آب و هوای استانبول و بهترین زمان سفر به آن


استانبول

استانبول سومین کلان‌شهر بزرگ خاورمیانه و یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در سراسر جهان شمار می‌رود. بسیاری از گردشگران به دنبال بهترین زمان سفر به استانبول هستند تا هرچه زودتر برای خرید تور استانبول اقدام کنند. اگر شما هم قصد سفر به سومین شهر توریستی جهان و بازدید از مراکز خرید متعدد و جاذبه‌های تاریخی آن مانند مسجد اورتاکوی استانبول را دارید، این مطلب را مطالعه کنید تا با آب و هوای استانبول در تمام طول سال و بهترین فصل سفر به آن آشنا شوید.

آب و هوای استانبول در طول سال

آب و هوای استانبول از موقعیت جغرافیایی خاص آن تأثیر می‌پذیرد. این کلانشهر بزرگ در دو قاره آسیا و اروپا امتداد یافته است. دریای سیاه و دریای مرمره نیز از دو جهت آن را در برگرفته‌اند. با توجه به این موقعیت جغرافیایی، به صورت کلی آب و هوای استانبول را می‌توان مدیترانه‌ای یا اقیانوسی دانست. در ادامه آب و هوای این شهر را در فصل‌های مختلف سال بررسی می‌کنیم.

آب و هوای استانبول در نوروز

آب و هوای استانبول در فروردین یا در تعطیلات نوروز یکی از بهترین حالت‌های آب و هوایی است که در این شهر می‌توانید تجربه کنید. در این زمان دمای هوا کاملاً معتدل است؛ البته گاهی به ویژه در شب‌ها رو به خنکی و سردی می‌رود.

جالب آنکه بدانید استانبول یکی از معدود شهرهای نیمکره شمالی است که پدیده درنگ فصلی را تجربه می‌کند؛ به این معنا که ممکن است هوای این شهر در فروردین نسبت به اسفند ماه کمی سردتر باشد.

به صورت کلی در فصل بهار به ویژه در اوایل آن هوای استانبول معتدل و خنک می‌شود و احتمال بارش باران نیز وجود دارد. هرچه به سمت تابستان حرکت کنیم، دمای هوا افزایش و میزان بارندگی کاهش می‌یابد.

آب و هوای استانبول در تابستان

دمای بالا و رطوبت کم هوا یکی از ویژگی‌های آب‌وهوای مدیترانه‌ای است. از این رو تابستان‌های استانبول نیز تا حدودی گرم است. البته گرمای هوای استانبول از آنچه ما در بسیاری از شهرهای ایران تجربه می‌کنیم، کمتر است. دمای هوای این شهر در تابستان بسیار متغیر است. برای مثال، آب و هوای استانبول در شهریور ماه به 25 درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد؛ این درحالی‌ست که در اواسط مرداد، می‌تواند تا تا ۳۲ درجۀ سانتی‌گراد نیز بالا رود. اما به ندرت (هر ۱۰ سال یک بار) به ۳۸ درجه می‌رسد.

با وجود اینکه گرمای هوا در این فصل قابل‌تحمل است، اما در برخی مواقع بالا بودن میزان رطوبت می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

آب و هوای استانبول در پاییز

آب و هوای استانبول در مهر ماه و به صورت کلی در فصل پاییز، به اعتدال می‌رسد و در اواخر پاییز رو به سردی می‌رود. در این فصل بارش‌های گاه به گاه رخ داده و دمای هوا نیز کمی نوسان دارد. دمای هوا در فصل پاییز از ۱۶ درجه سانتی‌گراد در ابتدای این فصل تا ۸ درجه سانتی‌گراد در اواخر آن تغییر می‌کند.

آب و هوای استانبول در زمستان

زمستان‌های استانبول یکی از فصل‌های متغیر و دمدمی این شهر است. میانگین دمای استانبول در این فصل حدود ۸ تا ۶ درجه سانتی‌گراد است؛ اما گاهی به کمتر از صفر درجه نیز می‌رسد. بارندگی‌های مکرر به همراه سرمای هوا و بارش برف گاه‌به‌گاه، زمستان‌های استانبول را به خلوت‌ترین فصل این شهر توریستی تبدیل کرده است.

تنگه بسفر و مسجد اورتاکوی در زمستان
تنگه بسفر و مسجد اورتاکوی در زمستان

بهترین زمان سفر به استانبول

اگر می‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به استانبول چه زمانی است، باید بگوییم همه چیز به هدف شما از سفر بستگی دارد. فصل خرید و حراجی‌ها، فصل فستیوال‌ها و فصل گردش و تفریح می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند.

به صورت کلی می‌توان گفت فصل بهار به ویژه تعطیلات نوروز و فصل تابستان از جمله زمان‌هایی هستند که بیشترین تعداد گردشگر را می‌توانید در ترکیه ببینید. بنابراین اگر قصد گشت‌وگذار در شهر و قدم‌زدن در خیابان استقلال را دارید، اواسط فروردین تا انتهای تابستان بهترین فصل سفر به استانبول است. چراکه آب و هوای استانبول میدان تقسیم در این موقع از سال بسیار معتدل بوده و شرایط برای قدم‌زدن در کوچه‌های اروپایی ترکیه کاملا مهیاست. همین موضوع باعث افزایش قیمت تور استانبول در بهار و تابستان می‌شود.

ارزانترین زمان سفر به استانبول

اگر به دنبال این هستید که هزینه‌های سفر را کاهش دهید، باید بدانید که از ماه ژوئن تا آگوست (خرداد تا مرداد) اوج سفرهای توریستی به استانبول است. بنابراین بهتر است این زمان را برای سفر انتخاب نکنید.

