بدون رژیم، ضد رژیم و HAES به چه معناست؟


غیر رژیمی، ضد رژیم غذایی، سلامت در هر اندازه (HAES) – این اصطلاحات بیشتر و بیشتر در کتاب ها، مجلات، وبلاگ ها و رسانه های اجتماعی نشان داده می شوند. همچنین، بسیاری از متخصصان تغذیه و درمانگران ثبت شده در حال استفاده از رویکرد “غیر رژیمی” یا حتی “ضد رژیم غذایی” هستند. من سؤالات زیادی در مورد معنای این اصطلاحات می‌شنوم، همراه با این که «همه نوعی رژیم غذایی می‌خورند، پس چگونه کسی می‌تواند «ضد رژیم» باشد؟

ابتدا، بیایید کلمه ساده و فریبنده رژیم غذایی را بررسی کنیم. طبق فرهنگ لغت، رژیم غذایی می تواند به معنای “غذا و نوشیدنی به طور منظم ارائه یا مصرف شود” یا “تغذیه معمولی” باشد. همچنین می‌تواند به معنای «نوع و مقدار غذایی که به دلیل خاصی تجویز می‌شود» باشد، مانند رژیم غذایی کم سدیم، یا «رژیم خوردن و نوشیدن کم به منظور کاهش وزن».

وقتی کسی می گوید که «ضد رژیم» است یا از رویکرد «غیر رژیمی» استفاده می کند، منظورش رژیم های کاهش وزن است، نه «تغذیه همیشگی» کسی. در حالی که آنها از رژیم های محدود کننده برای کاهش وزن یا سایر دلایل غیرپزشکی حمایت نمی کنند، از خوردن برای حمایت از سلامت و تندرستی حمایت می کنند. متأسفانه، «ضد رژیم» و «غیر رژیم غذایی» به همراه عباراتی مانند «سلامتی» و «تغییر سبک زندگی» به طور فزاینده ای توسط افراد یا شرکت هایی که در واقع کاهش وزن را تبلیغ می کنند، استفاده می شود.

سوال بعدی که میشنوم اینه که “اگر رژیم نیست، پس چی؟” فلسفه های غیر رژیمی و ضد رژیمی از یک جایگزین سرچشمه می گیرند. به طور خاص، از Health At Every Size® یا HAES®. مانند هر چیزی که این تصور را که وزن = سلامتی را به چالش می کشد، HAES® اغلب به اشتباه تعبیر یا ارائه می شود. به من اجازه دهید برخی از افسانه های رایج HAES را رد کنم.

(Health at Every Size® و HAES® علائم تجاری ثبت شده انجمن تنوع اندازه و سلامت هستند. این یک گام محافظتی برای جلوگیری از استفاده از آنها برای ترویج رژیم های غذایی / داروها / جراحی کاهش وزن بود.)

افسانه: HAES® یعنی همه بدون در نظر گرفتن وزن سالم هستند

واقعیت این است که طرفداران HAES® می گویند که افراد در هر اندازه با بیماری و بیماری دست و پنجه نرم می کنند. و برخی افراد در وزن مناسب برای آنها نیستند. با این حال، رژیم غذایی به دلایل متعددی راه حل نیست.

تحقیقات نشان داده است که بین رژیم غذایی و رفتارهای غذایی نامنظم – حذف وعده غذایی، محدودیت شدید غذا، پاکسازی، افکار وسواسی غذایی – یا حتی با اختلالات واقعی خوردن در افراد مستعد ارتباط وجود دارد. همچنین، اکثر افرادی که وزن کم می کنند، صرف نظر از اینکه چه نوع رژیمی را دنبال می کنند، آن را برای طولانی مدت حفظ نمی کنند. رژیم‌های مزمن که به طور مکرر از دست می‌دهند و دوباره به دست می‌آورند، ممکن است در نهایت وزن بیشتری نسبت به زمانی که هرگز رژیم نگرفته بودند، داشته باشند.

HAES از افراد در انتخاب رفتارهای بهداشتی که پایدار هستند و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد، حمایت می کند. صرف نظر از وزن آنها یا سطح فعلی سلامت آنها.

HAES® همچنین به این نکته اشاره می کند سلامتی چندوجهی است و شامل جنبه های جسمی، اجتماعی، معنوی، شغلی، عاطفی و فکری است.. سلامت جسمانی ما، به طور خاص، نه تنها توسط عوامل رژیم غذایی و شیوه زندگی، بلکه ژنتیک و رشد اولیه دوران کودکی و همچنین وضعیت اجتماعی-اقتصادی ما شکل می‌گیرد.

افسانه: HAES® ضد کاهش وزن است

واقعیت این است که در حالی که رویکرد HAES® از پیگیری عمدی کاهش وزن پشتیبانی نمی کندزیرا وسواس بیش از حد وزن اغلب بیش از آنکه مفید باشد ضرر دارد، خود کاهش وزن را نه “خوب” و نه “بد” می داند.

