درک سلامت در هر اندازه + اصول جدید HAES®


اولین مواجهه من با اصول بهداشت در هر اندازه® (HAES®) بیش از یک دهه پیش، لحظه ای مهم در زندگی شخصی و حرفه ای من بود. از آن زمان، متوجه شدم که نه تنها بسیاری از مردم معنی واقعی HAES را نمی دانند (نکته: به این معنی نیست که همه می توانند در هر اندازه ای سالم باشند)، بلکه مشکلاتی در نسخه HAES وجود دارد. اصولی که به تغییر مسیر من کمک کرد تا به دنبال کاهش وزن عمدی و ترویج آن در دیگران نباشم.

این اصول، که بسیار متفکرانه با نظرات فراوان جامعه، برای اولین بار مورد بازنگری قرار گرفتند HAES® را به آنچه که همیشه در نظر گرفته شده بود برمی گرداند: دسترسی به مراقبت های بهداشتی بدون تعصب برای بدن در هر اندازه.

ریشه های HAES® با جنبش پذیرش چربی در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970 آغاز می شود، که با دیگر جنبش های عدالت اجتماعی که با اشکال ظلم و ستم مانند نژادپرستی، جنسیت گرایی، آژیسم، طبقه گرایی و غیره مبارزه می کردند، آمیخته شد. به قول جانی تیلمون، فعال. ، صحبت در سال 1972:

“من یک زن هستم. من یک زن سیاه پوست هستم. من یک زن فقیر هستم. من یک زن چاق هستم. من یک زن میانسال هستم. و من در بهزیستی هستم. در این کشور، اگر شما یکی از آن چیزها باشید، کمتر به عنوان یک انسان به حساب می آیید. اگر شما همه این چیزها هستید، اصلاً به حساب نمی آیید. جز به عنوان یک آمار.»

متأسفانه، برخی از کتاب‌های ضد رژیم غذایی که در دهه 1980 منتشر شدند، کمتر بر ظلم و ستم مبتنی بر وزن ناشی از چربی هراسی (یا ضدچاقی، زیرا بخش «فوبیا» دلالت بر این دارد که چربی هراسی یک بیماری روانی است) و بیشتر تمرکز داشتند. در مورد این واقعیت که تکرار رژیم می تواند به مرور زمان منجر به افزایش وزن شود – همراه با این ایده که دلیل اینکه ما باید رژیم را متوقف کنیم این است که چاق نشویم. این خودش مصداق ضد چاقی است.

اولین ظهور HAES®

در دهه 1990 بود که نسخه های اولیه چیزی که به عنوان Health at Every Size شناخته می شد شروع به ظهور کردند. ترکیب عناصر رویکرد غیر رژیمی و پذیرش اندازه

انجمن تنوع اندازه و سلامت (ASDAH) اولین نسخه از اصول بهداشت در هر اندازه® را در سال 2003 منتشر کرد.

  • پذیرش و احترام به تنوع شکل و اندازه بدن.
  • تشخیص آن سلامتی و تندرستی چند بعدی هستند و اینکه شامل جنبه های فیزیکی، اجتماعی، معنوی، شغلی، عاطفی و فکری می شود.
  • ارتقاء تمام جنبه های سلامت و رفاه برای افراد در هر اندازه.
  • ترویج غذا خوردن به روشی که نیازهای تغذیه ای فردی، گرسنگی، سیری، اشتها و لذت را متعادل می کند.
  • ترویج فعالیت بدنی مناسب، لذت بخش و زندگی را افزایش می دهدبه جای تمریناتی که بر هدف کاهش وزن متمرکز است.

وقتی محقق لیندو بیکن کتابی را با همین نام در سال 2008 منتشر کرد، Health at Every Size® رایج شد. متأسفانه، این باعث شد بسیاری از مردم فکر کنند که بیکن HAES را “اختراع” کرده است، که درست نیست.

