تغذیه برای طول عمر: آیا رژیم های غذایی گیاهی می توانند خطر مرگ و میر را کاهش دهند؟


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خوردن انواع مختلف رژیم‌های غذایی سالم، که شامل تمرکز بر غذاهای گیاهی کامل است، می‌تواند بهترین تغذیه برای طول عمر باشد.

مردم آنچه را که می خورند بر اساس دلایل مختلف، از طعم گرفته تا فواید سلامتی انتخاب می کنند، اما اگر نحوه غذا خوردن شما به طور قابل توجهی طول عمر شما را تغییر دهد، چه؟ آ مطالعه جدید چهار رژیم غذایی شامل شاخص تغذیه سالم 2015، رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین، شاخص رژیم غذایی سالم گیاهی و شاخص تغذیه سالم جایگزین را دنبال کرد. در حالی که همه این رژیم ها کمی متفاوت هستند، این مطالعه نشان داد که افرادی که روی آنها تمرکز می کنند هر یک از این چهار رژیم غذایی در طول دوره مطالعه خطر مرگ و میر (مرگ) کمتری داشتند. موضوع مشترک این رژیم‌ها: هر کدام روی آن تمرکز دارند غذاهای گیاهی کامل، مانند غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات. تنوع در رژیم های غذایی در گزینه های رژیم انعطاف پذیری نشان می دهد و به این نکته اشاره می کند هیچ راه درستی برای تغذیه سالم برای طول عمر انسان نیست. در حالی که راه‌های زیادی برای حمایت از سلامتی شما وجود دارد، این مطالعه نشان می‌دهد که الگوهای غذایی شما یکی از بزرگترین تأثیرات را بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی دارد که به نوبه خود می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

سالاد چارد سوئیسی با پرتقال و وینگرت مرکبات

طول عمر به چه معناست؟

طول عمر به عنوان یک عمر طولانی یا مدت زمانی که از میانگین سنی مرگ گذشته است تعریف می شود. همه ما آرزوی زندگی عاری از بیماری های مزمن را داریم که در آن زندگی طولانی تر و با رضایت بیشتری داشته باشیم. زندگی در آن سال های اضافی به معنای خاطرات و زمان بیشتری است که برای انجام کارهایی که دوست دارید با عزیزانتان صرف می کنید. بنابراین، چگونه به این طول عمر برسیم؟ یکی از راه‌ها تغییر رژیم غذایی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت است.

فلفل قرمز وگان تگزاس با سورگوم

طول عمر انسان و رژیم های گیاهی

این مطالعه کوهورت آینده‌نگر عادات غذایی 75000 زن از مطالعه کوهورت پرستاران در محدوده سنی 30-55 سال و 44000 مرد در محدوده سنی 40-75 سال بالای 36 سال پیگیری را دنبال کرد. همه شرکت کنندگان قبلاً بیماری قلبی عروقی، سرطان یا دیابت را گزارش نکرده بودند. الگوهای غذایی آنها با استفاده از پرسشنامه بسامد غذا جمع آوری شد و سپس بر اساس بالاترین تا کمترین پایبندی به هر یک از چهار الگوی غذایی امتیازدهی شد. سپس آنها را در پنج گروه مختلف قرار دادند که از بالاترین تا کمترین تبعیت از الگوهای غذایی آنها تا یکی از چهار الگوی رژیم غذایی را شامل می شد. پیگیری‌ها در مورد الگوهای تغذیه سالانه انجام شد. ارتباط بین الگوهای غذایی رژیم غذایی و مرگ و میر کلی برای تجزیه و تحلیل خطر مورد بررسی قرار گرفت.

