چرا خوردن برای لذت بردن برای شما خوب است


زن سیاهپوست با موهای بافته بلند و عینک بزرگ با قاب مشکی در حال خوردن و لذت بردن از یک تکه پیتزا روی آن آرگولا

سوالی که زیاد می‌پرسم این است که “لذت چگونه با غذا خوردن شهودی کار می‌کند؟” پاسخ کوتاه این است که اگر در حال تمرین غذا خوردن شهودی به روشی هستید که نیت پشت غذا خوردن شهودی را ارج می نهد، پس از آن لذت زیادی وجود دارد.

متوجه خواهید شد که من نگفتم، “اگر غذا خوردن شهودی را به درستی تمرین می کنید…”. به این دلیل است که وجود دارد هیچ راهی «درست» یا «درست» برای تمرین غذا خوردن شهودی وجود ندارد. گفته می شود، بسیاری از مردم آن را به گونه ای ترویج می کنند یا عمل می کنند که به قصد پشت آن احترام نمی گذارد.

  • یک مثال می تواند ترویج غذا خوردن بصری برای کاهش وزن باشد. (زمانی که شخصی غذا خوردن شهودی را تمرین می کند، بسته به عوامل بسیاری ممکن است وزن کم کند، وزن اضافه کند یا در همان وزن باقی بماند).



  • یکی دیگر این است که اصول “به گرسنگی خود احترام بگذارید” و “احساس سیری خود” را به چیزی بیشتر از جمله “شما فقط زمانی می توانید غذا بخورید که گرسنه باشید و باید زمانی که احساس سیری کردید (یا گاهی قبل از اینکه احساس سیری کنید، غذا را متوقف کنید” است. سیر شوید) این غذا خوردن شهودی نیست. اصول راهنما هستند نه قواعد.
عکس نزدیک از یک زن سفیدپوست با ژاکت کرم رنگی که یک بشقاب سفید کوچک با یک تکه کیک شکلاتی در دست دارد.

لذت چیست؟

وقتی صحبت می کنیم منظورمان چیست لذت? خوردن کیک شکلاتی لذت بخش است (به هر حال برای اکثر مردم)، اما اگر آنقدر کیک شکلاتی بخورید که معده درد کنید، آیا این لذت بخش است؟ اگر به مدت یک هفته چیزی جز کیک شکلاتی نخورید چه می شود؟ ممکن است احساس خوبی نداشته باشید، و احتمالا آنقدر از کیک شکلاتی حوصله‌تان سر می‌رود که دیگر نمی‌خواهید آن را بخورید، آلا لوسی و اتل در کارخانه شکلات‌سازی.

از طرف دیگر، فرض کنید می خورید، یک تکه ماهی سالمون کبابی خوب، با مقداری بروکلی برشته و یک سیب زمینی شیرین کوچک. شما لذت ارضای گرسنگی خود را تجربه خواهید کرد و بدن خود را با تعادلی از مواد مغذی تغذیه می کنید که پس از آن احساس انرژی می کنید. و ممکن است ماهی سالمون، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین را دوست داشته باشید.

اما اگر این یکی از معدود ترکیب های شامی بود که به خودتان اجازه می دادید، چه؟

اگر واقعاً یک تکه کیک شکلاتی را برای دسر می خواستید – یک غذای مورد علاقه که مدت زیادی است نخورده اید – چه می شود. به خود بگویید “نه” زیرا گرسنه نبودید و کیک شکلاتی برای شما “بد” است.

در دو مورد از این سناریوها، تا حدی لذت وجود دارد. سپس لذت یا افراط یا محرومیت از بین می رود.

در «کیک! کیک! همیشه کیک!» سناریو، آونگ در یک جهت بسیار تاب خورده است.

در “سالمون، کلم بروکلی و سیب زمینی شیرین همیشه … و هیچ کیکی برای شما!” سناریو، آنs کاملاً در جهت مخالف چرخید.

چیزی که ما به دنبال آن هستیم یک حد وسط است. اینجا جایی است که لذت واقعی زندگی می کند. هنگامی که انواع غذاهای مغذی را می خورید که از آن ها لذت می برید، و آگاهانه از غذاهای سرگرم کننده مانند کیک بدون احساس گناه لذت می برید.