در سال‌های 2011-2012، ASDAH علامت تجاری Health at Every Size® و HAES® را ثبت کرد. به دلیل نگرانی در مورد مشارکت شرکت های کاهش وزن. در واقع، علیرغم علامت تجاری، کلینیک های بهداشتی زیادی وجود دارند که ادعا می کنند با HAES هماهنگ هستند و در عین حال کاهش وزن را ارائه می دهند.

اصلاح شده (و کمی بهبود یافته) HAES® اصول

در سال 2013 ASDAH اصول بهداشت در هر اندازه را تجدید نظر کرد. متوجه خواهید شد که این نسخه بیشتر بر روی انگ وزن و سایر نابرابری‌های سیستمی تمرکز می‌کند، اما چیزی که واقعاً در جریان اصلی به وجود می‌آید، دو بخش آخر (خوردن و حرکت) است، با کمی پذیرش خود:

  • گنجاندن وزن تنوع شکل ها و اندازه های بدن را بپذیرید و به آن احترام بگذارید و ایده آل سازی یا آسیب شناسی وزن های خاص را رد کنید.
  • ارتقای سلامت. حمایت از سیاست‌هایی که دسترسی به اطلاعات و خدمات را بهبود می‌بخشد و یکسان می‌کند، و اقدامات شخصی که رفاه انسان را بهبود می‌بخشد، از جمله توجه به نیازهای فیزیکی، اقتصادی، اجتماعی، معنوی، عاطفی و غیره.
  • مراقبت محترمانه تعصبات خود را بپذیرید و برای پایان دادن به تبعیض وزن، انگ وزن و تعصب وزن تلاش کنید. اطلاعات و خدمات را از درک این موضوع که وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، سن و سایر هویت‌ها بر انگ وزن تأثیر می‌گذارند، ارائه دهید و از محیط‌هایی حمایت کنید که به این نابرابری‌ها رسیدگی می‌کنند.
  • خوردن برای رفاه. ترویج غذا خوردن منعطف و فردی مبتنی بر گرسنگی، سیری، نیازهای تغذیه ای و لذت، نسبت به هر برنامه غذایی تنظیم شده خارجی که بر کنترل وزن متمرکز باشد.
  • حرکت تقویت کننده زندگی از فعالیت‌های بدنی حمایت کنید که به افراد با هر اندازه، توانایی و علایق اجازه می‌دهد تا هر اندازه که انتخاب می‌کنند، در حرکات لذت‌بخش شرکت کنند.

متأسفانه، نحوه تفسیر HAES® در میان متخصصان بهداشتی که در مدل سنتی مراقبت‌های بهداشتی کار می‌کردند که بر کاهش وزن تمرکز می‌کرد، بسیار متفاوت بود – به روش‌هایی که اغلب متناقض بود.

همچنین واقعاً بر سلامت تمرکز می کند، که اغلب به این صورت تعبیر می شد: “اگر چاق باشید، تا زمانی که سالم باشید و به طور فعال به دنبال سلامتی باشید، اشکالی ندارد.” بسیاری از افراد چاق در نهایت در موقعیتی قرار گرفتند که احساس می کردند باید سلامت خود را “انجام دهند”.

پست مرتبط:

تکان دادن بزرگ

در پایان دهه 2010، همه چیز در حال پیشرفت بود. برای سال‌ها، ASDAH و «جنبش HAES®» عمدتاً توسط زنان سفیدپوست با حداقل امتیاز نسبی هدایت می‌شد.

حتی اگر اصول سال 2013 به این واقعیت اشاره کرد که انگ وزن به طور کلی در افرادی که «دیگر» هستند به روش‌های دیگری تقویت می‌شود – بر اساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، سن و سایر هویت‌ها. آنها هنوز با ریشه های جنبش پذیرش چربی فاصله داشتند.

