چرا ذهن آگاهی از تغییر عادت حمایت می کند؟


زمان خواندن: 6 دقایق

شما می توانید استدلال کنید که زندگی مجموعه ای از موفقیت ها و شکست ها است. آیا نتوانستید انتظارات والدین خود را برآورده کنید، نمرات مورد نظر خود را در مدرسه به دست آورید، به شغلی که می خواستید، ارتقای شغلی، زندگی اجتماعی و خانه ای که می خواستید برسید؟

البته، زندگی از روزها تشکیل شده است و هر روز فرصت های متعددی برای “موفقیت” یا “شکست” ارائه می دهد. آیا زمانی که زنگ ساعت شما به صدا در می آید موفق می شوید یا نمی توانید از رختخواب بلند شوید؟ آیا موفق می شوید یا نمی توانید برخی از حرکات را در روز خود جا دهید؟ آیا در پختن شام به جای برداشتن غذا موفق می شوید یا شکست می خورید (و اگر آشپزی می کردید، آیا آن غذا موفقیت آمیز بود یا شکست؟ آیا به جای خواندن فقط یک فصل دیگر از کتاب خود یا تماشای فقط با رفتن به رختخواب به موقع موفق شدید. یک اپیزود دیگر از آن نمایش که به آن علاقه داشتید؟

فکر می کنم من ایده های ما در مورد اینکه چه چیزی به معنای موفقیت و چه چیزی به معنای شکست است، می تواند مانع اصلی شکل گیری عاداتی باشد که از سلامت و رفاه ما حمایت می کند.و همچنین موانعی برای گره گشایی از عادت هایی که از سلامت و رفاه ما حمایت نمی کنند. خبر خوب این است که ذهن آگاهی از تغییر عادت با کمک به شما در اجتناب از آن موانع پشتیبانی می کند.

آگاهی دادن به عادات فعلی خود

ذهن آگاهی توسط Jon Kabat-Zinn چنین تعریف شده است «توجه به روشی خاص: عمدی، در لحظه حال و بدون قضاوت». بیشتر اوقات، ما در لحظه حال نیستیم. ما در خلبان خودکار هستیم، در حال گذر از حرکات زندگی هستیم – غذا خوردن، رانندگی یا حتی صحبت کردن – در حالی که ذهن ما مشغول بازگویی گذشته یا نگرانی در مورد آینده است.

پس این چگونه در زندگی روزمره و شکل گیری عادات صدق می کند؟

تمرین ذهن آگاهی باعث می شود از افکار، احساسات، رفتارها و عادات خود بیشتر آگاه باشید، به همین دلیل است که بخش “بدون قضاوت” مهم است – احتمال اینکه شما از جنبه هایی از خودتان که هیجان زده نیستید بیش از حد آگاه شوید.

شاید متوجه شده باشید که دارید با خود شوخی می کنید که چند وقت یکبار به موقع به رختخواب می روید یا چند روز شامل نوعی حرکت فیزیکی است. شاید متوجه شوید که بدون فکر غذا می خورید نه گهگاهی، بلکه تقریباً در هر وعده غذایی.

احساس قضاوت شدن – حتی زمانی که شما قاضی هستید – می تواند منجر به شرم و گناه شود که هیچ کدام از این دو انگیزه موثری برای تغییر مثبت نیستند. اما می‌توانید تمرین کنید که به قضاوت‌های خود در هنگام ظهور توجه کنید، سپس آنها را با مهربانی، کنجکاوی و پذیرش آرام کنید.

مهربانی و کنجکاوی به شما کمک می کند شناسایی، کاوش و درک آنچه ممکن است به فکر یا رفتاری منجر شده باشد که ممکن است نسبت به آن قضاوت کنید. به عنوان مثال، ممکن است کل پیمانه بستنی را خورده باشید زیرا به شدت احساس اضطراب یا تنهایی می‌کردید. وقتی بی فکر هستید، جایی برای کنجکاوی و رشد و تغییر نیست.

پذیرش به سادگی یعنی اعتراف به این که هر چیزی که فکر می کنید، احساس می کنید، انجام می دهید یا تجربه می کنید، همین طور است در لحظه حال. این به شما کمک می کند تا از هدر دادن انرژی برای ضرب و شتم خود یا مبارزه با انکار جلوگیری کنید تا بتوانید در عوض چگونگی ایجاد تغییرات مثبت را کشف کنید.

