بهترین زمان برای سفر به مشهد چه زمانی است؟



بهترین زمان برای سفر به مشهد
مشهد یک شهر زیارتی و تفریحی است که وسعت بزرگی دارد اما در اکثر موارد افراد با جنبه زیارتی به آن سفر می ‌کنند. شهر مشهد مقدس جز پرجمعیت ‌ترین شهرهای کشور است و در حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد. هر سال به ‌طور میانگین در حدود 27 میلیون گردشگر از سراسر ایران و 2 میلیون گردشگر از خارج کشور به این شهر سفر می‌ کنند.

شهر مشهد علاوه بر حرم امام رضا (ع) جاذبه ‌های دیدنی زیادی دارد که هرساله مسافران را به سمت خود می‌ کشاند. با توجه به ازدحام همیشگی این شهر شاید تا به‌ حال با خود فکر کرده باشید که چه زمانی برای سفر به مشهد مناسب ‌تر است؟ برای تشخیص زمان مناسب باید از خود بپرسید آیا می ‌خواهم فقط برای زیارت به مشهد سفر کنم یا دوست دارم همراه با زیارت از جاذبه ‌های تفریحی و گردشگری این شهر نیز استفاده کنم. پاسخ شما به این سؤال ممکن است انتخاب ‌های شما را متفاوت تر کند و گزینه های پیش رویتان را تغییر دهد.

مناسبت های سال

بهترین زمان برای سفر به مشهد

با توجه به این که هدف اصلی اکثر گردشگران زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) است مناسبت های معنوی می توانند بهترین گزینه برای سفر به این شهر باشند. در مناسبت های مذهبی مختلف، حال و هوای حرم دیدنی است، مردم در نمازهای جماعت شرکت می ‌کنند و از جلسات معنوی بهره می برند. انتخاب های شما روی برنامه ریزی برای رزرو هتل در مشهد و قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت تاثیر می گذارد. برخی از این مناسبت های روح نواز در حرم به شرح زیر است:

ماه رمضان

در ماه رمضان زائران حس معنوی نابی را در حرم تجربه می ‌کنند و یکی از بهترین زمان ها برای سفر به مشهد مقدس است. قبل از شروع ماه رمضان مردم حرم، مساجد و حسینیه ها را نظافت کرده و برای میزبانی زائرین آماده می شوند. شب نشینی در حرم امام رضا جزو آیین مشهدی ها در شب های ماه رمضان است و حال هوای بسیار زیبایی پس از نماز مغرب و عشا برای زائران می سازد. در ماه رمضان حرم امام رضا میزبان افطاری برای زائران از سراسر کشور است و هر شب تعدادی از زائران مهمان امام هشتم می شوند.

ماه محرم و محرم صفر

محرم یکی از بهترین مناسبت ها برای سفر به شهر مقدس مشهد است و عاشقان امام حسین سید و سالار شهدا در دهه اول محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی لحظات نابی را تجربه خواهند کرد. شب های محرم حال و هوای خاصی دارد و مراسم های عذا داری متنوعی برگزار می شوند. عاشقان امام حسین در روز های تاسوعا، عاشورا، سوم و هفتم شاهد دسته های بسیار زیادی در حرم مطهر امام رضا خواهند بود. در ماه محرم صفر نیز مناسبت هایی مانند 28 سفر جز بهترین زمان ها برای شرکت در عزاداری های محرم خواهد بود.

شب های قدر

در شب های قدر فرصت مناسبی برای عزاداری و راز نیاز در جوار امام هشتم پیش می آید و زائرین با خواندن دعای جوشن کبیر از حال و هوای حرم استفاده می‌ کنند. علمای بزرگی در این شبها برای مردم سخنرانی می‌ کنند و مصیبت خوانی های زیبایی اجرا می شود. در این شب ها از قاریان بین المللی دعوت می شود تا برای عزاداران کلامی از قرآن مجید را تلاوت کنند.

روز شهادت امام رضا (ع)

در این روز زائران عزادار بسیاری از سراسر ایران و خارج از کشور به پابوسی امام هشتم می روند و عشق خود را به امام خود نثار می ‌کنند. زنان نوغان مشهدی از 1200 سال پیش مراسم عزاداری و سوگواری خاصی را از صبح روز شهادت غریب الغربا شروع می کنند و به سمت حرم مطهر پیش می روند.

بهترین آب و هوا برای سفر به مشهد

شهر مشهد آب و هوایی سرد و خشک دارد که در زمستان ها گاهی دما به منفی 20 درجه زیر صفر نیز خواهد رسید. همچنین در تابستان نیز هوا بسیار گرم است و گاهی دما به 43 درجه بالای صفر نیز می رسد، البته اگر بدن مقاومی دارید در این زمان ها هم می توانید به مشهد سفر کنید.

بهترین فصل برای سفر به مشهد در بهار است؛ زیرا هوا مطبوع است و طبیعت بکر اطراف و روستاهای مشهد نیز برای گردشگران قابل استفاده است. در فصل بهار می توانید علاوه بر زیارت امام هشتم، به روستاهای اطراف سر بزنید، از پارک جنگلی وکیل آباد دیدن کنید و سری به کوه سنگی بزنید.

خلوت ترین و ارزانترین زمان

شش ماه دوم سال به دلیل سرمای جانسوز این شهر برای سفر به مشهد معمولا خلوت تر و ارزان تر است و قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت کمتر است. رزرو هتل در مشهد در این زمان با قیمت بسیار کمتری نسبت به فصول دیگر یا مناسبت های مذهبی انجام می گیرد.

گران ترین و شلوغ ترین زمان

بهترین زمان برای سفر به مشهد

همانطور که گفته شد در مناسبت های مذهبی مانند ماه رمضان، ولادت و شهادت امام رضا (ع)، محرم و صفر، ایام فاطمیه و دیگر ولادت ها و شهادت ها مشهد پرازدحام می شود. در نوروز و تعطیلات تابستان نیز شهر مشهد پذیرای زائران و گردشگران بسیاری است. همچنین روزهای خوش آب و هوا مانند بهار همینطور شلوغ است. در روزهای شلوغ معمولا برای رزرو هتل در مشهد یا پیدا کردن پرواز مناسب دچار دردسر خواهید شد و حتما باید از قبل برای سفر خود برنامه ریزی کنید.

در این مقاله بهترین ها برای سفر به مشهد را از لحاظ مناسبت های مختلف، آب و هوا و ازدحام کمتر بررسی کردیم. برای برنامه ریزی سفر به مشهد مقدس و بررسی قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد رفت و برگشت می توانید سری به سایت فلای تودی بزنید.

/ پایان رپورتاژ آگهی

فال حافظ