هر آنچه باید در مورد دیابت نوع 2 بدانید


اشتراک گذاری مراقبت است!




  • لینکدین

اگر به تازگی تشخیص داده شده اید یا سعی می کنید بفهمید چگونه A1c خود را کاهش دهید، باید درباره دیابت نوع 2 بدانید.او اصول اولیه دیابت نوع 2: چه کسی، چه چیزی، کجا، چرا و چگونه

روش مدیریت دیابت

دیابت نوع 2 چیست؟

دیابت یک بیماری پیچیده است که توانایی بدن برای پردازش موثر قند و تبدیل آن به انرژی را مختل می کند. گلوکز خون (که بیشتر به عنوان قند خون شناخته می شود) منبع اصلی انرژی شماست و از غذایی که می خورید به دست می آید. انسولین، هورمونی که توسط لوزالمعده ساخته می‌شود، به گلوکز غذا کمک می‌کند تا به سلول‌های شما برسد تا برای انرژی استفاده شود. در دیابت نوع 2 انسولین نمی تواند غذا را وارد سلول کند و در نتیجه قند خون بالا می رود.

با دیابت نوع 2 در بدن شما چه می گذرد؟

یا لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی تولید کند یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود. در نتیجه، گلوکز به جای انتقال به سلول هایی که برای انرژی مورد نیاز است، در جریان خون باقی می ماند و سطح قند خون بالا را ایجاد می کند. این افزایش طولانی مدت سطح قند می تواند اثرات مضری بر اندام ها و سیستم های مختلف بدن داشته باشد.

قفل انسولین و تصویر کلید

تصویر بالا تصویری عالی از اتفاقی است که در حال رخ دادن است. انسولین کلیدی است که قفل درهای سلول را باز می کند تا قند خون برای انرژی استفاده شود. یا «کلید» (انسولین) کافی ساخته نمی شود یا نمی توانند در قفل جا شوند. این باعث می شود که قند در جریان خون باقی بماند.

چه چیزی باعث دیابت نوع 2 می شود؟

هنوز تحقیقات در حال انجام است اما عوامل اصلی عبارتند از:

  • حساسیت ژنتیکی
  • سبک زندگی – رژیم غذایی و ورزش
  • پیری- سلول های بتا با افزایش سن کاهش می یابد
  • داروها

تعیین‌کننده‌های اجتماعی سلامت نیز می‌توانند از دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب بر توسعه دیابت نوع 2 تأثیر بگذارند.آموزش iate و موارد دیگر.

بصری مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین چیست؟

مقاومت به انسولین به شرایطی اطلاق می‌شود که سلول‌های بدن کمتر به اثرات انسولین پاسخ می‌دهند و منجر به افزایش سطح قند خون می‌شوند. مقاومت به انسولین تأثیر قابل توجهی بر متابولیسم گلوکز دارد، زیرا توانایی سلول ها برای جذب گلوکز را مختل می کند و در نتیجه سطح قند خون را افزایش می دهد.

عوامل متعددی در ایجاد مقاومت به انسولین نقش دارند. استعداد ژنتیکی، سبک زندگی کم تحرک، رژیم غذایی نامناسب، داروها، التهاب و هورمون ها (به ویژه در زنان قبل از یائسگی) همه عوامل کمک کننده هستند.

بصری عوارض دیابت

قند خون بالا در یک دوره زمانی طولانی می تواند منجر به عوارض طولانی مدت در کلیه ها، چشم ها، اعصاب و قلب شود.

آسیب کلیه

گلوکز خون بالا می تواند به رگ های خونی در کلیه ها آسیب برساند. رگ های خونی آسیب دیده نمی توانند تمام مواد زائد را از خون شما فیلتر کنند، بنابراین مقداری زباله در خون شما باقی می ماند. برای تشخیص بیماری کلیوی باید سالیانه آزمایش ادرار انجام شود.

مشکلات چشمی

رتینوپاتی مشکل چشمی است که دیابت اغلب ایجاد می کند. رگ های خونی در شبکیه چشم آسیب می بینند. مهم است که هر سال یک معاینه اتساع چشم انجام دهید.

مشکلات عصبی

گلوکز خون بالا به اعصاب آسیب می رساند. آسیب عصبی یا نوروپاتی معمولا در پاها و ساق پا اتفاق می افتد زیرا جریان خون به انتهای بدن ضعیف است. ممکن است دچار بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد یا از دست دادن احساس شوید. مراقبت روزانه از پا برای جلوگیری از زخم بسیار مهم است. آسیب عصبی همچنین می تواند باعث مشکلات جنسی، مشکلات معده و/یا مثانه شود.