سلسله مراتب نیاز غذایی

غذا خوردن شهودی از منابع متعددی، از جمله کار الین ساتر، که سلسله مراتب نیاز به غذا را توسعه داد (تغییری در سلسله مراتب نیازهای آبراهام مزلو) نشأت می گیرد. با شروع از پایین، یا ضروری ترین نیاز، شما باید:

  • غذای کافی. اگر از نظر غذایی ناامن هستید، رژیم غذایی محدودی دارید، یا در جایی گیر کرده اید که در کیف یا کیف خود یک میان وعده اضطراری نداشته باشید، دریافت غذای کافی در اولویت است.



  • غذای قابل قبول وقتی غذای کافی دارید، آیا به اندازه کافی دارید؟ قابل قبول غذا؟ این نوع غذایی است که شما ترجیح می دهید و ترجیحات غذایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است.



  • دسترسی مطمئن به غذا آیا می‌دانید که غذای کافی خواهید داشت، در حالت ایده‌آل به اندازه کافی غذای خود را خواهید داشت ارجح غذاها، فردا؟ هفته بعد؟ عدم دسترسی مطمئن به مواد غذایی دلیل آن است که افرادی که فقط یک بار در ماه می توانند خواربارفروشی کنند، یا رژیم های غذایی محدود کننده را دنبال می کنند و آن را کنار می گذارند، در هنگام از سرگیری دسترسی به غذا در معرض پرخوری آسیب پذیر هستند. این دسترسی ممکن است توسط خودتان یا با تخصیص جدیدی از کوپن های غذا اعطا شود.



  • غذای خوش طعم. یک بار که دارید کافی غذا، در مورد غذای خود دقیق تر می شوید و لذت را در اولویت قرار می دهید. این باعث می شود غذا خوردن برای لذت بردن آسان تر شود.



  • غذای جدید زمانی که به مصرف کافی عادت کردید غذا، و به اندازه کافی از شما غذاهای مورد علاقه، احتمالاً تنوع بیشتری می خواهید. شما ممکن است غذاهای جدید را امتحان کنید یا سعی کنید غذاهای مورد علاقه را که به روش های مختلف تهیه شده اند بخورید. این باعث افزایش بیشتر لذت حسی می شود و همچنین می تواند رژیم غذایی کلی شما را متنوع تر و مغذی تر کند.



  • غذای ابزاری. این دسته از مواد غذایی است که ممکن است آن را «برای خود خوب» بدانید. همچنین تنها سطحی است که توصیه های غذایی به آن توجه می کنند. از قضا نه اجبار کردن خودتان برای خوردن میوه ها و سبزیجات به آنها اجازه می دهید به غذاهایی تبدیل شوند که برای لذت می خورید. همانطور که الین یک بار به من گفت، «مردم غذای مغذی می خورند زیرا از آن لذت می برند، نه به این دلیل که مجبورند. اساس این است که از غذا خوردن لذت می برید و احساس خوبی نسبت به آن دارید.»
زن سفیدپوست با موهای قهوه‌ای قد متوسط ​​که یک ژاکت یقه‌ای آبی پوشیده و یک کاسه سیب سبز در دست دارد و در انبارش مشغول گشتن است.

خوردن برای لذت و رضایت

حالا بیایید به غذا خوردن بصری برگردیم. هنگامی که ذهنیت رژیم غذایی را کنار گذاشتید (اصل 1)، می توانید صلح را با غذا شروع کنید. این شامل درونی کردن این واقعیت است که هیچ غذای “خوب” و هیچ غذای “بد” وجود ندارد، به معنای اخلاقی. شما “خوب” نیستید زیرا غذای “خوب” می خورید یا “بد” نیستید زیرا غذای “بد” خورده اید. همانطور که اولین تریبول، یکی از نویسندگان کتاب “غذا شهودی” اغلب می گوید، این درست است که یک سیب و یک تکه پای سیب از نظر تغذیه ای معادل نیستند، اما از نظر اخلاقی معادل هستند.

وقتی با غذا صلح می کنید و می پذیرید که می توانید هر زمان که بخواهید یک کلوچه بخورید، ناگهان شروع به خوردن کلوچه در تمام طول روز و هر روز نخواهید کرد. (یک نکته: بسته به سطح محرومیت قبلی شما، ممکن است یک دوره «ماه عسل» اولیه وجود داشته باشد که در آن شما غذاهای زیادی را می خورید که قبلاً به عنوان «بد» یا غیرمجاز تعریف کرده بودید). شما در واقع انتخابگرتر خواهید شد.