ارزان ترین زمان سفر به استانبول را می‌توان فصل‌های بارانی و سرد آن دانست. از اواخر آذرماه تا اواسط اسفند می‌توانید مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها را برای رزرو اقامتگاه، خرید بلیط هواپیما و همچنین قیمت تور استانبول پیدا کنید. با کاهش میزان گردشگر در ترکیه، قیمت بلیط هواپیما کمتر شده و می‌توانید بهترین هتل های استانبول را با قیمتی مناسب رزرو کنید.

پس اگر قصد سفری اقتصادی به دروازه اروپا را دارید، پیشنهاد ما اواسط پاییز تا انتهای زمستان است.

بهترین زمان سفر به استانبول برای خرید

اگر به قصد خرید از استانبول می‌خواهید به این شهر بروید، می‌توانید در زمان‌ حراج‌های فصلی یا هنگام برگزاری جشنواره‌های خرید به استانبول سفر کنید. زمان حراج‌های فصلی ترکیه در پایان هر فصل سال به ویژه تابستان و زمستان است. بنابراین اگر در ماه سپتامبر یا ژانویه به این شهر سفر کنید، شاهد حراج‌های گسترده فصلی خواهید بود.

فصل جشنواره‌های خرید از دیگر فرصت‌های مناسب برای سفر به استانبول هستند که گردشگران بسیاری را به این شهر می‌کشانند. جشنواره خرید استانبول که در سال ۲۰۱۱ کار خود را آغاز کرده ، به مدت سه هفته در تابستان و زمستان برگزار می‌شود. در این مدت برخی از فروشگاه‌ها علاوه بر تخفیف‌های شگفت‌انگیز، به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند و بهترین فرصت را برای خرید در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در این فستیوال‌ها اجناس و کالاهای متعددی از پوشاک و کیف و کفش گرفته تا لوازم خانگی تخفیف می‌خورد.

بهترین زمان برای خرید در استانبول
بهترین زمان برای خرید در استانبول

بهترین زمان سفر به استانبول برای شرکت در فستیوال ها

در شهر استانبول در تمام طول سال شاهد برگزاری فستیوال‌های تفریحی و فرهنگی مختلف هستیم. بنابراین هر زمانی که به این شهر بروید، از شرکت در این فستیوال‌های متنوع لذت خواهید برد. در ادامه، برخی از مهم‌ترین فستیوال‌های شهر استانبول و زمان برگزاری آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

فستیوال هیدیرلز همزمان با نوروز

این فستیوال که به مناسبت فرارسیدن فصل بهار برگزار می‌شود، پکیجی کامل از فرهنگ و آداب‌ورسوم کشور ترکیه را به نمایش می‌دهد. این فستیوال معمولاً با رقص و آواز، پخت غذاهای سنتی، آتش‌بازی و البته آب‌تنی همراه است و اواسط اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

فستیوال تولیپ در ابتدای بهار

فستیوال لاله‌ها یکی از بزرگترین فستیوال‌های استانبول است. در طول این جشنواره مردم به پارک‌ها و بوستان‌های این شهر رفته و شکوفا شدن گل‌های لاله را جشن می‌گیرند. این فستیوال تاریخ معینی ندارد و در دو ماه ابتدایی فصل بهار (اواخر مارس تا اواخر آوریل) برگزار می‌شود.

فستیوال بین المللی موسیقی در تابستان

این فستیوال که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر و مراکز فرهنگی هنری و موزه‌های استانبول به بهترین شکل دیده می‌شود، معمولاً در اواخر بهار و اوایل تابستان برگزار می‌شود.

فستیوال بین المللی رقص در زمستان

این فستیوال که با حضور بیش از ۴ هزار هنرمند برگزار می‌شود و زیباترین رقص‌های سنتی، محلی، هنری و مدرن را به نمایش می‌گذارد، معمولاً در اسفندماه برگزار می‌شود.

بهترین زمان برای خرید تور استانبول از تریپ

استانبول شهری است که در هر زمانی جاذبه‌های خاص خودش را دارد و همیشه میزبان گردشگرانی از سراسر جهان است. به همین دلیل بهترین زمان برای سفر به استانبول به اهداف، بودجه و علایق خاص شما بستگی دارد. عواملی مانند جشنواره‌های خرید، رویدادهای سرگرمی، شرایط آب‌وهوایی، مکان‌های دیدنی تاریخی و هزینه بر انتخاب بهترین زمان سفر تاثیر می‌گذارند که همگی این‌ها، به هدف شما از سفر بستگی دارد.

اگر قصد سفر به استانبول در ارزانترین زمان سال را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تور استانبول همراه شوید. آژانس گردشگری تریپ با برگزاری بهترین تورهای خارجی لحظه آخری و ارائه ارزانترین بلیط تهران استانبول می‌تواند گزینه خوبی برای کاهش هزینه‌های سفرتان باشد. خوشبختانه 18 سال تجربه تخصصی ما در حوزه توریسم، نام تریپ را به نامی معتبر برای گردشگران تبدیل کرده و توانسته اعتماد شما عزیزان را جلب کند. برای اطلاع از جزئیات برنامه سفر و تاریخ برگزاری تور استانبول و سایر تورهای ترکیه به www.trip.ir مراجعه کنید. منتظر دیدار شما عزیزان در دروازه اروپا هستیم.

/ توجه : این مطلب رپورتاژ آگهی بوده و سایت مسئولیتی در قبال خدمات معرفی شده آن ندارد.

فال حافظ