مشکلات قلبی

بزرگسالان مبتلا به دیابت تقریبا دو برابر احتمال دارد ابتلا به بیماری قلبی یا سکته در بزرگسالی بدون دیابت. گلوکز خون بالا می تواند به رگ های خونی آسیب برساند و رسیدن خون به تمام قسمت های بدن را دشوار می کند. فرد مبتلا به دیابت با دانستن “ABC” دیابت می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

ABC های دیابت: کلسترول فشار خون A1c

  • A برای A1C است– آزمایشی که کنترل قند خون شما را در 3 ماه گذشته اندازه گیری می کند.
  • B برای فشار خون است-خونی که به شدت به دیواره شریان فشار می آورد، قلب شما را سخت تر کار می کند و باعث افزایش فشار خون می شود
  • C برای کلسترول است– دیابت سطح کلسترول «خوب» را کاهش می دهد و سطح تری گلیسیرید و کلسترول «بد» را افزایش می دهد که خطر بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. سطوح بالای LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) می تواند منجر به باریک یا مسدود شدن شریان ها شود که در نهایت می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته شود.
آزمایش خون تشخیص قبل از دیابت تشخیص دیابت
قند خون ناشتا 100-125 میلی گرم در دسی لیتر 126 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر
تست تحمل گلوکز خوراکی 140-199 میلی گرم در دسی لیتر 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر
A1c 5.7٪ – 6.4٪ 6.5 درصد یا بالاتر

آشنایی با معیارهای تشخیصی:

چند آزمایش مختلف برای تشخیص دیابت وجود دارد. رایج ترین آزمایش مورد استفاده، اندازه گیری سطح گلوکز پلاسما ناشتا است. آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا شامل اندازه گیری سطح قند خون پس از ناشتا بودن برای مدت معینی، معمولاً یک شبه است. سطح گلوکز پلاسما ناشتا 126 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL) یا بالاتر در دو نوبت جداگانه تشخیص دیابت نوع 2 را تایید می کند.

آزمایش HbA1c میزان هموگلوبین را با قند متصل اندازه گیری می کند. با اندازه گیری این درصد می توان میانگین سطح قند خون شما را در دو تا سه ماه گذشته تعیین کرد. سطح HbA1c بالاتر از 6.5 نشان دهنده وجود دیابت است. A1c نرمال زیر 5.7 درصد و تشخیص پیش دیابت 5.7-6.5 درصد است.

مدیریت دیابت – روش Signature 6 M

ما به هر “M” از روش 6 M امضای من می پردازیم و چارچوبی را برای خود مدیریت دیابت مادام العمر ایجاد می کنیم.

روش 6 M به شما کمک می کند:

  • با درک تشخیص توانمند شده است
  • آشنایی با نحوه متعادل کردن وعده‌های غذایی/میان وعده‌ها
  • درک رفتارها مهمتر از وزن است
  • افزایش اعتماد به نفس در استفاده از تغییرات سبک زندگی برای مدیریت دیابت

نظارت بر قند خون

نظارت بر

این شامل آزمایش‌های منظم توسط پزشک و همچنین نظارت در منزل می‌شود. داده های مهم جمع آوری شده برای تصمیم گیری در مورد درمان و درک وضعیت فعلی تشخیص شما استفاده می شود. این شامل:

  • محدوده هدف
  • آگاهی از قند خون پایین و گزینه های درمانی
  • ABC’s-A1c، فشار خون، آزمایشگاه های کلسترول
  • کار آزمایشگاهی و آزمایش سالانه: UACR، DRE، پروفایل لیپید و موارد دیگر

اهداف داروهای دیابت: هشت شوم

دارو

دارو به هدف قرار دادن نقص های اصلی دیابت نوع 2 در بدن کمک می کند. این نقص ها به عنوان “هشت شوم” نامیده می شوند که به قسمت های مختلف بدن از جمله:

  • کاهش ترشح انسولین توسط پانکراس
  • روده (روده باریک) کاهش اثر اینکرتین افزایش لیپولیز – انسولین لیپولیز (تجزیه چربی ها) را مهار می کند – اسیدهای چرب آزاد بیشتر می تواند منجر به مقاومت بیشتر به انسولین (و افزایش وزن) شود.
  • کلیه ها بازجذب گلوکز را افزایش می دهد
  • عضلات – کاهش جذب گلوکز
  • اختلال در عملکرد ناقل عصبی مغز
  • کبد- افزایش تولید گلوکز کبدی و افزایش ترشح گلوکاگون

(اگر مایل به یادگیری بیشتر هستید، در یک پست وبلاگ دیگر به مکمل های دیابت نیز اشاره کردم!)

