رژیم غذایی غربی، فاجعه بار برای محیط زیست


بیاموزید که چگونه رژیم غذایی استاندارد آمریکایی که رژیم غربی نیز نامیده می شود، به مردم و کره زمین آسیب می رساند.

در طول 50 سال گذشته، تغییرات در سیستم کشاورزی و الگوهای غذایی ما پشت سر هم در حال انجام است و سرعت بیشتری گرفته است. تغییرات در سیستم غذایی ما سهم مستقیمی در توسعه غذاهایی داشته است که بخشی از رژیم غذایی غربی هستند – که تأثیر مستقیمی بر جوامع ما و همچنین محیط زیست گذاشته است.

تغییرات چشمگیر منجر به رژیم غذایی غربی می شود

رژیم غذایی ما در حدود نیم قرن گذشته به طور چشمگیری تغییر کرده است، از زمانی که به دلیل سبک تغذیه خود به نام رژیم غربی معروف شدیم – اصطلاحی که برای توصیف رژیم غذایی صنعتی ما با مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده، قندهای افزوده، چربی ها و … ابداع شد. غذاهای حیوانی افزایش سوپرمارکت‌های مدرن منجر به گسترش روزافزون طیف وسیعی از غذاهای از پیش بسته‌بندی شده و بسیار فرآوری شده شده است، در حالی که فاقد عرضه غذاهای مغذی و کامل هستند.

این نمودار تأثیر عظیم رستوران های فست فود را بر آمریکایی ها نشان می دهد. (راتلی، 2019)

آیا می دانستید که یک آمریکایی به طور متوسط ​​سالانه 1200 دلار برای وعده های غذایی فست فود خرج می کند؟ این یک تغییر اساسی در رژیم غذایی غربی – انفجار رستوران های فست فود – آغاز کرده است. نه تنها مصرف چربی های ناسالم در آمریکا افزایش یافته است، بلکه میزان قند اضافه شده به رژیم غذایی ما نیز به شدت افزایش یافته است – تقریباً 75٪ غذاها و نوشیدنی ها در ایالات متحده حاوی قندهای اضافه شده هستند و یک فرد به طور متوسط ​​13٪ از کل کالری روزانه را مصرف می کند. از قند – که منجر به افزایش دیابت، چاقی و بیماری قلبی شده است.

میزان سرانه سالانه شکر برای مصرف در قرن گذشته در این نمودار نشان داده شده است (گریتز، 2017).

در مقایسه با سایر کشورها، ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده گوشت است که هر سال بیش از 100 کیلوگرم گوشت مصرف می کند. کشاورزی دام به دلیل کشت بذر و غلات برای تغذیه حیوانات، محبوس شدن حیوانات در دامداری ها و گسترش فرآوری و توزیع محصولات دامی کارآمدتر شد. اگرچه ترکیب این روش‌ها قیمت گوشت‌ها را مقرون به صرفه‌تر می‌کرد، اما کیفیت سالم گوشت – به‌ویژه مشخصات چربی اشباع گوشت – کاهش یافته است.

دانشگاه آکسفورد. (2019). تولید گوشت گاو

صنعت غذا تأثیر فزاینده ای بر انتخاب های غذایی ما داشته است و ما را به سمت الگوی غذایی معمولی غربی که امروزه می شناسیم هدایت می کند – که شامل صنعتی پر از غذاهای فرآوری شده است. شرکت‌های مواد غذایی، مواد غذایی خام را به محصولات غذایی تبدیل می‌کنند، در حالی که به دروغ بازاریابی می‌کنند که این غذاهای هوس‌انگیز – پر از چربی، شکر و نمک – «سالم» در نظر گرفته می‌شوند و از مواد «طبیعی» ساخته شده‌اند. به عنوان مثال، سیب زمینی به چیپس سیب زمینی تبدیل شد. دانه های سویا به روغن سویا و ذرت به شربت ذرت با فروکتوز بالا، روغن ذرت و در نهایت همبرگر توسط گاوهای تغذیه شده با ذرت تبدیل می شود.