اگر می‌توانید هر زمان که می‌خواهید یک کلوچه بخورید، چرا باید یک کلوچه قدیمی یا آن کوکی ارزان‌فروشی را که شخصی در محل کار آورده است بخورید؟

به هر حال، اگر واقعاً همین الان می‌خواهید، می‌توانید از آن نانوایی افسانه‌ای در خیابان یک کلوچه تهیه کنید. یا می‌توانید برای پختن کوکی‌ها در خانه برنامه‌ریزی کنید، بدون اینکه تاکید کنید که در یک نشستن ده‌ها گرگ را از دست خواهید داد؟ چرا؟ زیرا وقتی غذای “ممنوعه” از مسیر شما عبور می کند، دیگر زمین خواری نمی کنید. این باعث افزایش لذت و رضایت می شود، زیرا شما فقط یک کوکی ندارید، بلکه در زمانی که واقعاً آن را می خواهید، نوع کوکی را دارید که واقعاً می خواهید.

زن سفیدپوست در حال خوردن برای لذت بردن از غذای یونانی در یک میز رستوران در ساحل

یافتن لذت غذایی در جایی که انتظارش را ندارید

غذا سوخت است، غذا لذت است. در حالت ایده آل شما هر دو را در یک وعده غذایی می خورید، اما همیشه این اتفاق نمی افتد، و این مشکلی ندارد. در هر سه حالت لذت وجود دارد:

  • سوخت رسانی به بدنتان به خوبی،



  • با هوشیاری از یک صحرای خوشمزه لذت می برید.



  • لذت بردن از یک غذای خوشمزه با یا بدون دسر به عنوان یک پایان دهنده

زمانی که به نقطه ای رسیده اید که به خود اجازه دهید غذاهای لذت بخش و قبلاً ممنوعه را به خود بدهید، آنها دیگر اهمیت چندانی ندارند. شما برای لذت بردن از انواع غذاها، غذاهای مغذی و “غذاهای سرگرم کننده” آزادتر می شوید

این شامل بررسی با خودتان در مورد اینکه چه چیزی حس خوب و طعم خوبی دارد. گرم میخوای یا سرد؟ ترد یا خامه ای؟ دلچسب یا سبک؟ پخته یا تازه؟ آیا به وعده غذایی یا میان وعده خود نیاز دارید تا شما را به مدت دو یا چهار ساعت سیر نگه دارد؟ پاسخ‌های شما به انتخاب شما کمک می‌کند و غذا یا میان‌وعده‌تان را در سطوح بیشتری لذت‌بخش‌تر از طعم صرف می‌کند.

مثلاً وقتی تابستان است و بیرون نشسته اید و غذا می خورید یک سالاد خنک و ترد برای ناهار، این لذت بخش است. وقتی بیرون هوا خیلی سرد است و شما با آن در هم پیچیده اید یک کاسه سوپ آرامش بخش یا یک فنجان چای، لذت بخش است.

شما می توانید این را بگویید خوردن شهودی به شما کمک می کند تا لذت تغذیه واقعی خود را بیابید. و چیزی که من بارها و بارها دیده‌ام این است که وقتی مردم تمرین غذا خوردن شهودی را می‌پذیرند، شروع به تغذیه بهتر از راه‌هایی می‌کنند که ربطی به غذا ندارد، به‌خصوص. تعیین مرزها امتحان کردن کلاس جدید یوگا یا رقص. رفتن به پیاده روی به این دلیل که می خواهند، نه به این دلیل که “باید”.

امیدوارم که به سوال پاسخ دهد!


کری دنت، MPH، RDN، یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند. این پست فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و به منزله توصیه های پزشکی یا تغذیه فردی نیست.

به دنبال مشاوره 1 به 1 تغذیه هستید؟ کری ارائه می دهد برنامه 6 ماهه غذا و بدن (غذا شهودی، تصویر بدن، ذهن آگاهی، شفقت به خود) و الف برنامه 4 ماهه مدیریت IBS (کوچینگ رژیم غذایی کم FODMAP با تاکید بر افزایش آزادی غذا). برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوندها مراجعه کنید و یک تماس مقدماتی رایگان رزرو کنید تا ببینید آیا برنامه مناسب است یا خیر!

چاپ این پست چاپ این پست