چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند؟


جیم گود یکی از مفسران فرهنگی زنده مورد علاقه من است. همتراز با PJ O’Rourke جوان، که در سال 2022 در سن 74 سالگی درگذشت. سال گذشته گواد مقاله ای متفکرانه و قابل تامل در مورد اینکه چرا زنان بیشتر از مردان عمر می کنند نوشت. یک نمونه:

این اختلاف منحصر به ایالات متحده نیست. در واقع، در جاهای دیگر بدتر است. در سراسر جهان، زنان به طور متوسط ​​هفت سال بیشتر از مردان عمر می کنند. طبق گزارشی در سال 2001، تنها پنج کشور روی زمین که مردان در آن بیشتر از زنان زندگی می‌کردند، مستراح‌های کک‌گزیده در هوای آزاد بودند که ما آن را افغانستان، نپال، پاپوآ گینه نو، نامیبیا و زیمبابوه می‌نامیم. اما گزارشی از سال 2017 می گوید که دیگر هیچ کشوری روی کره زمین وجود ندارد که مردان بیشتر از زنان زندگی کنند.

همیشه اینطور نبود

بر اساس داده‌های کشورهای توسعه‌یافته، مردان در بیشتر دهه ۱۸۰۰ بیشتر از زنان عمر می‌کردند، تنها به این دلیل که آمار طول عمر در دهه ۱۸۹۰ به نفع زنان بود – مزیتی که زنان از آن زمان تاکنون داشته‌اند. ظاهراً زنان نسبت به مردان در برابر بیماری‌های عفونی آسیب‌پذیرتر هستند، اما زمانی که دانشمندان مرد به میکروب‌ها دست یافتند و این موجودات مزاحم را به دام انداختند، زنان شروع به زندگی طولانی‌تر از مردان کردند.

تا آنجا که من می دانم، زنان هرگز به خاطر آن از مردان تشکر نکرده اند.

+ + +

برای نمونه دیگری از کارهای گود، ولنتاین او را ببینید، چرا من هرگز از زنان دست کشیدم.


استیو پارکر، MD

دکتر استیو پارکر، رژیم غذایی پیشرفته مدیترانه ای



منبع