شروع دوباره موفقیت است

ما می توانیم ذهن آگاهی را به طرق مختلف تمرین کنیماما مدیتیشن ذهن آگاهی روش “رسمی” برای تمرین ذهن آگاهی است. نه تنها مدیتیشن ذهن آگاهی ابزاری قدرتمند است که می‌تواند به بهبود سلامت و تندرستی از طرق مختلف کمک کند، بلکه خود تمرین این شکل از مدیتیشن استعاره‌ای شگفت‌انگیز از آنچه در هنگام تلاش برای ایجاد عادات اتفاق می‌افتد است.

اگر تا به حال مدیتیشن تمرکز حواس را تمرین کرده اید، احتمالاً با معطوف کردن توجه خود به نفس خود شروع کرده اید. (روش‌های دیگری برای تمرین وجود دارد، اما این رایج‌ترین روش است، مخصوصاً برای مبتدیان.) شما می‌خواهید به جای اینکه اجازه دهید نفس درگیر افکارتان شود، توجه خود را روی نفس خود نگه دارید، اما این کار چگونه انجام می‌شود. خوب نیست، زیرا ناگهان متوجه می‌شوید که به مکالمه‌ای فکر می‌کنید که دیروز داشتید، چه چیزی برای شام می‌خواهید درست کنید، یا آن رزرو هتلی که باید برای سفر آینده انجام دهید.

ذهن شما سرگردان شد، زیرا این کاری است که ذهن ها انجام می دهند.

بنابراین بخش اساسی تمرین مراقبه ذهن آگاهی این است که متوجه شوید چه زمانی ذهن شما سرگردان شده است و آن را به نفس خود بازگردانید. و انجام آن دوباره، و دوباره، و دوباره … بدون قضاوت.

این یک نیست شکست وقتی ذهن شما سرگردان است – این یک موفقیت وقتی متوجه شدید که ذهن شما سرگردان شده است و آن را به نفس خود باز می گردانید.

ممکن است برخی از جلسات مدیتیشن را داشته باشید که در آن ذهن شما کمتر سرگردان باشد، برخی دیگر جایی که بیشتر سرگردان باشد. گاهی اوقات، هیچ قافیه یا دلیلی وجود ندارد. مواقع دیگر، در یک روز سخت به مدیتیشن خود می‌روید، و جای تعجب نیست که ذهن شما همه جا را فرا گرفته است.

مهم نیست که جلسه شما چگونه پیش می رود، بدون قضاوت ذهن خود را به لحظه حال، به نفس خود باز می گردانید. این یک مفهوم مهم برای هوشیار بودن و تمرین مراقبه، بلکه برای هر نوع شکل گیری عادت است.

عدم قضاوت به عنوان یک نیروی محرک

وقتی قصد دارید یک عادت جدید (یا یک عادت قدیمی را از بین ببرید) این در مورد جمع آوری یک رشته ناگسستنی از انجام (یا انجام ندادن) رفتاری نیست که این عادت را شکل می دهد. این غیر واقعی است، زیرا شما انسان هستید و کامل نیستید، زیرا هیچ انسانی اینگونه نیست. ما نامرتب و ناقص هستیم و این زیباست. ما روزهای خوب و روزهای بدی داریم و زندگی ما را به شکل غیرمنتظره ای پرتاب می کند. چون زندگی همینه

هر بار که از مسیر عادت جدید خود پرسه می‌زنید، زمانی که برمی‌گردید یک موفقیت است.

برخی افراد ایجاد عادت را نسبتا آسان می دانند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند، «من هر روز برای پیاده‌روی می‌روم» و این کار را انجام می‌دهند.

افراد دیگر ممکن است همین تصمیم را بگیرند و به مدت یک هفته هر روز پیاده روی کنند. اما بعد یک روز را از دست می دهند. اگر آنها آن را به عنوان یک شکست تعریف و درونی کنند، می تواند بازگشت به مسیر را بسیار دشوارتر کند.

فرض کنید با خود می گویید: «یک روز پیاده روی را از دست دادم. واضح است که من یک شکست خورده و یک بازنده هستم.» خوب، این محبت نیست، و مطمئناً احساس خوبی ندارد. شانس این است که شما را نیز به این کار وادار کند سر خود را در شن فرو کنید تا سعی کنید احساس شرم را از بین ببرید، که باعث می شود از سرگیری این عادت سخت تر شود.

