طرز پخت با گزنه


آیا نمی دانید چگونه با گزنه آشپزی کنید؟ گزنه نه تنها خوراکی است، بلکه این سبزی برگ وحشی گرم، لذیذ و بخشی از رژیم های غذایی سنتی است. با این راهنمای آسان نحوه استفاده از گزنه را در آشپزخانه بیاموزید.

اگر در حومه شهر بزرگ شده اید، ممکن است برای اولین بار با گزنه در حیاط خانه خود یا قدم زدن در جنگل مواجه شده باشید. عمل صرف مسواک زدن در برابر این علف هرز سبز برگی که باعث ایجاد درد حیرت آور در برابر مچ پا برهنه شما می شود. اما اخیراً، ممکن است در منوی رستورانی که به خاطر غذاهای مزرعه تا میز معروف است، با گزنه مواجه شده باشید، به عنوان نمونه ای از تعهد آن به غذاهای محلی، فصلی و علوفه ای. حتی ممکن است گزنه را در بازار کشاورزان محلی خود جاسوسی کرده باشید. اما گزنه چیست و آیا واقعا خوراکی و مفید است؟

دوستی در حال جمع آوری گزنه های وحشی در تیرول جنوبی، ایتالیا

گزنه چیست؟

گزنه (گزنه ) یک گیاه گلدار است که در بسیاری از مناطق در سراسر جهان از جمله اروپای شمالی، آسیا، کانادا و ایالات متحده یافت می شود به غیر از هاوایی، در هر ایالت در ایالات متحده یافت می شود. این گیاه علفی و چند ساله از سطح دریا تا ارتفاعات زیر آلپ رشد می کند در آب و هوای شمالی بسیار پایدار است و به عنوان یک گونه علف هرز و مهاجم گسترش می یابد. مکانیسم نیش که بسیاری از اعضای گزنه خانواده دارای، از موهای توخالی گزنده به نام trichomes ناشی می شود. اساساً یک نوک تیز است که ترکیبی از مواد شیمیایی را به زیر پوست تزریق می کند تا احساس سوزش ایجاد کند. جالب اینجاست که آب برگ های خود گیاه نیش آن را تسکین می دهد.

اگر می‌خواهید خودتان گزنه بکارید، محلی را در حیاط یا باغ خود با خاک مرطوب و غنی انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزنه را در فاصله مناسبی از گیاهان دیگر بکارید. دانه های گزنه را در ردیف بکارید و کمی با خاک بپوشانید. خاک را مرطوب نگه دارید و بذرها در حدود دو هفته جوانه خواهند زد. برگها بعد از حدود 80 یا 90 روز آماده برداشت خواهند بود. برای بهترین طعم و تغذیه، 4-5 اینچ بالای گیاه را برداشت کنید. فقط پوشیدن دستکش را فراموش نکنید!

چگونه گزنه را پرورش دهیم

شما می توانید به راحتی در بهار و اوایل تابستان گزنه را در جنگل های مجاور – بسته به منطقه زیستی خود – جستجو کنید. اگر می خواهید گزنه خود را پرورش دهید، نقطه ای در حیاط یا باغ خود با خاک مرطوب و غنی انتخاب کنید و مطمئن شوید که گزنه را در فاصله مناسبی از گیاهان دیگر بکارید. دانه های گزنه را (که در بسیاری از باغ فروشی ها می توانید پیدا کنید) را در ردیف بکارید و کمی با خاک بپوشانید. شما همچنین می توانید دانه های گزنه را از گیاهان بالغ گزنه که گل داده و به دانه رفته اند برداشت کنید (دانه ها نیز خوراکی هستند!). خاک را مرطوب نگه دارید و بذرها در حدود دو هفته جوانه خواهند زد. برگها بعد از حدود 80 یا 90 روز آماده برداشت خواهند بود. برای بهترین طعم و تغذیه، 4-5 اینچ بالای گیاه را برداشت کنید. فقط فراموش نکنید که برای برداشت آنها دستکش بپوشید.

فواید گزنه برای سلامتی

گزنه در سراسر جهان برای کمک به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده شده است. محتوای بالای آهن (3.2 میلی گرم در هر 200 گرم گزنه خام) ممکن است به پیشگیری از کم خونی کمک کند. از گزنه در طول تاریخ در طب سنتی برای درمان بیماری هایی مانند آرتریت، سنگ کلیه، اسهال، رگ به رگ شدن، فشار خون بالا، تب و زخم استفاده می شده است. در حالی که تحقیقات کافی در مورد این فواید خاص برای سلامتی وجود ندارد، مطالعات نشان می‌دهد که گزنه دارای فعالیت‌های بیولوژیکی از جمله ضد فشار خون، محافظت از کبد و کلیه، ادرارآور، ضد دیابت، ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی است.

تغذیه گزنه

مانند بسیاری از سبزی‌های برگ‌دار تیره، گزنه حاوی سطوح نسبتاً بالایی پروتئین و فیبر است تا سطح کالری پایینی داشته باشد. همچنین دارای یکی از بالاترین محتوای کلروفیل در بین هر گیاهی است و ویتامین های K، C، A، کلسیم و آهن و همچنین اسیدهای چرب سالم را تامین می کند. گزارش های علمی در مورد تجزیه و تحلیل فیتوشیمیایی گزنه بیش از 123 ترکیب فعال زیستی از جمله ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، لیگنان ها، استرول ها و پلی فنول ها را نشان داده است.