اکنون می بینید که چگونه در این مسیر قرار گرفتیم که ما را به سمت رژیم غذایی غربی سوق داد. علاوه بر این، زمانی که کشورهای در حال توسعه از فقر بیرون می آیند، مانند ما غذا می خورند و نرخ بیماری های مزمن در حال افزایش است.

این تصاویر مکان بیابان های غذایی و همچنین خطرات سلامتی را نشان می دهد (USDA، 2012).

تاثیر رژیم غذایی پرخطر

مدتی است که می‌دانیم رژیم‌های غذایی با کیفیت بالاتر با درآمد بیشتر همراه است، در حالی که رژیم‌های پرانرژی و فاقد مواد مغذی اغلب توسط افراد دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر (SES) و با درآمد کمتر مصرف می‌شوند. غذاهایی مانند غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، لبنیات کم‌چرب و میوه‌ها و سبزیجات تازه اغلب توسط گروه‌هایی با SES بالاتر مصرف می‌شوند، در حالی که غذاهایی مانند غلات تصفیه شده و چربی‌های اضافه شده بیشتر توسط گروه‌هایی با SES پایین‌تر مصرف می‌شوند. مسئله اصلی این است که در محله‌های کم درآمد، منابع ارزان قیمت غذاهای کم‌مغذی که به سادگی شکم را پر می‌کنند، دسترسی کمتری به منابع غذایی مقرون‌به‌صرفه‌تر و سالم‌تر، و زمان کمتری برای خرید و آماده‌سازی خانه وجود دارد. این تصادفی نیست که افراد دارای SES پایین به طور نامتناسبی از بیماری های مرتبط با رژیم غذایی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی رنج می برند.

این نمودار تفاوت های نسبی در GHG الگوهای غذایی پایدار را در مقایسه با میانگین رژیم غذایی فعلی نشان می دهد (Aleksandrowicz et al., 2016).

ردپای زیست محیطی سنگین رژیم غذایی غربی

الگوی رژیم غذایی غربی به بیش از انسان آسیب می زند – در واقع، تحقیقات نشان می دهد که این الگوی غذایی دارای سه تاثیر منفی است: سلامت انسان، محیط زیست و کشاورزی. الگوی غذایی غربی متکی بر تنوع کمتری از مواد غذایی مصرفی و روش‌های تولید کشاورزی است که بر اکوسیستم‌ها تأثیر منفی می‌گذارد، استفاده از سوخت‌های فسیلی را افزایش می‌دهد و انتشار گازهای گلخانه‌ای (GHGe) را افزایش می‌دهد – با فراوری بیشتر غذاها، GHGe بیشتری تولید می‌کنند. امروزه این نگرانی فزاینده ای است که ویژگی های گرمایش جهانی می تواند بر متابولیسم انسان تأثیر منفی بگذارد که ممکن است به مقاومت به انسولین و دیابت کمک کند. رژیم غذایی غربی در مقایسه با سایر الگوهای رژیمی که عمدتاً بر رژیم غذایی گیاهی و غذاهای کامل تمرکز دارند، تأثیر بیشتری بر محیط زیست دارد. تبدیل الگوهای غذایی غربی به سایر رژیم‌های غذایی پایدار – مانند وگان، گیاه‌خواری و آفت‌خواری – به طور بالقوه می‌تواند اثرات منفی محیطی مرتبط با رژیم غذایی غربی را کاهش دهد. یک چیز مسلم است: وقتی صحبت از یک الگوی غذایی می شود که به انسان ها و همچنین سیاره زمین کمک می کند، در الگوی رژیم غذایی غربی کنونی جای پیشرفت زیادی وجود دارد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد الگوهای تغذیه سالم، بیشتر بخوانید:

11 نکته برتر برای تغذیه پایدار
سبک تغذیه پایدار چیست؟
5 نکته مهم برای سبز کردن بشقاب

منابع:

الکساندرویچ، ال.، گرین، آر.، جوی، EJM، اسمیت، پی، و هاینز، ا. (2016). تأثیرات تغییر رژیم غذایی بر انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از زمین، استفاده از آب و سلامت: یک بررسی سیستماتیک. پلوس وان، 11(11). doi: 10.1371/journal.pone.0165797.

Confoy, M. (1947). یک کروگر در لکسینگتون، کنتاکی، در حدود 1947.

