس از بررسی هزینه تحصیل در استرالیا در دانشگاه‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف، نوبت‌ به کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه تحصیل پزشکی در استرالیاست. از آنجایی که تحصیل در رشته‌هایی همچون پزشکی و دندان‌پزشکی طرفداران زیادی دارد، بنابراین، شرایط ویژه‌ای برای تحصیل در این رشته‌ها وجود دارد.

تحصیل در دانشگاه های استرالیا

هزینه و شرایط تحصیل پزشکی در استرالیا

پزشکی رشته‌ای است که به دلیل درآمد، پرستیژ و جایگاه شغلی، طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. به‌ همین‌ دلیل، بسیاری حاضرند برای ادامه تحصیل در این رشته، هزینه بیشتری انجام دهند. به‌طور کلی، هزینه تحصیل پزشکی و دندان‌پزشکی در استرالیا، چیزی حدود 55 تا 85 هزار دلار در سال است. البته تنها تفاوت دانشجویان این دو رشته با سایر رشته‌ها در هزینه مربوط به دانشگاه است و تفاوت خاصی در هزینه زندگی دانشجویی در استرالیا وجود ندارد.

شرايط تحصيل در استراليا

از شروط اساسی برای تحصیل در استرالیا، همچون هر کشور دیگری، داشتن تمکن مالی لازم برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور است. همان‌طور که در قسمت‌های قبل بررسی کردیم، زندگی متوسط در استرالیا، چیزی حدود 2500 تا 3500 دلار استرالیا در ماه هزینه دارد. اما بخش دیگری از هزینه‌ها به مخارج مربوط به دانشگاه یا موسسه آموزشی مرتبط است.

این هزینه برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری و همچنین رشته‌هایی همچون پزشکی و دندان‌پزشکی سنگین‌تر است. از این‌ رو، پرداخت آن‌ برای یک فرد دانشجو، کمی سخت خواهد بود. به‌ همین‌ دلیل، برای اخذ ویزای تحصیلی استرالیا و مهاجرت به این کشور، ابتدا باید تمکن مالی خود را ثابت کنید. برای اثبات این موضوع، نیاز است تا مدارک لازم را به افسر مهاجرت ارائه دهید تا مورد بررسی قرار گیرد.

نکته مهم بعد، شرط سنی است. کسانی که قصد دارند در مقطع تحصیلی کارشناسی در استرالیا تحصیل کنند، باید در محدوده سنی 18 تا 21 سال قرار داشته باشند. همچنین متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از نظر سنی، باید در بازه 21 تا 27 سال قرار بگیرند. اما دانشجویان دکتری محدودیت سنی خاصی ندارند.

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که گاهی شرط سنی قابل نقض است؛ در واقع، یک شرط الزام‌آور نیست. این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که فرد انگیزه‌نامه خاص یا تمکن مالی بالایی داشته باشد. نداشتن سوء پیشینه نیز یکی دیگر از شروط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی استرالیاست.

هزینه اقدام به دریافت ویزای تحصیلی استرالیا

پیش از آنکه وارد خاک استرالیا شوید و با هزینه‌های زندگی و تحصیل در این کشور دست‌وپنجه نرم کنید، بهتر است در مورد هزینه‌های لازم برای گرفتن ویزای تحصیلی و سفر به این کشور نیز اطلاعاتی داشته باشید. این هزینه‌ها شامل مواردی همچون درخواست ویزا، ترجمه مدارک، هزینه سفر، تهیه بلیط و … است.

در حال‌ حاضر، هزینه سفر به استرالیا چیزی در حدود 2 هزار دلار استرالیاست. همچنین طی‌کردن مراحل مربوط به اخذ ویزای تحصیلی استرالیا نیز به حدود 600 دلار نیاز دارد. اما ترجمه مدارک، هزینه ثابت و مشخصی ندارد و به موسسه‌ای مربوط می‌شود که خدمات ترجمه را ارائه می‌دهد. در مجموع، اخذ ویزای تحصیلی استرالیا و سفر به این کشور، حدود 3 هزار دلار استرالیا هزینه خواهد داشت.

سخن پایانی

تحصیل در استرالیا به‌ دلیل مزیت‌های متعددی که دارد، طرفداران زیادی در میان دانشجویان سراسر جهان دارد. این کشور با داشتن شرایط سیاسی، اقتصادی و آموزشی، همچنین آب‌وهوای مناسب و مواردی از این‌ دست، مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی است. سفر به استرالیا و زندگی و تحصیل در آن، هزینه‌های مختلفی دارد. در این مطلب، سعی کردیم به ریز این هزینه‌ها بپردازیم.

اگر شما قصد تحصیل در استرالیا را دارید و به مشاوره در زمینه هزینه تحصیل در استرالیا و همچنین مراحل اخذ ویزای تحصیلی نیاز دارید، بهتر است با منبعی موثق و معتبر مشورت بگیرید و کار خود را با هدایت آن پیش ببرید. موسسه مهاجرتی مای آرمان با بیش‌ از 15 سال سابقه در زمینه مهاجرت تحصیلی، آماده است تا راهنمایی و مشورت لازم را به متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی ارائه دهد. برای این کار، کافی است پس از ورود به وبسایت myarman.com با مشاوران مجموعه در تماس باشید.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

فال روزانه