افزایش تنوع رژیم غذایی برای یک سیاره سالم


تنوع زیستی رژیم غذایی چیست؟ رژیم غذایی متنوع به چه معناست؟ در این راهنما و دستور العمل هایی که تنوع رژیم غذایی را در رژیم غذایی شما ترویج می کند، درباره اینکه چگونه تنوع رژیم غذایی در حال رشد می تواند سلامت بهتری را برای شما و کره زمین ایجاد کند، بیشتر بیاموزید.

یکی از مهمترین چیزها در یک سیستم غذایی سالم و پایدار، اطمینان از آن است همه مردم دسترسی به a تنوع از غذاهای سالمی که از سلامت انسان حمایت می کنند، بدون اینکه کره زمین را در دراز مدت به خطر بیندازند. “تنوع” غذاها اصطلاحی است که اغلب در دنیای تغذیه برای بیان مزایای تغذیه ای تنوع استفاده می شود. و به طور فزاینده ای، ما در حال یادگیری هستیم که تنوع رژیم غذایی ما چقدر برای ترویج یک رژیم غذایی پایدار برای مردم و کره زمین اهمیت دارد.

ما نه تنها باید کالری کافی برای تغذیه جمعیت رو به رشد جهانی تولید کنیم، بلکه باید غذاهای متنوعی نیز تولید کنیم که سلامت انسان را تقویت کرده و از پایداری محیطی حمایت کند (EAT-Lancet، 2019).

حفاظت از تنوع زیستی

در حالی که ما خواهان یک رژیم غذایی متنوع از نظر تغذیه برای سلامت انسان هستیم، نباید با خطر آسیب بیشتر به کره زمین تولید شود. این بدان معناست که ما باید از زمین های کشاورزی موجود که در اختیار داریم، بشریت را تغذیه کنیم، نه با جنگل زدایی اکوسیستم های متنوع خود به منظور حمایت از نژاد بشر در این سیاره بزرگ زیبا. استراتژی «نیمه زمین» برای حفاظت از تنوع زیستی، حفظ حداقل 80 درصد از غنای گونه های ماقبل صنعتی را با حفاظت از 50 درصد باقی مانده از اکوسیستم های دست نخورده زمین پیشنهاد می کند. این همچنین شامل مدیریت اقیانوس های جهان برای اطمینان از اینکه آبزی پروری به زیستگاه ها آسیب نمی زند نیز می شود. با این حال، بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های عملی ما برای محافظت از از دست دادن تنوع زیستی در این سیاره نیاز است.

تأثیر بلندپروازانه ترین ترکیب اقدامات، سیاره زمین را در برابر از دست دادن تنوع زیستی محافظت می کند (EAT-Lancet، 2019).
گادو-گادو سنتی، یک غذای سالاد مخلوط اندونزیایی.

رژیم غذایی متنوع چیست؟

صفحه تنوع زیستی چگونه است؟ بخش های کوچکتری از غذاهای متنوع از جمله پروتئین، غلات و سبزیجات دارد. Bioversity International چهار پیام کلیدی را در مورد ارتقای تنوع زیستی غذایی برای رژیم های غذایی سالم بیان می کند:

  • تنوع زیستی غذایی – تنوع گیاهان، حیوانات و سایر موجودات مورد استفاده برای غذا، چه کشت شده و چه از طبیعت – یک عنصر حیاتی در پاسخ به سوء تغذیه جهانی است و از سیستم های غذایی پایدار حمایت می کند.
  • تنوع زیستی غذا از طریق دو مسیر اصلی به دست مصرف کنندگان می رسد: (1) مصرف از طریق تولید خود یا جمع آوری از طبیعت و (2) خرید گونه های وحشی یا کشت شده.
  • محتوای مواد مغذی بین گونه های مختلف، یا گونه ها یا نژادهای مختلف از یک گونه، می تواند هزار برابر متفاوت باشد. از این اطلاعات می توان برای به حداکثر رساندن کفایت تغذیه ای رژیم ها استفاده کرد.
  • بهبود در دسترس بودن، دسترسی، مقرون به صرفه بودن و مقبولیت تنوع زیستی مواد غذایی عوامل کلیدی برای دستیابی به رژیم های غذایی بهتر هستند.
گوجه فرنگی ارثی از بازار کشاورزان من در اوجای، کالیفرنیا