یادم می آید که در کنفرانس ASDAH 2018 (اولین کنفرانس من) شرکت کردم و با واقعیت دو پاراگراف بالا برخورد کردم. بحث‌های داغ زیادی وجود داشت، اما بحث‌هایی بود که باید انجام می‌شد زیرا کمک می‌کرد تسریع برخی تغییرات واقعی

در سال 2020، ASDAH تلاش های خود را مجدداً متمرکز کرد تا توسط کسانی که بیشتر تحت تأثیر تعصب ضد چربی قرار گرفته اند هدایت شود. اگر بخواهیم کاملاً صریح بگوییم، این مورد برای برخی از ارائه دهندگان همسو با HAES که در واقع کمترین تأثیر را از جانبداری ضد چربی دارند (سفید، لاغر یا کوچک، تحصیلکرده) خوشایند نیست.

اعتراف می‌کنم که در این مدت گاهی نگران می‌شدم «چیز اشتباه» را بگویم، اما من از آن به عنوان فرصتی برای گوش دادن و یادگیری استفاده کردم. زمانی که من تازه کار با لیندو بیکن را به عنوان نویسنده ارواح بر روی بازبینی کتاب «سلامت در هر اندازه» شروع کرده بودم، میلیون‌ها بار درست بود، و همه چیز منفجر شد. من قبل از نوشتن این پست اینستاگرام تقریباً دچار حمله پانیک شدم.

اما من گوش دادم و یاد گرفتم، این پست اینستاگرام را نوشتم، سپس گوش دادم و چیزهای بیشتری یاد گرفتم.

راه به سوی اصلاحات جدید

در طول سال گذشته به علاوه، ASDAH روی تجدید نظر سوم اصول HAES® کار کرد. همانطور که رهبران ASDAH در یک جلسه مجازی در ماه گذشته توضیح دادند، تجدید نظر فعلی به دلیل ایجاد انگیزه انجام شد نگرانی عمیق از اینکه HAES® به عنوان یک جنبش عدالت اجتماعی قرار گرفته است (که در واقع اینطور نیست)، و وجود دارد سلامت گرایی و توانمندی ذاتی در جایگاه خوردن و حرکت به عنوان اصول.

همچنین، همانطور که در بالا اشاره کردم، دو نسخه اول اصول کار افرادی بود که (عمدتا) سفیدپوست، (عمدتا) لاغر یا کوچک چاق و (بیشتر) متخصصان بهداشت یا دانشگاهیان بودند.

و این کلید است: افرادی که بیشتر تحت تاثیر تعصب پزشکی ضد چربی قرار گرفتند، HAES® را برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی دلسوزانه مفید ندیدند.

چرا؟ زیرا حتی اگر افراد Superfat+ و BIPOC چاق از این اصول پیروی کنند – درگیر شدن در حرکات شادی آور، کنار گذاشتن رژیم غذایی و یافتن پذیرش – آنها همچنان خود را در موقعیتی می‌دانستند که نمی‌توانستند به روش‌های پزشکی نجات‌دهنده دسترسی داشته باشند، زیرا «بیش از حد چاق» بودند.

این تجدید نظر جدید مبتنی بر آزادی است و با ورودی های جامعه به دست می آید. یکی از جنبه‌ها نیز این بود که مشخص شود HAES® و ASDAH چه هستند و چه چیزی نیستند (یا نمی‌توانند باشند).

  • ASDAH بزرگترین گروه سازمان یافته متخصصان بهداشتی است که به مراقبت از افراد چاق اهمیت می دهند، اما این تنها گروهی نیست که به تعصب ضد چربی در جامعه یا مراقبت های بهداشتی می پردازد.
  • HAES® یک برنامه خودیاری نیست، اما جهت گیری برای سلامت و مراقبت های بهداشتی است که رویکردها و شیوه های بسیاری را در بر می گیرد.

*(از طریق این فرآیند، رهبران ASDAH دریافتند که تعداد زیادی از متخصصان تغذیه و درمانگران خصوصی وجود داشته است که نسخه خودیاری HAES® را ارائه می‌دهند. اعتراف می‌کنم برای مدتی در آن دام افتادم. همچنین، تقریباً به اندازه کافی وجود ندارد. پزشکان و پزشکان پزشکی که مراقبت های همسو با HAES® را ارائه می دهند.)