از میان چهار الگوی غذایی، شاخص تغذیه سالم 2015، رژیم غذایی مدیترانه ای جایگزین، شاخص رژیم غذایی سالم گیاهی و شاخص تغذیه سالم جایگزین بود. شاخص تغذیه سالم 2015 از دستورالعمل های تغذیه ای ایالات متحده پیروی می کند که بر رژیم غذایی گیاهی، قند افزوده کم و رژیم غذایی کم چربی ناسالم تأکید دارد. شاخص رژیم غذایی سالم گیاهی بر روی غذاهای گیاهی فرآوری نشده تمرکز دارد، در حالی که شاخص تغذیه سالم جایگزین بر غذاها و مواد مغذی مرتبط با خطر کمتر بیماری مزمن تمرکز دارد. در نهایت، رژیم غذایی مدیترانه ای بر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و مقدار زیادی چربی های سالم تمرکز دارد. در حالی که همه این رژیم‌ها کمی منحصربه‌فرد هستند، اما همه آنها بر روی خوردن یک رژیم گیاهی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات تمرکز دارند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که افرادی که در بالاترین گروه پیروی از رژیم غذایی از هر یک از چهار الگوی غذایی قرار گرفتند، در مقایسه با گروهی که کمترین پایبندی را داشتند، 20 درصد کاهش مرگ و میر داشتند. این بدان معناست که افرادی که از این رژیم‌ها با دقت بیشتری پیروی می‌کردند، در مقایسه با افرادی که رژیم‌های غذایی را به دقت دنبال نمی‌کردند، خطر مرگ و میر کمتری داشتند. این مطالعه همچنین نشان داد که تغییر رژیم غذایی در طول زمان می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و بیماری‌های تنفسی را کاهش دهد. افرادی که رژیم غذایی خود را 25 درصد در طول مطالعه بهبود دادند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را 6 تا 13 درصد و خطر ابتلا به سرطان را 7 تا 18 درصد کاهش دادند. ارتباط بین الگوهای غذایی و مرگ و میر نیز بین نژادها و قومیت ها تفاوت معنی داری نداشت.

بلغور جو دو سر سیب دارچینی با پسته

تغذیه برای طول عمر

این مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است با یک رژیم غذایی سالم طول عمر خود را افزایش دهید و حتی اگر سالم‌ترین رژیم غذایی را نداشته باشید، هرگز برای اتخاذ عادات غذایی جدید دیر نیست. تغییر الگوی غذایی در حال حاضر می تواند اثرات زیادی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و افزایش طول عمر داشته باشد. همچنین نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی صحیح وجود ندارد، بلکه انعطاف‌پذیری در انتخاب‌های غذایی بر اساس ترجیحات، نیازهای سلامتی و سنت‌های فرهنگی شما وجود دارد. آنچه در تمام الگوهای غذایی ثابت می ماند، مصرف تشویقی غذاهای گیاهی است. انتخاب مقدار زیادی از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات می تواند منجر به زندگی طولانی تری با سلامتی و عاری از بیماری های مزمن شود. ترکیب رنگ و تنوع زیاد می تواند غذا خوردن مبتنی بر گیاه را سرگرم کننده و خوشمزه کند. دستور العمل های جدید را امتحان کنید و آنچه را که دوست دارید پیدا کنید. بدن شما بعدا از شما تشکر خواهد کرد

نوشته شده توسط اشلی تلتو، کارآموز رژیم غذایی با شارون پالمر، MSFS، RDN

تصویر اصلی: کاسه گیاهی کلم توفو با رویه قلب کنفی زردچوبه، شارون پالمر، MSFS، RDN

اطلاعات بیشتر در مورد مطالعه را اینجا بخوانید: شان زد، وانگ اف، لی وای، و همکاران. الگوهای تغذیه سالم و خطر مرگ و میر کلی و علت خاص. JAMA Internal Medicine. 2023؛ 183 (2): 142-153. doi:10.1001/jamainternmed.2022.6117

برای به‌روزرسانی‌های بیشتر تحقیقات گیاهی، موارد زیر را بخوانید:

گزارش IPCC: تغییر رژیم غذایی برای کاهش تأثیر آب و هوا حیاتی است
چه رژیم غذایی برای محیط زیست بدتر است؟
بسیاری از اثرات سلامتی و زیست محیطی انتخاب های غذایی
برای طول عمر بیشتر پروتئین های گیاهی بخورید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رژیم غذایی گیاهی، موارد زیر را بررسی کنید:

چگونه گیاهخوار شویم: 13 نکته متخصص تغذیه
6 راه برای صرفه جویی در مصرف آب با رژیم غذایی
9 استراتژی برتر رژیم غذایی سلامت مخفیانه
9 قانون برای یک رژیم غذایی سالم وگان