Cordain, L., Eaton, SB, Sebastian, A., Mann, N., Lindeberg, S., Watkins, BA, … Brand-Miller, J. (2005). خاستگاه و تکامل رژیم غذایی غربی: پیامدهای سلامتی برای قرن بیست و یکم مجله آمریکایی تغذیه بالینی، 81(2)، 341-354. دو: 10.1093/ajcn.81.2.341.

DAluisio، F.، & Menzel، P. (2007). سیاره گرسنه: آنچه دنیا می خورد. برکلی: مطبوعات ده سرعت.

Darmon، N.، & Drewnowski، A. (2008). آیا طبقه اجتماعی کیفیت رژیم غذایی را پیش بینی می کند؟ مجله آمریکایی تغذیه بالینی، 87(5)، 1107-1117. دو: 10.1093/ajcn/87.5.1107.

Ervin RB، Ogden CL (2013) مصرف قندهای افزوده شده در بین بزرگسالان ایالات متحده، 2005-2010. خلاصه داده های NCHS. 122:1-8.

FoodInustry.com (2019، آوریل). چند فروشگاه مواد غذایی در ایالات متحده وجود دارد؟ برگرفته از: https://www.foodindustry.com/articles/how-many-grocery-stores-are-there-in-the-united-states/.

گریتز، جی. (2017، مه). تاریخچه ناخوشایند شکر، ولع سیری ناپذیر آمریکایی. مجله اسمیتسونیان برگرفته از: https://www.smithsonianmag.com/history/unsavory-history-sugar-american-craving-180962766/.

Kuhnlein, HV, Erasmus, B., Spigelski, D., & Burlingame, BA (2013). سازمان غذا، کشاورزی سازمان ملل متحد. ایتالیا: رم. سیستم غذایی و رفاه مردم بومی: مداخلات و سیاست‌ها برای جوامع سالم

Mejía، NV، Reyes، RP، Martinez، Y.، Carrasco، O.، و Cerritos، R. (2018). پیامدهای رژیم غذایی غربی برای تولید کشاورزی، سلامت و تغییرات آب و هوایی. مرزها در سیستم های غذایی پایدار، 2. doi: 10.3389/fsufs.2018.00088.

نستله، ام.، و پولان، ام. (2013). سیاست غذایی: چگونه صنعت غذا بر تغذیه و سلامت تأثیر می گذارد. برکلی، کالیفرنیا: انتشارات دانشگاه کالیفرنیا.

Popkin، BM، Adair، LS، و Ng، SW (2012). انتقال جهانی تغذیه و همه گیری چاقی در کشورهای در حال توسعه بررسی های تغذیه، 70(1)، 3-21. برگرفته از: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257829/.

پوتی، جی ام، مندز، MA، Ng، SW، و Popkin، BM (2015). آیا درجه پردازش و راحتی غذا با کیفیت غذایی غذاهای خریداری شده توسط خانواده های آمریکایی مرتبط است؟ مجله آمریکایی تغذیه بالینی، 101(6)، 1251-1262. دو: 10.3945/ajcn.114.100925.

Rose, D., Bodor, JN, Hutchinson, PL, & Swalm, CM (2010). اهمیت یک رویکرد چند بعدی برای مطالعه ارتباط بین دسترسی به غذا و مصرف مجله تغذیه، 140(6)، 1170-1174.

Routley، N. (2019، 7 دسامبر). رتبه بندی: بزرگترین زنجیره های فست فود در آمریکا. سرمایه داری بصری برگرفته از: https://www.visualcapitalist.com/biggest-fast-food-chains-in-america/.

Sáez-Almendros, S., Obrador, B., Bach-Faig, A., & Serra-Majem, L. (2013). ردپای زیست محیطی الگوهای غذایی مدیترانه ای در مقابل غربی: فراتر از مزایای سلامتی رژیم غذایی مدیترانه ای بهداشت محیط، 12(1). doi: 10.1186/1476-069x-12-118.

ولفسون، جی، رمزینگ، آر.، ریچاردسون، CR، و پالمر، A. (2019). موانع دسترسی به غذای سالم: ارتباط با درآمد خانوار و رفتار آشپزی گزارش های طب پیشگیری، 13، 298-305