با این حال، می توانید با خود بگویید، با پذیرش، مهربانی و قضاوت نکردن“اوه وای، من با این عادت جدید برای یک هفته واقعا عالی بودم و حالا چند روز را از دست داده ام. اما امروز یک روز جدید است، و من می خواهم دوباره شروع کنم” این موفقیت است. این راه اندازی مجدد است که موفقیت است.

کنجکاوی زمانی نقش می بندد که چرا از مسیر خود خارج شده اید. مریض بودی؟ چیز دیگری را در اولویت قرار دادید؟ آیا فراموش کردید (همانطور که ممکن است با عادات جدید اتفاق بیفتد)؟

حفظ عادات در دراز مدت

حتی مدیتیشن‌کنندگان ماهر ذهن‌آگاهی که سال‌ها – یا دهه‌ها – تمرین زیر کمربند خود دارند، ذهن سرگردان را تجربه می‌کنند. حتی افرادی که یک عادت را برای سال‌ها – یا دهه‌ها – حفظ کرده‌اند، روزها (یا هفته‌ها یا بیشتر) زمانی را تجربه می‌کنند که عادتشان از بین می‌رود.

هر چه مدت بیشتری مدیتیشن ذهن آگاهی را تمرین کنید، درک اینکه ذهن شما سرگردان است، آسان تر می شود. این نیز یک موفقیت است، زیرا به این معنی است که شما در حال ایجاد آگاهی هستید. هر چه بیشتر تمرین کنید، آگاهی شما از ذهنتان بیشتر می شود. سپس، وقتی ذهن شما سرگردان می شود، قبل از اینکه متوجه شوید خیلی دور نمی شود و می تواند آن را به موضوع مورد توجه شما بازگرداند.

(اگر تجربه بسیار رایجی داشته اید که متوجه می شوید ذهن شما برای چند دقیقه، نیم ساعت و شاید بیشتر در سرزمین LaLa بوده است و واقعاً حتی متوجه نشده اید، پس می توانید ببینید که چقدر معنادار است. این است که سریعتر متوجه شوید و سپس انتخاب کنید که آیا می خواهید در لحظه حال باشید یا می خواهید خیال پردازی کنید. زیرا گاهی اوقات خیال پردازی دقیقاً همان چیزی است که می خواهید انجام دهید.)

و به طور مشابه، هنگام ایجاد یا حفظ یک عادت، رفتاری که پایه عادت است ریشه‌دارتر می‌شود (عادت‌تر). ادامه حفظ این عادت طبیعی تر است. با این حال، همانطور که اغلب به مشتریانم می گویم، حتی عادات تثبیت شده نیز نیاز به پرورش و مراقبت دارند. مانند گیاهان باغ – ممکن است در جوانی باید در مورد مراقبت از آنها بیشتر عمدی باشید، اما آنها همیشه به مراقبت نیاز دارند.

در هر دو مورد (مدیتیشن و حفظ عادت)، قضاوت نکردن، پذیرش آنچه در آن لحظه روی می دهد، و احترام گذاشتن به نقص های انسانی شما، می تواند به شما کمک کند تا به انجام کارهایی که برایتان مهم است بازگردید.


کری دنت، MPH، RDN، یک متخصص تغذیه، نویسنده مستقل، مشاور تغذیه بصری، نویسنده و سخنران ساکن شمال غربی اقیانوس آرام است. ابرقدرت های او عبارتند از شکست افسانه های تغذیه و توانمندسازی زنان تا در بدن خود احساس بهتری داشته باشند و انتخاب های غذایی را انجام دهند که از لذت، تغذیه و سلامتی حمایت می کند. این پست فقط برای مقاصد اطلاعاتی است و به منزله توصیه های پزشکی یا تغذیه فردی نیست.

به دنبال مشاوره 1 به 1 تغذیه هستید؟ کری ارائه می دهد برنامه 6 ماهه غذا و بدن (غذا شهودی، تصویر بدن، ذهن آگاهی، شفقت به خود) و الف برنامه 4 ماهه مدیریت IBS (کوچینگ رژیم غذایی کم FODMAP با تاکید بر افزایش آزادی غذا). برای کسب اطلاعات بیشتر به پیوندها مراجعه کنید و یک تماس مقدماتی رایگان رزرو کنید تا ببینید آیا برنامه مناسب است یا خیر!

چاپ این پست چاپ این پست