وعده های غذایی سالم و میان وعده های دیابتی

شام دیابت

وعده های غذایی

تمام غذایی که می خورید و می نوشید در بدن تجزیه می شود، کربوهیدرات ها به گلوکز (مولکول های قند ساده) تجزیه می شوند. نوع و مقدار کربوهیدرات هایی که مصرف می کنید بر قند خون تأثیر می گذارد، کربوهیدرات های موجود در برخی غذاها (بیشتر آنهایی که حاوی قندهای ساده زیادی هستند) باعث می شوند سطح قند خون سریعتر از سایرین افزایش یابد. میزان سرعت یا کندی کربوهیدرات ها به گلوکز خون بر اساس شاخص گلیسمی اندازه گیری می شود.

واکنش بدن هر فرد به انواع مختلف غذاها و رژیم های غذایی متفاوت است، بنابراین هیچ رژیم غذایی “جادویی” واحدی برای دیابت وجود ندارد. اما می‌توانید چند دستورالعمل ساده را دنبال کنید تا بفهمید چه چیزی برای مدیریت قند خون شما مفید است. من این را در پست دیگری بیشتر توضیح خواهم داد، اما من یک کتاب الکترونیکی رایگان در مورد جفت کردن کربوهیدرات دارم، بنابراین مطمئن شوید که اکنون نسخه خود را بگیرید. و برخی از پست های من را در مورد بهترین صبحانه فست فود برای دیابت، سوپ های کم کربوهیدرات برای بیماران دیابتی، بهترین نوار پروتئینی، میان وعده های بسته بندی شده سالم برای دیابت، و کتابخانه دستور العمل های من را بررسی کنید.

ورزش برای دیابت

جنبش

ورزش با حساس‌تر کردن شما به انسولین کمک می‌کند و این واکنش قند خون را کاهش می‌دهد. برای انجام فعالیت مورد نیاز نیازی نیست به باشگاه بپیوندید. حتی فعالیت‌های روزمره نیز می‌توانند تفاوت‌هایی مانند تمیز کردن خانه، پیاده‌روی، رفتن از پله‌ها و غیره ایجاد کنند.

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که ورزش هایی را پیدا کنید که برای شما بهترین احساس را داشته باشد و واقعاً از آن لذت ببرید. تمرینات کاردیو و قدرتی هر دو مفید هستند – می توانید دوچرخه سواری، زومبا، وزنه برداری، یوگا، تای چی، شنا، رقص، کاراته و غیره را امتحان کنید.

خود مراقبتی برای دیابت

مجموعه ذهنی

ناراحتی ناشی از دیابت چیزی است که برخی از افراد وقتی تحت تأثیر بی امان بودن دیابت قرار می گیرند، احساس می کنند. این می تواند منجر به فرسودگی دیابت و استرس شود.

استرس منجر به افزایش کورتیزول می شود. استرس مزمن که باعث افزایش کورتیزول می شود می تواند منجر به افزایش قند خون شود. انگ (مانند انگ دیابت) نوعی استرس مزمن است. افزایش تولید کورتیزول (استرس) منجر به افزایش قند خون می‌شود – استرس بر سطح گلوکز تأثیر می‌گذارد و اغلب استرس اضافی برای بیمارانی وجود دارد که در اطراف بدن خود و تشخیص خود لکه ننگ را تجربه می‌کنند.

مدیریت استرس و مراقبت از خود برای کنترل خوب قند خون مهم هستند. شما می توانید مراقبت از خود را به روش های مختلف از جمله مدیتیشن، تنفس عمیق، ورزش، خواندن، گوش دادن به موسیقی، تماس با یک دوست، پیاده روی، بازی، رنگ آمیزی تمرین کنید – واقعاً هر چیزی که به آرامش شما کمک می کند!

نگهداری برای دیابت نوع 2

نگهداری

بسیاری از دستورالعمل های مراقبت از دیابت بر کاهش وزن و کاهش وزن متمرکز هستند. این پیام‌های مشاوره مشکل‌ساز هستند و ممکن است به اختلال خوردن، شرم، و/یا انگ وزن کمک کنند.

با تعیین اهداف غیر متمرکز بر وزن و ایجاد رفتارهای خودمراقبتی مانند اضافه کردن غذاهای مغذی، خوردن آگاهانه برای احترام به گرسنگی و سیری، حرکت منظم که دوست دارید، خواب را بهبود می بخشد و استرس را مدیریت می کند.

مجموعه بزرگی از شواهد علمی نشان می دهد که رفتارها تأثیر بسیار بیشتری بر روی آن دارند سلامتی نسبت به وزن به تنهایی و حفظ طولانی مدت آن آسان تر است. بنابراین تمرکز خود را روی روش 6 M برای مدیریت موفق دیابت بگذارید. درباره روش و نحوه کار با من برای کاهش A1c در صفحه خدمات من بیشتر بدانید.

با جس متخصص تغذیه کار کنید