کاهش خطر ابتلا به پارکینسون با رژیم غذایی گیاهی


یک مطالعه جدید نشان داد افرادی که از رژیم غذایی گیاهی سالم استفاده می‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون هستند.

رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاه همچنان به دلیل فواید سلامت مداوم خود توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و اخیراً توجه بیشتری به محافظت از سلامت مغز شده است. یک مطالعه اخیر که در آگوست 2023 منتشر شد، رابطه بین الگوهای غذایی مبتنی بر گیاه و بیماری پارکینسون را بررسی کرد. محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی سالم استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهند. به طور خاص، کسانی که رژیم غذایی با غذاهای گیاهی با کیفیت بالا مصرف می کردند، 22 درصد کمتر و کسانی که بیشتر سبزیجات مصرف می کردند، 28 درصد خطر کمتری داشتند. با این حال، کسانی که مقادیر بیشتری از غذاهای گیاهی ناسالم مصرف می کردند، 38 درصد بیشتر در معرض خطر قرار داشتند.

دانشمندان دریافتند که خوردن سبزیجات بیشتر در برابر پارکینسون محافظت می کند. از این دستور تهیه گل کلم کامل بو داده با ادویه شاورما و ماست گیاهی گیاهی الهام بگیرید.

بیماری پارکینسون چیست؟

سالانه نزدیک به 90000 مورد بیماری پارکینسون در ایالات متحده تشخیص داده می شود. بیماری پارکینسون به دلیل آسیب سلول های عصبی رخ می دهد. به دلیل آسیب، سطح دوپامین کاهش می یابد. افراد مبتلا به پارکینسون پایانه های عصبی تولید نوراپی نفرین را نیز از دست می دهند که یک پیام رسان شیمیایی مغز است که عملکردهای شناختی، استرس، ضربان قلب و فشار خون را تنظیم می کند. کاهش میزان دوپامین با اختلال در حرکت و هماهنگی عضلات مرتبط است. به همین دلیل است که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون ممکن است در دست ها، بازوها، پاها یا فک خود لرزش داشته باشند که می تواند در حرکت اختلال ایجاد کند. سطوح پایین نوراپی نفرین باعث علائم غیرمرتبط با حرکت می شود، مانند افسردگی، خستگی، افت ناگهانی فشار خون و یبوست.

چه چیزی باعث بیماری پارکینسون می شود؟ محققان فکر می کنند این ترکیبی از ژنتیک و قرار گرفتن در معرض سموم است. برخی از عوامل خطر عبارتند از: سابقه خانوادگی، سن (با افزایش سن افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند)، جنسیت (مردان بیشتر از زنان به آن مبتلا می شوند) و افزایش قرار گرفتن در معرض سموم، مانند آفت کش ها.

این مطالعه نشان داد که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی سالم مانند غلات کامل، سبزیجات و حبوبات با کاهش خطر پارکینسون مرتبط است. این دستور پخت سوپ سنگ سبزیجات جو را امتحان کنید.

مطالعه چه چیزی پیدا کرد؟

این مطالعه به طور خاص به سلامت برنامه غذایی گیاهی که افراد دنبال می‌کردند و ارتباط آن با ابتلا به پارکینسون را بررسی کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه شامل 126283 شرکت کننده بریتانیایی از سال 2006 تا 2010 بودند. اطلاعات غذایی آنها با استفاده از پرسشنامه رژیم غذایی Oxford WebQ مورد ارزیابی قرار گرفت. از آنها در مورد مصرف تقریباً 200 غذا و 30 نوشیدنی در 24 ساعت گذشته سؤال شد. حداقل دو یادآوری رژیم غذایی در یک بازه زمانی 11.8 ساله برای شرکت در این مطالعه مورد نیاز بود.

نوشته های خاطرات غذایی به غذاهای سالم گیاهی، گیاهی ناسالم و غذاهای حیوانی طبقه بندی شدند. گروه‌های گیاهی سالم شامل افرادی بودند که عمدتاً غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات، جایگزین‌های پروتئین گیاهی و چای و قهوه مصرف می‌کردند. رژیم های غذایی ناسالم گیاهی بر اساس آب میوه، غلات تصفیه شده، سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، شیرینی ها و دسرها طبقه بندی شدند. این مطالعه هیچ اطلاعاتی در رابطه با مصرف الکل جمع آوری نکرد. نمرات شاخص عددی گیاه برای فراخوان ها محاسبه شد. امتیازها بین 17 تا 85 بود.

یادداشت های روزانه بر اساس سلامتی ارزیابی و رتبه بندی شدند. این تحقیق به این نتیجه رسید که افرادی که از رژیم غذایی گیاهی سالم استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهند. افرادی که بیشترین مصرف غذاهای گیاهی سالم را داشتند، تا 22 درصد کمتر در معرض خطر پارکینسون بودند، در حالی که مصرف بیشتر غذاهای گیاهی ناسالم با 38 درصد خطر بیشتر مرتبط بود. خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در افرادی که در پنجک بالای داده های مصرف سبزیجات قرار داشتند، 28 درصد کمتر از کمترین پنجک بودند. محققان شواهد آماری قابل توجهی یافتند که نشان می دهد افزایش مصرف سبزیجات، آجیل و چای سبز خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

برای محافظت از مغز، غلات کامل، آجیل و میوه های بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید، با این دستور العمل بهترین ترکیب دنباله دار با گلابی شروع کنید.

چرا مزایای گیاهی وجود دارد؟

دانشمندان بر این باورند که اولین تظاهرات بیماری پارکینسون قبل از مشاهده علائم در سیستم گوارشی است. دیس بیوز روده (زمانی که روده باکتری های خوب را از دست می دهد) ممکن است باعث التهاب عصبی شود که منجر به پارکینسون شود. رژیم های غذایی گیاهی سرشار از پلی فنول ها و فیبر هستند که تنوع زیستی روده را تقویت می کنند. غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً غنی از مواد مغذی نیستند، بنابراین اثرات مشابه غذاهای گیاهی کامل را ندارند. نکته اصلی این است که گیاهان با کیفیت بالا را در رژیم غذایی خود بگنجانید! آنها طعم لذیذی دارند و این کار فواید زیادی برای سلامتی دارد.

بیشتر بخوانید در مورد این مطالعه در اینجا.

تحقیقات جدیدتر در مورد فواید رژیم های غذایی گیاهی را اینجا بخوانید:



منبع