HAES® تمرکز وزن را برمی دارد و آن را روی رفتارهایی قرار می دهد که نشان داده شده است به تنهایی برای سلامتی مفید هستند. HAES® خوردن را ترویج می کند به نحوی که نیازهای تغذیه ای فردی، گرسنگی، سیری، اشتها و لذت را متعادل می کند – به عبارت دیگر، غذا خوردن شهودی.

در زمینه ورزش، رویکرد HAES® می‌تواند انواع فعالیت‌های بدنی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و احساس خوبی نسبت به خود دارید، سپس آنها را به روشی قابل کنترل وارد زندگی خود کنید. اگر تصور شما از جهنم این است، هر روز صبح خود را از رختخواب بیرون بکشید تا به باشگاه بروید، تأیید نمی کند.

این جداسازی غذا و فعالیت بدنی از هدف کاهش وزن مهم است زیرا اگر انگیزه اولیه برای تغییر عادات کاهش وزن باشد و سوزن روی ترازو تکان نخورد یا پایین بیاید – و سپس بالا برود – انگیزه برای ادامه خوب غذا خوردن و ورزش اغلب خاموش می شود.

افسانه: HAES درباره رها کردن و ترویج چاقی است

واقعیت این است که اصول HAES® در جنبش پذیرش چربی آغاز شد، اما برای همه افراد با هر نوع بدن و اندازه اعمال می شود. افراد با هر اندازه ای می توانند به نام سلامتی با کنترل وزن خود مشغول شوند و HAES® مسیری آرام تر برای اتخاذ عادات غذایی و سبک زندگی نشان می دهد که از سلامتی حمایت می کند.

این را در نظر بگیرید: وقتی افراد با خوردن بهتر و ورزش بیشتر وزن خود را کاهش می دهند، کاهش وزن اعتبار هر گونه پیشرفت سلامتی را که اتفاق می افتد به دست می آورد، حتی اگر تحقیقات به طور جداگانه ثابت کرده است که فعالیت بدنی و تغذیه خوب به تنهایی می تواند سلامت را بهبود بخشد.

تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که رویکرد HAES® را اتخاذ می کنند، نتایج سلامت بهتری را تجربه می کنند – مانند کاهش فشار خون و سطح کلسترول، تصویر بهتر از بدن، و رفتارهای غذایی نابسامان کمتر. حتی زمانی که وزن کم نمی کنند، در مقایسه با رژیم های کاهش وزن.

پزشکان HAES از شامل بودن وزن دفاع می کنند، که به معنای پذیرش و احترام به تنوع شکل ها و اندازه های بدن است که به طور طبیعی در بین انسان ها اتفاق می افتد، بدون اینکه وزن های خاصی را ایده آل یا آسیب شناسی کند.

آنها همچنین خاطرنشان می کنند که همه بدون در نظر گرفتن اندازه، سزاوار احترام و دسترسی به مراقبت های بهداشتی هستند. واقعیت تاسف بار این است که تعصب وزن، انگ و تبعیض در جامعه بیداد می کند – از جمله در مراقبت های بهداشتی. سوگیری وزن از سوی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، دسترسی به مراقبت های مناسب و مبتنی بر شواهد را کاهش می دهد.

حتی زمانی که افراد مقدار وزنی را که قرار است باعث بهبود سلامتی شود – از 3 تا 10 درصد بالاترین وزن – از دست بدهند، ممکن است همچنان در محدوده “اضافه وزن” یا “چاق” در نظر گرفته شوند – و همچنان در معرض تعصب وزنی قرار دارند. و سوگیری وزن – مانند سایر اشکال سوگیری – با افزایش استرس و کمک به التهاب مزمن در بدن به طور مستقیم به سلامت آسیب می رساند.

غذای نهایی برای تفکر

ما کنترل مستقیمی بر رفتارهای خود داریم، اما نه بر نتایج بالقوه آن رفتارها. اینکه چگونه غذا می خوریم، حرکت می کنیم و از خود مراقبت می کنیم، رفتارهایی هستند، وزن ما چه می کند یا نمی کند نتیجه ای است که تحت تأثیر عوامل خارج از کنترل ما نیز قرار دارد. بنابراین تصمیم بگیرید که از کجا بیشترین ارزش را از تلاش خود دریافت خواهید کرد. چگونه می توانید در بدن اینجا و اکنون خود به بهترین وجه از خود مراقبت کنید؟


کری دنت، MPH، RDN، یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند. این پست فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و به منزله توصیه های پزشکی یا تغذیه فردی نیست.

به دنبال مشاوره 1 به 1 تغذیه هستید؟ کری ارائه می دهد برنامه 6 ماهه غذا و بدن (غذا شهودی، تصویر بدن، ذهن آگاهی، شفقت به خود) و الف برنامه 4 ماهه مدیریت IBS (کوچینگ رژیم غذایی کم FODMAP با تاکید بر افزایش آزادی غذا). برای کسب اطلاعات بیشتر از پیوندها دیدن کنید و یک تماس مقدماتی رایگان رزرو کنید تا ببینید آیا برنامه مناسب است یا خیر!

چاپ این پست چاپ این پست