شما می توانید نمونه هایی از رژیم های غذایی با تنوع زیستی را در سراسر ما در الگوهای غذایی سنتی مشاهده کنید. این یک فرمول ساده است: اغلب مواد اصلی (غلات، حبوبات) پایه را تشکیل می دهند – در صورت تمایل، سایه بان برای وعده های غذایی که با گونه ها و گونه های گیاهی و جانوری متعدد تقویت شده است. من در بازاری در چیانگ مای، تایلند (در تصویر اصلی بالا) هستم که تنوع زیادی از غذاها را در یک رژیم غذایی سنتی نشان می‌دهم.

به غذاهای برنجی در آسیا فکر کنید که با بسیاری از انواع سبزیجات، ادویه ها، گیاهان و پروتئین ها ترکیب می شوند. یا تصاویری از غذاهای ماکارونی در ایتالیا را تداعی کنید، جایی که پاستا فقط یک سایبان خالی برای رنگ آمیزی بشقاب با انواع سبزیجات، گیاهان، ادویه جات، آجیل، دانه ها و پروتئین است.

من این عکس را از یک سوپ سنتی در سیسیل گرفتم که با ماکارونی گندم خانگی، لوبیا، سبزیجات و ادویه ها به عنوان یک غذای اصلی مقوی درست شده است.

در واقع، تحقیقات نشان می دهد افرادی که به طور منظم برنج و ماکارونی مصرف می کنند، سبزیجات بیشتری مصرف می کنند. البته منطقی است! به جز کودکان نوپا، چه کسی یک بشقاب برنج یا پاستا بدون تپه سس، سبزیجات سرخ شده، سبزی و ادویه می‌خورد؟ از پاستا پوتانسکا گرفته تا سوپ های تایلندی گرفته تا غذاهای یونانی، نمونه های کلاسیک زیادی از تنوع زیستی در الگوهای غذایی سنتی وجود دارد.

مواد (سمت چپ) که در سوپ تام یام (سمت راست) برای سوپ سنتی در تایلند قرار می گیرد

تنوع زیستی در رژیم‌های غذایی بر اساس اصل قدیمی ساختن «چیزی از هیچ» بود. جست‌وجوی غذای «رایگان» مانند سبزیجات، قارچ‌ها، میوه‌ها، آجیل، گیاهان دارویی (حتی حشرات، شکارهای کوچک، خزه‌ها و سرخس‌ها) در طبیعت. کاشت باغچه های آشپزخانه در حیاط خلوت، صرفه جویی در دانه ها و به اشتراک گذاشتن آنها در بین همسایگان – بنابراین صدها و هزاران گونه در طول زمان کشت می شود. رشد محصولات تناوب، مانند حبوبات، که می توان آنها را نیز برداشت و خورد. استفاده از کل قسمت گیاه – از ساقه تا برگ. حفظ مواد غذایی برای ماندگاری در زمان های کم چرب، غنی سازی تنوع رژیم های غذایی در فصل خارج از فصل. این شیوه غذا خوردن با 12 گیاه و 5 حیوانی که 75 درصد از عرضه جهانی غذای ما را تشکیل می دهند، فاصله زیادی دارد.

غذاهایی از بازار کشاورزان در کرت، یونان در سمت چپ، که در غذاهای محلی مانند این سالاد در سمت راست نمایش داده می شود.

جالب است که کار خوبی برای جمع آوری دانه ها برای کمک به حفظ تنوع ژنتیکی رژیم غذایی ما انجام می شود. بیش از 1700 بانک ژن در سراسر جهان مجموعه‌ای از محصولات غذایی را برای نگهداری نگهداری می‌کنند. به عنوان مثال، خزانه جهانی بذر Svalbard یک مرکز نگهداری طولانی مدت بذر در اعماق کوهی در جزیره ای دورافتاده بین نروژ و قطب شمال است. Ark of Taste، برنامه ای از اسلو فود، کاتالوگ زنده ای از غذاهایی است که در معرض انقراض هستند. هدف آنها الهام بخشیدن به همه افراد است تا با کشف مجدد هزاران غذای در معرض تهدید، مانند تاج خروس وحشی آرومانی، آنها را بر روی میز قرار دهند تا برای همیشه حفظ شوند.