آشپزی با گزنه

گزنه در طول هزاران سال بخشی از بسیاری از رژیم های غذایی فرهنگی مختلف بوده است، از رژیم های غذایی در روم باستان گرفته تا سبک غذا خوردن قبایل در هیمالیا و آمریکای شمالی. برگ های جوان گزنه در بسیاری از دستور العمل های سنتی مانند سالاد، سوپ، کوردیال و چای ظاهر می شود. برخی از جمعیت های بومی از برگ های تازه گزنه یا یک مقوی گزنه در بهار لذت می برند.

اگر چه گزنه کار سختی است، اما قرار گرفتن در معرض گرما کمی این انگورهای پر از نیش را رام می کند و به سبزی های فوق العاده خوشمزه تبدیل می شود. گزنه با طعمی عمیق و خاکی که یادآور نهال هایی است که از خاک زمستان بیرون زده اند، به ما نشان می دهد که بهار آمده است. گزنه را می توان به تنهایی به عنوان سبزی سرو کرد، در سوفله یا روی پاستا یا پیتزا برای کمی سبز روشن استفاده کرد.

راهنمای پخت و پز گزنه

اولین قدم در پخت و پز تمیز کردن گزنه است. یکی از راه های درمان گزنه این است که آن ها را در آبکش قرار دهید و در حالی که آب جاری است، گزنه ها را چند دقیقه با چاقو یا قاشق بزنید تا کمی خیس بخورند. سپس آب آن را تخلیه کنید، برگ ها را خرد کنید و ساقه های بزرگ را بردارید. راهنمای عکس گام به گام را در زیر ببینید.

گزنه ها را در حین شستشو با آب با چاقو خیس کنید.
برگ های گزنه را با چاقو خرد کنید – تا حالا نیش نمی زنند!

روش دیگر تهیه گزنه روش بلانچینگ است. گزنه را به مدت چند ثانیه در یک قابلمه آب جوش قرار دهید. این نه تنها گزنه را تمیز می کند، بلکه نیش را غیرفعال می کند.

5 روش برتر برای استفاده از گزنه

این راه‌های آسان برای استفاده از گزنه را برای ارائه طعم و مزه عالی به وعده‌های غذایی خود بررسی کنید.

مانند دستور پخت پیتزا سالاد آروگولا، گزنه را به پیتزا اضافه کنید.

1. پیتزای خود را بالا ببرید

گزنه یک جایگزین عالی برای اسفناج یا آرگولا به عنوان رویه پیتزا است. این دستور پخت پیتزا آرگولا را امتحان کنید، اما آرگولا را با گزنه عوض کنید.

از گزنه در پستو استفاده کنید، مانند این دستور برای پستو ریحان وگان پایه

2. پستو گزنه

آرگولا یا نیمی از ریحان را با گزنه در دستور پخت پستوی مورد علاقه خود با یک سس بسته بندی شده خوشمزه و مغذی جایگزین کنید. سپس آن را در ظرف بعدی پاستا خود بریزید، آن را روی یک ساندویچ کبابی بمالید یا از آن به عنوان چاشنی با سبزیجات برشته استفاده کنید.

3. با سیر تفت دهید

سعی کنید گزنه را در روغن زیتون با سیر تازه تفت دهید – درست مانند اسفناج یا سبزی خردل – به عنوان یک غذای جانبی شگفت انگیز به تنهایی!

گزنه را به سوپ ها اضافه کنید، مانند این دستور سوپ تره کلم بروکلی در کتاب جدید من، برنامه گیاهی برای غلبه بر دیابت

4. به سوپ اضافه کنید

از یک دسته گزنه برای دادن طعم و مزه و مغذی به هر سوپی استفاده کنید، مانند این سوپ سبزیجات. کافی است یک مشت گزنه خرد شده بریزید و لذت ببرید. همچنین می‌توانید سبزی‌های برگ‌دار در سوپ‌ها و خورش‌ها را با گزنه جایگزین کنید.

5. دم کرده گزنه

¼ فنجان گزنه خشک یا تازه را در ظرفی 32 اونسی قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید. اجازه دهید حداقل 4 ساعت بماند و با یک چای خاکی پر از ویتامین ها و مواد معدنی باقی بمانید.

پودینگ نان گزنه مرزه

اگر به دنبال دستور پخت گزنه هستید، این دستور العمل ساده و سالم برای پودینگ نان گزنه بر اساس سنت های تیرول جنوبی، ایتالیا را بررسی کنید. گزنه بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی سنتی در این فرهنگ است. در واقع از این علف هرز نیش زا مانند اسفناج در رژیم غذایی استفاده می شود.

برای سایر وبلاگ های نحوه آشپزی، موارد زیر را بررسی کنید:

نحوه گریل کردن کنگر فرنگی
طرز پخت خربزه تلخ
نحوه استفاده از سیب زمینی شیرین
نحوه استفاده از هویج