عرضه خودروی کامیون فورس به بورس



عرضه خودروی کامیون فورس به بورس

موضوع واگذاری خودرو از طریق بورس در سال‌های گذشته بارها مطرح شده بود اما در نبود زیرساخت مورد نیاز برای اجرای این ایده همچنان بدون نتیجه باقی مانده بود. اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصتی فراهم شد تا با مانع‌زدایی، این ایده اجرایی شده و اولین عرضه خودرو از طریق بورس رقم بخورد. عرضه خودرو در بورس کالا بر پایه حراج باز و بر مبنای میزان عرضه و تقاضا بوده که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده است.

برای اولین بار «وانت کارا»‌ از سبد فروش بهمن موتور در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ از طریق بورس به متقاضیان عرضه شد. پس از این اتفاق نیز به مرور خودروهای بیشتری از خودروسازهای مختلف از این طریق به بازار تزریق شد که در مجموع برای خریداران بسیار سودآور شد.

خودروهای عرضه شده از طریق بورس در سه کلاس خودروهای پرتیراژ، کم تیراژ و تجاری دسته‌بندی شده اند که با توجه به روند صعودی قیمت خودرو در کشور اختلاف قیمت آن‌ها با قیمت روز در بازار آزاد قابل توجه بود.

طبق آخرین اخبار از فروش خودرو در بورس، قرار است یک بار دیگر گروه بهمن موتور محصول دیگری از این شرکت را به روش بورسی به فروش برساند. کامیونت فورس ۶ تن گزینه‌ی این شرکت برای عرضه در بورس است.

مشخصات کامیون فورس عرضه شده در بورس

مشخصات کامیون فورس عرضه شده در بورس

کامیون فورس ۶ تن با کابین خوابدار محصولی‌ست از گروه خودروسازی بهمن و شرکت بهمن دیزل. این خودرو محصولی‌ست به راحتی یک سواری و با کاربری حمل بار که به یک موتور ۳۷۶۰ سی سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، تزریق مستقیم با قابلیت توربوشارژ مجهز است. فورس استاندارد آلایندگی یورو۵ داشته و مجهز به اینترکولر است.

این خودرو از نظر ساخت، کیفیت قطعات و کارایی توانسته رضایت مشتریانش را جلب کرده و تحولی در بازار خودروهای نیمه سنگین داخلی نیز ایجاد کند.

از مهم‌ترین آپشن‌های این خودرو می‌توانیم به کلیدهای کنترلی روی فرمان، کروز کنترل، گرمکن آینه‌، شیشه‌های برقی، قفل مرکزی، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، امکان تبدیل صندلی‌های جلویی به تخت، تودوزی چرمی، رینگ فولادی و ترمزهای پنوماتیک اشاره کنیم.

سایر خودروهای عرضه شده در بازار بورس

با جان گرفتن دوباره بورس کالای ایران از طریق فروش خودروهای داخلی، در ۴ بهمن نیز سه خودروی هایما S7 ، لاماری ایما و T5 از گروه فرداموتورز وارد تالار بورس شدند. اگرچه معرفی خودروی T5 در این بازار به دلیل اختلاف قیمت بسیار اندک آن با بازار آزاد مورد استقبال خریداران در بورس قرار نگرفت؛ اما لاماری ایما و هایما S7 فروش خوبی از طریق بورس را تجربه کردند.

زمان و شرایط ثبت نام بهمن موتور برای خرید کامیونت فورس

براساس اطلاعیه‌ی صادر شده، زمان ثبت نام بهمن موتور برای خرید این خودرو ۲۷ دی‌ماه بوده و این شرکت ۱۰۵ دستگاه کامیون فورس را در این تاریخ به روی تابلوی بورس برده است. مهلت ثبت سفارش برای این خودرو تا ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۲۶ دی‌ماه بود و برای ثبت سفارش، پرداخت حداقل ۲۰ درصد از مبلغ خودرو الزامی بود.

در شرایط ثبت نام بهمن موتور اعلام شد که هر کد ملی (اشخاص حقیقی) امکان ثبت یک سفارش را برای خرید کامیونت فورس دارند و هر شناسه ملی (متعلق به اشخاص حقوقی) نیز می‌تواند تا سقف ۵ سفارش را برای خرید این خودرو ثبت کند.

پایه قیمتی این محصول در بورس ۹۳۰ میلیون تومان اعلام شده و وعده شده که خریداران تا ۱۴ اسفندماه امسال خودروی خریداری شده را تحویل خواهند گرفت.

جزییات شرایط عرضه فورس از گروه خودروسازی بهمن در بورس به شرح زیر است:

جزییات شرایط عرضه فورس از گروه خودروسازی بهمن

در بخشنامه فروش کامیون فورس با ثبت نام بهمن موتور، خریداران ملزم به تکمیل فرآیند ثبت‌نام و ارائه مدارک مورد نیاز به نمایندگی‌های بهمن دیزل برای نهایی کردن خرید خود هست.

مراحل خرید خودرو از بورس

مراحل خرید خودرو از بورس

اگر منتظر عرضه بعدی خودروهای داخلی از طریق بورس هستید بهتر است پیش از شروع زمان پیش‌فروش نسبت به طی برخی مراحل اقدام کنید. خرید خودرو از بورس نیازمند داشتن کد بورسی و مدارک دیگری‌ست که ممکن است در زمان کوتاه تعیین شده انجام تمامی این مراحل برای شما دشوار باشد. مراحل ثبت‌نام خودرو از طریق بورس :

  • احراز هویت در سامانه سجام
  • انتخاب یک کارگزاری در سامانه ir
  • ثبت‌نام د رکارگزاری دلخواه و تکمیل مدارک
  • دریافت کد بورسی
  • افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های عامل (اعلام شده توسط عامل فروش)
  • واریز مبلغ پیش ثبت‌نام خودرو در حساب وکالتی
  • ثبت سفارش خرید خودرو
  • شرکت در حراج خودرو (روز عرضه)
  • واریز تتمه وجه خودرو در مدت تعیین شده از سوی عامل فروش
  • مراجعه به نمایندگی و تکمیل مراحل ثبت‌نام

شرایط عمومی خرید خودرو از بورس کالا

اگر قصد خرید خودرو از طریق بورس را دارید لازم است از چند محدودیت مهم در عرضه خودرو از طریق بورس اطلاع داشته باشید:

  • هر کد ملی (خریداران حقیقی) می‌توانند فقط و فقط برای خرید یکی از کدهای عرضه شده و یک خودرو در تاریخ مشخص شده اقدام کنند.
  • افرادی که در عرضه‌های قبلی خودرو از ابتدای سال ۱۳۹۸ موفق به خرید از خودروسازها شده‌اند امکان ثبت سفارش از طریق بورس را نیز ندارند.
  • اشخاص حقوقی امکان ثبت سفارش خودروهای سواری را ندارند.

فال حافظ