مزارع Earthrine، اوجای کالیفرنیا دارای یک سیستم کشاورزی بسیار متنوع است، از جمله درختان میوه، گیاهان، سبزیجات برگدار، سبزیجات ریشه ای و میوه ها.

افزایش تنوع زیستی در کشاورزی

ما می دانیم که اگر آن را بخوریم، آن را رشد می کنند. این روشی است که در عرضه و تقاضا در دنیای کشاورزی کار می کند. ممکن است به نظر برسد که هزاران محصول موجود در قفسه‌های سوپرمارکت‌ها تنوع فراوانی از غذاها را در رژیم غذایی ما ارائه می‌دهند، اما وقتی به آن غذای گیاهی و حیوانی آشنا می‌پردازید – سویا، ذرت، گندم، مرغ، گوشت گاو و خوک- بارها و بارها در راهروها حتی وقتی در بخش محصولات نگاه می‌کنید، معمولاً همان هویج قدیمی امپراتور، سیب فوجی و سیب‌زمینی راست را می‌بینید. با توجه به اینکه سیستم غذایی متعارف چنین تنوع محدودی از غذاهای گیاهی و حیوانی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، جای تعجب نیست که تنوع در رژیم های غذایی مدرن ما یک مسئله است. طیف متنوعی از غذاها به سادگی برای بسیاری در دسترس نیست، زیرا سیستم غذایی بزرگ و صنعتی ما به گونه ای طراحی شده است که گونه ها و گونه های متفاوتی را در کل زنجیره غذایی مدیریت کند. این را می‌توان در بسیاری از سیستم‌های تولید مشاهده کرد، از فرآوری گوجه‌فرنگی که به نفع یک نوع خاص از گوجه‌فرنگی است، تا تولید طیور، که از همان نژاد در عملیات عمودی استفاده می‌کند – از ژنتیک تا چنگال.

از غذاهای محلی مانند باغ های محلی حمایت کنید. اینجا بیشتر بیاموزید

یکی از راه‌های افزایش تنوع زیستی، حمایت از خرید مستقیم مواد غذایی مصرف‌کننده، مانند بازارهای کشاورزان یا CSA‌ها، از مزارع محلی با تنوع زیستی است. این اغلب تنها راهی است که مصرف کنندگان، به ویژه در شهرها، ممکن است به غذاهای متنوع تر، مانند گونه های مختلف جانوری، و گونه ها و گونه های مختلف سبزیجات دسترسی داشته باشند. شاید هرگز بدون بازدید از بازار کشاورزان به سرمه یا سانچوک خیره نشده باشید، زیرا این سبزیجات کمتر رایج ارزش نگهداری در بسیاری از سوپرمارکت ها را ندارند.

مزایای زیادی برای بازارهای کشاورزان وجود دارد، از جمله تحریک اقتصاد محلی، حفظ زمین های کشاورزی و معیشت روستایی، افزایش دسترسی به غذاهای تازه و مغذی و حمایت از جوامع سالم. به طور مشابه، CSAs (کشاورزی با حمایت جامعه)، که در آن مصرف کنندگان سهم (یا جعبه) برداشت را از یک مزرعه محلی خریداری می کنند، با مزایایی مانند کیفیت اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و مواد غذایی مرتبط هستند. علاوه بر این، اعضای CSA اغلب افزایش مصرف انواع میوه ها و سبزیجات را گزارش می دهند. CSA ها می توانند مردم را تشویق کنند که تنوع را در رژیم غذایی خود افزایش دهند، زیرا آنها مجبور هستند به جای انتخاب مجموعه محدودی از محصولات، از سبزیجاتی که در فصل هستند و برداشت می شوند، استفاده کنند. در اینجا درباره CSA بیشتر بیاموزید.

در باغ سبزی من

باغبانی خانه

به عنوان بخشی از جنبش غذای خوب، در باغبانی خانه افزایش یافته است. این یک چیز عالی است، زیرا یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش تنوع در رژیم‌های غذایی، بهبود تغذیه انسان و دسترسی بیشتر به غذا است. یک متاآنالیز بر روی اثرات باغبانی طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی، مانند کاهش افسردگی، اضطراب، و BMI، و افزایش رضایت از زندگی، کیفیت زندگی، و احساس اجتماع را یافت. باغبانی خانگی همچنین می تواند امنیت غذایی و تنوع غذایی را در بسیاری از تنظیمات مختلف افزایش دهد.

