کدام رژیم غذایی (روش غذا خوردن) برای سلامتی و طول عمر بهتر است؟


رژیم غذایی مناسب بدون شک باعث پیری سالم و طول عمر می شود. اما رژیم غذایی مناسب چیست؟ مطالعات رژیم غذایی متاآنالیز پاسخی را پیشنهاد می کند. یا دقیق تر، پاسخ می دهدبر اساس بیومارکرهای مرتبط با رژیم غذایی مرتبط با بیماری و پیری. نیمی از مطالعات در اروپا و بقیه از آمریکای شمالی و آسیا انجام شده است. مقاله فوریه 2023 در منتشر شد مواد مغذی. می توانید کل مقاله را بصورت آنلاین بخوانید.

هدف اصلی این بررسی سیستماتیک درک کمیت و کیفیت رژیم‌های غذایی یا جنبه‌های مختلف در تغذیه، چگونگی تعدیل نشانگرهای زیستی و جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با پیری، به منظور روشن کردن استراتژی‌های مداخله جدید بود. بیومارکرهایی که با متابولیسم مرتبط با افزایش سن، فرآیندهای التهابی، زوال شناختی و ساییدگی تلومر مرتبط هستند، به منظور درک اینکه چگونه این مکانیسم‌ها می‌توانند بر پیری سالم تأثیر بگذارند، مورد بررسی قرار گرفتند. علاوه بر این، می‌تواند اطلاعاتی را در اختیار متخصصان سلامت آینده قرار دهد.»

نتیجه گیری محققان:

در نتیجه، این بررسی سیستماتیک ضرورت بهبود رژیم غذایی افراد، کاهش ظهور و توسعه چندین بیماری همراه و ترویج پیری سالم را نشان داد. رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، غلات، فیبر، ماهی، چربی‌های غیراشباع، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها، پتاسیم، امگا 3 – و کاهش مصرف گوشت قرمز و غذاهای فوق‌فرآوری‌شده – می‌توانند از چاقی، CVD جلوگیری کنند. [cardiovascular disease]و التهاب، و پاسخ های گلیسمی، انسولینمی، و لیپیدمیک مطلوب را تقویت می کند. علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم کتوژنیک یا ترکیبی از این رژیم‌ها (MMKD) و افزایش مصرف سبزیجات و کاتچین‌های چای سبز، می‌تواند حافظه کاری فرد را بهبود بخشد و بی‌ثباتی شبکه مغز و حوزه توجه را کاهش دهد و از زوال شناختی جلوگیری کند. در نهایت، رژیم غذایی مدیترانه ای، مکمل CoQ یا روغن زیتون بکر، یا یک رژیم غذایی کم چرب، همچنین غنی از آنتی اکسیدان، می تواند به کاهش شیوع آتروترومبوز کمک کند. [arterial blood clots]استئاتوز کبدی، دیابت و ساییدگی تلومر و همچنین جلوگیری از آسیب اکسیداتیو و DNA. این رژیم‌ها می‌توانند کیفیت زندگی فرد را افزایش داده و امید به زندگی را افزایش دهند. علاوه بر این، یک پانل فرضی از نشانگرهای مولکولی تاثیر تغییرات رژیم/تغذیه در طول پیری را دنبال خواهد کرد.

بیومارکرهای آزمایش شده شامل پروتئین واکنشی C، طول تلومر، HOMA-IR (مقاومت به انسولین)، کلسترول، فیبرینوژن، فاکتور فعال کننده پلاکت استیل هیدرولاز در HDL، گلوکز، گلبول های سفید، آپولیپوپروتئین ها، آدیپونکتین، لپتین، شاخص چاقی احشایی و غیره بودند.

رژیم های غذایی ذکر شده در مقاله شامل DASH، شاخص تغذیه سالم جایگزین، اقیانوس اطلس جنوب اروپا (SEAD)، دریای بالتیک (یک جایگزین نوردیک برای رژیم مدیترانه ای)، مدیترانه و مدیترانه کتوژنیک است.

خواندن این مقاله بسیار فشرده است. فقط برای افراد علمی!

از دیدن چندین اشاره به رژیم غذایی مدیترانه ای کتوژنیک خوشحال شدم. سزاوار توجه بیشتر عموم مردم است.

استیو پارکر، MD

PS: اگر شما من رژیم غذایی پیشرفته مدیترانه ای (ویرایش دوم)، شما در حال حاضر رژیم مدیترانه ای کتوژنیک را دارید. علاوه بر رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی در آنجا وجود دارد.

جلد جلوی KMD: رژیم مدیترانه ای کتوژنیک
جلد اول کتاب Conquer Diabetes and Prediabetes