آیا رژیم AIP مزایایی دارد؟

آیا نمی دانید رژیم AIP برای شما مناسب است؟ شارون به سوالات اصلی شما در مورد برنامه رژیم غذایی AIP می پردازد.

ممکن است در مورد رژیم غذایی AIP (رژیم پروتکل خود ایمنی) شنیده باشید که بیشتر مورد توجه افراد علاقه مند به مدیریت بیماری های خود ایمنی خود قرار گرفته است. بیماری های خودایمنی شرایط مزمنی هستند که در آن سیستم ایمنی فرد به سلول های خود حمله کرده است. رژیم AIP چیست؟ طرفداران رژیم غذایی AIP ادعا می کنند که با جلوگیری از “نشت روده” التهاب را کاهش می دهد و شدت علائم خود ایمنی را کاهش می دهد. این رژیم توصیه می‌کند علائم را با پیروی از یک لیست غذایی AIP که گروه‌های غذایی متعدد و غذاهای مغذی را حذف می‌کند، کاهش دهید. هدف از این فرآیند حذف، شناسایی غذاهایی است که باعث ایجاد علائم می شوند. اما فرآیند حذف AIP ممکن است هزینه های غیرضروری برای سلامتی شما داشته باشد.

اگر یک بیماری خودایمنی دارید، احتمالاً به دنبال راه هایی هستید که درد و علائم خود را به حداقل برسانید. ممکن است مقالاتی را به صورت آنلاین مشاهده کرده باشید که توصیه می کنند از AIP استفاده کنید. اما قبل از انجام این کار، برای درک بهتر اثرات منفی احتمالی و شکاف های موجود در تحقیقات و دانش در مورد AIP، ادامه مطلب را بخوانید.

مرحله حذف رژیم غذایی AIP، شب بو مانند سیب زمینی و همچنین حبوباتی مانند لوبیا را حذف نمی کند.

AIP چیست؟ AIP چگونه کار می کند؟

AIP (رژیم غذایی پروتکل خود ایمنی) یک برنامه غذایی است که به منظور کاهش التهاب، درد و علائم مربوط به بیماری های خود ایمنیمانند آرتریت روماتوئید (RA)، IBS، بیماری سلیاک، دیابت نوع 1، پسوریازیس، MS، PCOS و لوپوس.

رژیم AIP به منظور حذف غذاهایی است که باعث التهاب و افزایش نفوذپذیری روده می شود. هدف آن کاهش احتمال “نشت روده” است – وضعیتی که در آن آسیب به سد روده باعث ایجاد بیماری های خود ایمنی می شود. با این حال، تحقیقات در این زمینه کم است، بنابراین این به خوبی درک نشده است.

برنامه حذف رژیم غذایی AIP سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل دلمه ای را حذف می کند.

لیست غذای AIP چیست؟

مرحله اول رژیم غذایی AIP برای حدود یک ماه یک مرحله حذف است که بسیاری از غذاها از جمله غلات، حبوبات (لوبیا، عدس، نخود)، لبنیات، تخم مرغ، شکر تصفیه شده، جایگزین های شکر، افزودنی های شیمیایی، سبزیجات تصفیه شده را از رژیم حذف می کند. روغن ها، شربت ذرت با فروکتوز بالا، گل شب بو، آجیل، دانه ها، قهوه و الکل. آنچه می خورید پروتئین های حیوانی، سبزیجاتی که شب بو نیستند، میوه ها و آردهای بدون غلات است. اساسا یک رژیم سرخپوشان با محدودیت حتی بیشتر.

فاز دو رژیم یک مرحله معرفی مجدد است که به آرامی غذاها را یکی یکی دوباره اضافه می کند تا ببیند آیا علائم را تجربه می کنید یا خیر.

مرحله سوم نگهداری است، پس از اینکه غذاهایی را که ممکن است محرک علائم باشند را شناسایی کردید.

برنامه رژیم غذایی AIP خواستار حذف غلات و آجیل است.

چه کسی کاندیدای خوب برای برنامه رژیم غذایی AIP است؟

افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی که منجر به علائم می شود. با این حال، رژیم غذایی اثبات شده ای برای درمان این بیماری ها نیست و بسیاری از غذاها مانند غلات کامل، حبوبات، سبزیجات خاص و آجیل را که می دانیم مفید هستند، حذف می کند.

این رژیم ممکن است به شناسایی محرک های منحصر به فرد، مانند عدم تحمل غذایی و حساسیت ها کمک کند. به عنوان مثال، بیماری سلیاک به معنای اجتناب از مصرف غلات حاوی گلوتن در طول عمر است.

برنامه رژیم غذایی AIP قرار است التهاب را کاهش دهد، اما غذاهایی را که ما می دانیم التهاب بریده شده را حذف می کند، مانند غلات کامل، لوبیا، گوجه فرنگی و فلفل.

آیا اشکالی وجود دارد؟

شواهد کافی برای دانستن اینکه این غذاها محرک هستند وجود ندارد – کل این ایده که این غذاها “التهاب” هستند توسط علم ثابت نشده است. به عنوان مثال، این تحقیقات نشان می دهد که آجیل، دانه ها، غلات، سبزیجات شب بو مانند گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای و حبوبات ضد التهاب هستند و با کاهش سطح التهاب مرتبط هستند. بنابراین، حذف بی مورد این غذاها از رژیم غذایی ممکن است منطقی نباشد.

البته زمانی که از اختلالات خودایمنی رنج می برید، تمرکز روی غذاهای غنی از مواد مغذی و ضد التهابی در رژیم غذایی منطقی است، اما این برنامه غذایی بسیار محدودکننده است، حتی اگر فقط برای یک ماه مصرف شود. در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم غذایی ضد التهابی سرشار از غذاهای گیاهی کامل است، از جمله غذاهای سویا، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، چربی‌های سالم، شکلات تلخ و چای. اطلاعات بیشتر در مورد غذا خوردن ضد التهاب را اینجا بخوانید.

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های ضد التهابی مبتنی بر غلات کامل، حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها هستند. برای شروع این دستور تهیه لوبیا سیاه و کاسه گیاهی برنج را امتحان کنید.

پژوهش چه می گوید؟

برخی مطالعات کوچک انجام شده است که بهبود را نشان می دهد، اما برای درک واقعی مزایای بالقوه رژیم AIP به آزمایشات بالینی نیاز داریم.

به عنوان مثال، مقایسه اثرات رژیم غذایی AIP با یک الگوی غذایی ضد التهابی شناخته شده، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای سالم یا رژیم گیاهخواری/وگان، جالب خواهد بود. نشان داده شده است که این الگوهای رژیم غذایی باعث کاهش التهاب و علائم RA، و همچنین مزایای دیگر برای اختلالات خود ایمنی می شوند.

در وبلاگ Ask Sharon من درباره مسائل مهم تغذیه بیشتر بیاموزید:

مزایا و خطرات سلامتی شب بو چیست؟
آیا باید رژیم کتو را امتحان کنم؟
چرا با افزایش سن کاهش وزن سخت است؟
آیا روغن نارگیل سالم است؟

درباره شارون بپرس

به عنوان بخشی از برنامه من “از شارون بپرس”، من به سوال برتر ماه ارسال شده از طریق وبلاگم، فیس بوک، پاسخ می دهم. توییتر یا اینستاگرام جواب بدین شما حتی می توانید یک جایزه ببرید! فراموش نکنید که سوال تغذیه سوزان خود را در این ماه از طریق وبلاگ من یا سایر رسانه های اجتماعی ارسال کنید. این سوال مورد علاقه من در این ماه است.