کاشت یک باغ سبزی خانگی یک راه عالی برای استفاده از فضاهای حیاط خلوت برای تولید غذای محلی است، اما راه های دسترسی به این استراتژی در محیط های شهری، جایی که دسترسی به زمین کمتر در دسترس است، چطور؟ باغ‌های شهری، باغ‌های مدرسه و باغ‌های اجتماعی همگی می‌توانند برای رفع این نیاز وارد عمل شوند. این باغ‌ها می‌توانند فرصت‌هایی را برای همسایگان و جامعه فراهم کنند تا در مورد رشد غذا، تغذیه سالم‌تر و زندگی پایدارتر بیاموزند.

جعبه ابزار باغبانی خانه رایگان من را اینجا ببینید.

دستور العمل های تنوع غذایی

این دستور العمل ها را بررسی کنید که تنوع زیستی بیشتری را در رژیم غذایی شما ترویج می کنند.

منابع:

  • کراپ تراست. (دوم). خزانه جهانی بذر سوالبارد. برگرفته از: https://www.croptrust.org/our-work/svalbard-global-seed-vault/.
  • ائتلاف بازار کشاورزان (2013). چرا کشاورزان بازار؟ برگرفته از: http://farmersmarketcoalition.org/wp-content/uploads/2013/08/WhyMarkets_August2013.jpg
  • کندی، جی، بالارد، تی، و داپ، ام (2013). دستورالعمل برای اندازه گیری خانگی و فردی تنوع غذایی برگرفته از: FAO. http://www.fao.org/3/a-i1983e.pdf.
  • لی، ام (2106، ژوئیه). غذا خوردن در مورد آینده پروتئین. Food Tech Connect. برگرفته از: https://foodtechconnect.com/2016/07/18/dining-future-protein/.
  • کندی، جی.، استولان، دی.، هانتر، دی.، کیکوتوه، ای.، و ترموت، سی. (nd). تنوع زیستی غذایی برای رژیم های غذایی سالم و متنوع. بین المللی تنوع زیستی برگرفته از: https://www.bioversityinternational.org/fileadmin/user_upload/online_library/Mainstreaming_Agrobiodiversity/2_Food_Biodiversity_Healthy_Diets.pdf.
  • مک کارتی، کی (2018، 10 دسامبر). خوردن تنوع زیستی RSA برگرفته از: https://www.thersa.org/discover/publications-and-articles/rsa-blogs/2018/12/eating-biodiversity
  • راموهان، بی، پریچارد، بی، و دیبلی، ام. (2019). باغ‌های خانگی به عنوان پیش‌بینی‌کننده تنوع غذایی و امنیت غذایی در روستاهای میانمار. بهداشت عمومی BMC. 19 (1145). برگرفته از: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-019-7440-7#citeas.
  • اسلو فود ایالات متحده آمریکا (دوم). کشتی طعم. برگرفته از: https://slowfoodusa.org/ark-of-taste/.
  • طناب، ام، گاستون، کی جی، و یامائورا، ی. (2017). مزایای سلامتی باغبانی: یک متاآنالیز. گزارش های پزشکی پیشگیرانه، 5، 92-99. doi: 10.1016/j.pmedr.2016.11.007.
  • USDA. (21 فوریه 2017). باغ های شهری آموزش، تغذیه و موارد دیگر را ترویج می کنند. برگرفته از: https://www.usda.gov/media/blog/2015/10/28/urban-gardens-promote-education-nutrition-and-more.
  • Vasquez، A.، Sherwood، NE، Larson، N.، & Story، M. (2017). کشاورزی حمایت شده توسط جامعه به عنوان یک استراتژی بهبود رژیم غذایی و سلامت: مروری روایتی. مجله فرهنگستان تغذیه و رژیم غذایی، 117(1)، 83-94. doi: 10.1016/j.jand.2016.09.029.

ابزارهای بیشتر برای خوردن و زندگی خوب



منبع