حق با من بود! رژیم غذایی مدیترانه ای از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند


برانزینو، با نام مستعار اروپایی باس، در آب های مدیترانه زندگی می کند

با این حال، یک مطالعه اپیدمیولوژیک دیگر از این ادعا حمایت می کند که رژیم غذایی مدیترانه ای بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. هر چه میزان پایبندی به رژیم غذایی مدی بیشتر باشد، در 20 سال آینده بیماری های قلبی عروقی کمتر می شود. من گزارش را تا قسمت بحث اسکن کردم و در کمال تعجب متوجه تعریف آنها از بیماری قلبی عروقی نشدم. معمولاً به حملات قلبی، سکته مغزی، آنژین صدری، نارسایی احتقانی قلب و فشار خون بالا اشاره دارد. برخی از آنها شامل آنوریسم است. مطالعه حاضر در یونان انجام شد. می توانید کل مطلب را بخوانید.

خلاصه

پیشینه و اهداف

تنها مطالعات کمی روند رژیم غذایی طولی را در رابطه با خطر بیماری قلبی عروقی (CVD) ارزیابی کرده اند. هدف ما ارزیابی ارتباط بین پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای، چه پایه و چه طولی، و بروز CVD 20 ساله بود.

روش ها و نتایج

این یک مطالعه آینده نگر در بین 1988 بزرگسال یونانی (50٪ مردان، سن: 14 ± 45 سال) بود. پایبندی به رژیم غذایی مدیترانه ای در ابتدا و 10 سال از طریق MedDietScore مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس آن مسیرهای طولی رژیم غذایی مدیترانه ای مشخص شد. بروز CVD در 20 سال ثبت شد. هر یک واحد افزایش در MedDietScore پایه با کاهش 8 درصدی در بروز CVD در 20 سال همراه بود. در مقایسه با آزمودنی‌هایی که در پایین‌ترین یک سوم MedDietScore پایه بودند، آن‌هایی که در بالاترین رتبه بودند، 44 درصد خطر CVD 20 ساله کمتری داشتند (خطر نسبی: 0.56، 95 درصد فاصله اطمینان: 0.32، 0.97) تنظیم شده برای سن، جنس، شاخص توده بدن پایه. سیگار کشیدن، فعالیت بدنی، وجود هیپرکلسترولمی، فشار خون بالا و دیابت، و سابقه خانوادگی CVD. تنظیم بیشتر برای پروتئین واکنش‌گر C با حساسیت بالا، اسید اوریک و نرخ فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده این ارتباط را تضعیف کرد. نتایج در مدل های تنظیم شده برای تغییرات طولی در وزن بدن، فعالیت بدنی و سیگار کشیدن و وضعیت پزشکی 10 ساله مشابه بود. تجزیه و تحلیل مسیر رژیم غذایی مدیترانه ای نشان داد که 24.7٪، 8.6٪، 45.8٪ و 20.9٪ از شرکت کنندگان به ترتیب پایبندی کم، نزدیک تر، دورتر یا حفظ پایبندی بالا را حفظ کردند. در میان آنها، بروز CVD مربوطه 63.3، 65.5، 28.1 درصد و 9.4 درصد بود (p-value<0.001).

نتیجه

رژیم غذایی مدیترانه ای محافظت طولانی مدت در برابر CVD ارائه می دهد که بخشی از آن با التهاب، اوریکمی و عملکرد کلیه ایجاد می شود.


استیو پارکر، دکتر

PS: مطالعه در حال انجام است تغذیه، متابولیسم و ​​بیماری های قلبی عروقی: “مسیر رژیم غذایی مدیترانه ای و بروز 20 ساله بیماری های قلبی عروقی: مطالعه کوهورت ATTICA (2002-2022)،” منتشر شده در ژانویه 2024.

جلد اول کتاب Conquer Diabetes and Prediabetes



منبع