HAES جدید® اصول

البته، بسیاری از افراد در هر اندازه می خواهند غذا و حرکت را در نحوه مراقبت از خود لحاظ کنند. اما اصول تجدید نظر شده HAES® به گونه‌ای است که بر رضایت مبتنی بر شواهد، آگاهانه و استقلال شخصی تأکید می‌کند و در عین حال از دام سلامت‌گرایی اجتناب می‌کند.

  • مراقبت های بهداشتی یک حق انسانی برای افراد با هر اندازه است، از جمله آنهایی که در بالاترین انتهای طیف اندازه قرار دارند.
  • تندرستی، مراقبت و شفا منابعی هستند که هستند هم جمعی و هم عمیقاً شخصی.
  • مراقبت به طور کامل تنها زمانی ارائه می شود که عاری از تعصب ضد چربی و با در نظر گرفتن افراد در هر اندازه ارائه می شود.
  • سلامت یک ساختار اجتماعی سیاسی است که ارزش های جامعه را منعکس می کند.

چارچوب مراقبت برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی

در کنار اصلاحات 2024 در اصول HAES®، ASDAH چیز جدیدی را توسعه داد – یک چارچوب مراقبتی سلامت در هر اندازه. این چارچوب در نظر گرفته شده است که به عنوان یک نقشه راه برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی برای همسو شدن با HAES® عمل کند. عناصر اصلی عبارتند از:

  1. زمینه سازی در چارچوب های رهایی بخش (سلامت در هر اندازه به خودی خود یک چارچوب آزادی‌بخش یا جنبش عدالت اجتماعی نیست، بلکه هدف آن همسویی با سایر جنبش‌ها به منظور پیشبرد سفر به سوی رهایی برای همه است.)
  2. خودمختاری بدنی بیمار
  3. رضایت آگاهانه (ارائه شده بدون سوگیری و با تمرکز بر استقلال بیمار)
  4. مراقبت دلسوزانه
  5. تحلیل انتقادی، کاربرد و اجرا تحقیقات و توصیه های پزشکی مرتبط با وزن
  6. مهارت ها و تجهیزات برای ارائه مراقبت دلسوزانه و همه جانبه از بدن افراد چاق
  7. نقش ها و مسئولیت های ارائه دهنده (شامل استفاده از چارچوب های اخلاقی و آزادی بخش)
  8. ابزارهایی که بدون کمک به ظلم و ستم، از رفاه و شفا حمایت می کنند
  9. پرداختن به تعصب ضد چربی شما
  10. پرداختن به تعصب سیستمیک ضد چربی

هر یک از این عناصر به یک اندازه مهم هستند (#1 مهمتر از #10 نیست) و اگر حتی یکی از آنها گم شده باشد، HAES®مراقبت هماهنگ امکان پذیر نیسته. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی باید به دنبال یادگیری مداوم باشند تا به روز بمانند و به ارائه مراقبت های همسو با HAES® ادامه دهند.

متأسفانه، من با ارائه دهندگانی روبرو شده ام که فکر می کنند با HAES® همسو هستند، اما طرز فکر آنها در تکرارهای اولیه HAES® گیر کرده است، که دوباره بر روی غذا خوردن، حرکت و قطعات پذیرش خود تمرکز می کند. این باعث می شود که این ارائه دهندگان فکر کنند که توصیه کاهش وزن عمدی می تواند مطابق با HAES باشد، واقعاً آسان است.


کری دنت، MPH، RDN، یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند. این پست فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و به منزله توصیه های پزشکی یا تغذیه فردی نیست.

به دنبال مشاوره 1 به 1 تغذیه هستید؟ کری ارائه می دهد برنامه 6 ماهه غذا و بدن (غذا شهودی، تصویر بدن، ذهن آگاهی، شفقت به خود) و الف برنامه 4 ماهه مدیریت IBS (کوچینگ رژیم غذایی کم FODMAP با تاکید بر افزایش آزادی غذا). برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوندها مراجعه کنید و یک تماس مقدماتی رایگان رزرو کنید تا ببینید آیا برنامه مناسب است یا خیر!

چاپ این پست چاپ این پست





منبع